آمریکا: از طرف دولت افغانستان با طالبان مذاکره نخواهیم کرد

کدخبر: ۲۵۵۱۴۴
اقتصادنیوز؛ جان بس، سفیر آمریکا در افغانستان مدعی شد که ایالات متحده در مذاکرات صلح این کشور با طالبان از طرف دولت و مردم افغانستان با طالبان مذاکره نخواهد کرد چون خط قرمز در گفت و گو های صلح، مذاکره طالبان با دولت و مردم افغانستان است.
آمریکا: از طرف دولت افغانستان با طالبان مذاکره نخواهیم کرد

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا؛ 'جان بس' سفیر ایالات متحده در افغانستان در مصاحبه ای با شبکه خبری طلوع نیوز گفت: «آمریکا از طرف دولت افغانستان با طالبان مذاکره نخواهد کرد و ادامه این مذاکرات را بر عهده این دو طرف خواهد گذاشت. در حقیقت آمریکا از مذاکرات صلح افغانستان کناره گیری می کند و ممکن است سومین سفر 'زلمی خلیل زاد' نماینده ویژه ایالات متحده برای صلح افغانستان آخرین سفر وی باشد».

'زلمی خلیل زاد' یکشنبه 3 دسامبر (12 آذر) به منظور پیگیری روند صلح افغانستان سفر خود به پاکستان، افغانستان، ازبکستان، ترکمنستان، بلژیک، امارات متحده و قطر را آغاز کرده است؛ این سفرتا 20 دسامبر (29 آذر) ادامه می‌یابد.

به رغم گفته های نمایندگان آمریکا مبنی بر افزایش تلاش های ایالات متحده در راستای تسهیل مذاکرات صلح میان دولت افغانستان و طالبان، حملات هوایی ائتلاف بین الملل به رهبری آمریکا در سال 2018 نسبت به سال های گذشته با افزایش بی‌سابقه ای همراه بوده است.

با وجود دخالت های آمریکا در امور افغانستان و نارضایی بیشتر افراد و احزاب از حضور آنها در افغانستان نمایندگان این کشور می گویند هدف اصلی ما حل و فصل مسائل داخلی کشور است. به گفته ' جان بس' طالبان، دولت و مردم افغانستان احزابی هستند که مستقیما در روند صلح افغانستان دخیل می باشند.

اما به گفته تحلیلگران اقدامات نماینده ویژه واشنگتن برای صلح افغانستان همراه با افشای مذاکراتش با طالبان این فرض را قوت بخشیده که آمریکا صحنه را برای بازگشت حکومت طالبان آماده می کند. 

بارها ثابت شده است که آمریکا با دخالت در امور کشورهای دیگر تنها به دنبال منافع خود است؛ نمایندگان این کشور می گویند روند صلح افغانستان باید به گونه ای باشد که هیچ گروهی در آینده برای آمریکا و جامعه جهانی خطر ساز نباشند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید