بوریس جانسون: پرونده «نازنین زاغری» ابعاد زیادی دارد/فشار بر ایران درباره محکومان امنیتی دوتابعیتی به نفع لندن نیست

کدخبر: ۲۵۵۳۵۲
اقتصادنیوز؛ بوریس جانسون وزیر خارجه اسبق انگلیس که برای حفظ برجام پیش از خروج آمریکا از این توافق تلاش زیادی را انجام داد، عنوان کرد که رویکرد جدید دستگاه دیپلماسی این کشور مبنی بر اعمال فشار بر ایران درباره پرونده محکومان امنیتی دو تابعیتی به نفع لندن نیست.
بوریس جانسون: پرونده «نازنین زاغری» ابعاد زیادی دارد/فشار بر ایران درباره محکومان امنیتی دوتابعیتی به نفع لندن نیست

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا؛ بوریس جانسون این اظهارات را در گفت‌وگو با برنامه تلویزیونی «اندرو مار» در شبکه بی.بی.سی عنوان کرد و افزود: ما پرونده‌های کنسولی دشواری با ایران داریم و به نظر من هرچه کمتر درباره آن‌ها صحبت کنیم بهتر است.

وی روایت‌هایی که درباره پرونده نازنین زاغری شهروند ایرانی-انگلیسی که در ایران به جرائم امنیتی محکوم ‌شده را نادرست توصیف کرد و گفت که این پرونده ابعاد زیادی دارد.

زاغری مدیر پروژه شرکت رسانه‌های گروهی «تامسون رویترز» است که فروردین‌ماه سال 1395دستگیر شد. 

سپاه ثارالله کرمان مدتی بعد در بیانیه‌ای درباره این دستگیری اعلام کرد: «طی اقدامات اطلاعاتی گسترده در فضای مجازی و حقیقی یکی از سر شبکه‌های اصلی وابسته به بیگانگان که مأموریت‌های مختلفی در راستای تحقق اهداف شوم دشمنان نظام انجام داده بود، شناسایی و دستگیر شد.» 

پرونده وی سپس موردبررسی قرار گرفت و این متهم در دادگاه انقلاب به 5 سال حبس محکوم شد.

جرمی هانت وزیر خارجه کنونی انگلیس اولین اظهارنظرش درباره ایران را با وعده دهی برای آزادی یکی از همین محکومان امنیتی دو تابعیتی آغاز کرد. 

او که تیرماه گذشته به‌عنوان وزیر خارجه جدید انگلیس منصوب شد وعده داد تمامی اقدامات ممکن را برای ضمانت آزادی نازنین زاغری شهروند ایرانی-انگلیسی که در ایران به جرائم امنیتی محکوم‌ شده، انجام دهد.

هانت معتقد است زاغری بایستی براساس موازین انسان دوستانه آزاد و به انگلیس بازگردد. او با این ‌حال پا را فراتر از عرف دیپلماتیک گذاشته و تهران را به زندانی کردن اتباع دو تابعیتی انگلیسی - ایرانی برای مقاصد سیاسی متهم می‌کند.

در ادامه فشارهای سیاسی لندن برای آزادی زاغری، وزارت امور خارجه انگلیس مهرماه گذشته در اقدامی کم‌سابقه نسبت به سفر شهروندان دو تابعیتی ایرانی - انگلیسی به ایران هشدار داد و تأکید کرد تنها در شرایط ضروری به انجام این سفر اقدام کنند. تصمیمی که با موج مخالفت ایرانیان دو تابعیتی مقیم انگلیس مواجه شد و متعاقباً حمید بعیدی نژاد سفیر جمهوری اسلامی ایران در لندن اعلام کرد: تهران عمیقاً معتقد است و تلاش می‌کند که اتباع ایران روابط عمیق با سرزمین مادری خود را حفظ کرده و به‌طور مستمر و بدون هیچ‌گونه نگرانی برای گردشگری، بازدید خانواده و تجارت به میهن خود سفر کنند.

وزیر خارجه اسبق انگلیس در ادامه گفت ‌وگو با بی.بی.سی عنوان کرد به‌رغم احترامی که به تلاش‌های وزارت امور خارجه برای آزادی محکومان امنیتی دو تابعیتی در ایران، به‌ویژه پرونده زاغری صورت دهد اما این مسائل بسیار دشواری است که به‌سادگی به نتیجه نمی‌رسد.

جانسون تیرماه گذشته در اعتراض به برنامه دولت ترزا می برای خروج از اتحادیه اروپا از مقام خود کناره‌گیری کرد. او در دوران تصدی وزارت خارجه تلاش زیادی را انجام داد تا کاخ سفید را برای ماندن در برجام متقاعد کند.

وی آبان سال گذشته و درست یک هفته پیش از اعلام خروج آمریکا از برجام به واشنگتن سفر کرد تا در رایزنی با نمایندگان کنگره و مقام‌های ارشد این کشور، مانع خروج آمریکا از برجام شود.

بااین‌حال «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا 18 اردیبهشت‌ماه گذشته تحت تأثیر فشار لابی صهیونیسم خروج این کشور از برجام را اعلام کرد و چهاردهم آبان، دوره تازه تحریم‌های ضد ایرانی را که عمدتاً صادرات نفت ایران، صنایع هوایی، کشتیرانی و بانکی را شامل می‌شود به اجرا گذاشت.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید