مهم ترین مساله امروز ایران ترامپ و گرانی نیست

کدخبر: ۲۵۵۴۲۱
عضو هیات علمی دانشگاه تهران گفت: مهم ترین، اساسی ترین و جدی ترین مساله و موضوع جامعه امروز ایران نه آمریکا، نه ترامپ، نه گرانی و نه تورم است، بلکه معتقدم مهترین مساله جامعه ما، کمرنگ بودن دموکراسی و آزادی است.
مهم ترین مساله امروز ایران ترامپ و گرانی نیست

 

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، صادق زیباکلام شامگاه یکشنبه در جمع دانشجویان دانشگاه زنجان به لغو برنامه ها و ممانعت از حضور وی برای سخنرانی در اجتماعات گرامیداشت روز دانشجو در دانشگاه های امیرکبیر، مازندران و کرج اشاره کرد و افزود: برای لغو چنین برنامه هایی هیچ قاعده و قانونی وجود ندارد و منشا اصلی آن بیش از آنکه یک سیاست کلی باشد به عملکرد مسئولان محلی بستگی دارد و حضور من در دانشگاه زنجان و دانشگاه علوم پزشکی اردبیل موید این است که به هیچ وجه یک سیاست کلی در این رابطه وجود ندارد.

وی در ادامه با طرح این سوال که جایگاه جنبش دانشجویی در جامعه امروز ایران چیست و چه باید باشد؟ گفت: دانشجویان در جوامع توسعه یافته خیلی کار به مسائل سیاسی و اجتماعی ندارند و کار اصلی شان همان مباحث تخصصی علمی است ولی در ایران باید ببینیم چرا از دیرباز دانشگاه ها در کنار درس، نقش ثانویه اجتماعی نیز پیدا کردند؟

زیبا کلام افزود: در اینکه کدام روش و نقش آفرینی دانشجویی درست است؟ من معتقدم که آنچه در دیگر کشورها همچون ژاپن، هند و کره جنوبی وجود دارد درست است، هر چند دوران زندگی دانشجویی خودم بدون فعالیت سیاسی و اجتماعی نبوده است.

وی خاطرنشان کرد: من نمی گویم درگیر شدن دانشجو با فعالیت های سیاسی و اجتماعی در کشور ما غلط است، چون که این پدیده محصول شرایط تاریخی، سیاسی و اجتماعی متفاوتی است که جامعه ما در آن قرار گرفته است، دانشگاه در جامعه ما زمانی به وجود آمد که توسعه سیاسی چندانی در آن شکل نگرفته بود.

استاد دانشگاه تهران افزود: از این رو از همان ابتدا کارویژه و نقش ثانویه ای برای دانشگاه در کشور ما رقم خورد و آن درگیری با فعالیت های سیاسی و اجتماعی بود.

وی اظهار داشت: در جامعه ایران هر مساله و مشکل اجتماعی همچون مشکلات صنفی کارگران هفت تپه و اعتصاب معلمان در شرایط کنونی به وجود می آید، دانشجویان تنها گروه اجتماعی هستند که از آنها حمایت می کنند و از طرفی از دانشجویان هم انتظار می رود پیرامون مسائلی که در سطح جامعه رقم می خورد، فعال باشند.

زیباکلام در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به سوال یکی از دانشجویان پیرامون مطالبات قومیت ها در ایران، گفت: من معتقدم فقط تقویت دموکراسی است که ضامن تامین حقوق همه افراد می شود، بنابراین به جای فعالیت در عرصه قومیت گرایی به سراغ فعالیت در حوزه دموکراسی خواهی باید رفت.

وی تصریح کرد: مهم ترین، اساسی ترین و جدی ترین مساله و موضوع جامعه امروز ایران نه آمریکا، نه ترامپ، نه گرانی و نه تورم است، بلکه معتقدم مهترین مساله جامعه ما، کمرنگ بودن دموکراسی و آزادی است.

زیباکلام گفت: تا نهاد دموکراسی در کشور نیرومندتر و پررنگ تر نشود، از شر هیچ یک از مشکلات همچون مفاسد اقتصادی، خلاص نمی شویم.

وی خاطرنشان کرد: جریان اصلاح طلبی باید خود را مساوی با دموکراسی خواهی و آزادی خواهی تعریف کند ولی اکنون چنین نیست؛ اصلاح طلبان هزار و یک چیز می گویند به جز دموکراسی خواهی.

استاد دانشگاه تهران افزود: راه ساده ای برای نیرومند کردن دموکراسی وجود ندارد، و موانع نیرومندی در سر راه آن وجود دارد که سرعت دموکراسی را در کشور کند کرده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید