بحران جانشینی در دفتر ترامپ

کدخبر: ۲۵۵۶۷۲
اقتصادنیوز؛ ساعتی پس از اینکه اعلام شد که آیرز، رئیس دفتر مایک پنس، معاون رئیس‌جمهوری آمریکا، جانشین جان کلی، رئیس کارکنان کاخ سفید خواهد شد، او از پذیرفتن این پست خودداری کرد. چند ساعت پس از فاش شدن این خبر، ترامپ نیز مجبور شد تا این مساله را تایید کند. با کناره‌گیری وی، ترامپ ظاهرا ۲ نفر دیگر را برای این سمت در نظر گرفته است. استیون منوچین و مارک میدوس، نماینده جمهوری‌خواه در مجلس نمایندگان از جمله نامزدهای احتمالی هستند؛ این مطلب را یک منبع آگاه به رویترز اعلام کرده است.

به گزارش اقتصادنیوز؛ ۲۴ ساعت پس از اینکه اعلام شد که آیرز، رئیس دفتر مایک پنس، معاون رئیس‌جمهوری آمریکا، جانشین جان کلی، رئیس کارکنان کاخ سفید خواهد شد، او از پذیرفتن این پست خودداری کرد. به گزارش رویترز، درحالی‌که نامزد مورد نظر رئیس‌جمهور آمریکا برای ریاست کارکنان کاخ سفید تمایلی به قبول این پست ندارد، ظاهرا ۲ نامزد دیگر از سوی ترامپ برای این سمت درنظر گرفته شده‌اند. دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا پیش از این قصد داشت نیک آیرز را به‌عنوان رئیس جدید کارکنان کاخ سفید معرفی کند، ولی با کناره‌گیری وی، ترامپ ظاهرا ۲ نفر دیگر را برای این سمت در نظر گرفته است. استیون منوچین و مارک میدوس نماینده جمهوری‌خواه در مجلس نمایندگان از جمله نامزدهای احتمالی موردنظر ترامپ برای جانشینی جان کلی هستند. این مطلب را یک منبع آگاه اعلام کرده است. یک منبع آگاه دیگر گفت: آیرز ۳۶ ساله که رئیس کارکنان مایک پنس معاون رئیس‌جمهور آمریکا است، ماه‌ها درباره پذیرش سمت ریاست کارکنان کاخ سفید درحال مذاکره بوده است، ولی در نهایت حاضر به پذیرش شرایط ترامپ نشده است. منابع خبری می‌گویند که آیرز به شرط موقت بودن شغل برای دوره انتقال قول مساعد همکاری به دونالد ترامپ داده بود اما او شب یکشنبه در توییتی نوشت: «قصد دارم کاخ سفید را ترک کنم.»

چند ساعت پس از فاش شدن این خبر، ترامپ نیز مجبور شد این مساله را تایید کند که آیرز این شغل را قبول نمی‌کند. ترامپ با انتشار توییتی نوشت: من در روند مصاحبه با برخی از افراد مهم و بزرگ برای پست ریاست کارکنان کاخ سفید هستم. اخبار جعلی با قاطعیت گفته‌اند که این شخص نیک آیرز است، ولی من به‌زودی در این باره تصمیم خواهم گرفت. این در شرایطی است که ترامپ قرار بود امروز به‌طور رسمی نیک آیرز را به‌عنوان رئیس کارکنان کاخ سفید معرفی کند.  آیرز قصد دارد تا پایان سال‌جاری کاخ سفید را ترک کند. یک منبع آگاه دیگر گفت: ترامپ قصد داشته است از آیرز یک تعهد ۲ ساله برای همکاری در کاخ سفید بگیرد ولی آیرز با این شرط موافقت نکرده است. کاخ سفید نیز هنوز درباره این مساله موضع‌گیری و اظهارنظر نکرده است. یک منبع نزدیک به منوچین، وزیر خزانه‌داری آمریکا نیز گفت: منوچین بر این باور است که وزارت خزانه‌داری بهترین جایی است که می‌تواند به رئیس‌جمهوری کمک کند و برای باقی ماندن در این سمت کاملا متعهد است. هنوز به درستی مشخص نیست که چه کسی قرار است جانشین جان کلی شود آن هم در شرایطی که با پیروزی دموکرات‌ها در انتخابات مجلس نمایندگان آمریکا، موضع ترامپ تضعیف شده است. برخی منابع آگاه نیز گفته‌اند که ترامپ تا پایان سال درباره رئیس جدید کارکنان کاخ سفید تصمیم‌گیری خواهد کرد. برخی منابع نزدیک به منوچین می‌گویند که او بعید است این پست را قبول کند. این منابع گفته‌اند که او از پست فعلی خود بسیار راضی است و ترجیح می‌دهد در پست فعلی خود به رئیس‌جمهوری آمریکا خدمت کند.   ترامپ گفته است که تا پایان سال، جان کلی پست خود را ترک می‌کند. ترامپ سال گذشته کلی را به‌عنوان رئیس کارکنان کاخ سفید به کار گرفت تا اوضاع آشفته آنجا را سامان دهد. در تیم ترامپ استعفا و برکناری به‌وفور دیده می‌شود. بیشتر استعفاها نیز تحت فشار صورت می‌گیرد.  این تحولات در شرایطی صورت می‌گیرد که پرونده بازرس مولر علیه ترامپ سخت‌تر شده است. ترامپ این پرونده را پاپوشی علیه دولت خود می‌داند اما مولر به‌دنبال این است که ببیند بین کارزار انتخاباتی ترامپ در سال ۲۰۱۶ با روسیه تبانی شکل گرفته است یا نه.  آیرز درخصوص نحوه مقابله با تحقیقات مولر مشاوره‌های خیلی خوبی داده بود و از وزن قابل‌توجهی در بین جمهوری‌خواهان برخوردار است. اما این انتقاد هم وجود داشت که فرد جوانی مانند او نمی‌تواند مدیریت کاخ سفید را بر عهده بگیرد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید