سنای آمریکا در تدارک یک قطعنامه مهم علیه بن سلمان

کدخبر: ۲۵۵۷۴۷
اقتصادنیوز: رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا می‌‌گوید در حال تدارک قطعنامه‎ای است که در آن ولیعهد سعودی مسئول قتل خاشقجی معرفی خواهد شد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از مهر، هیل نوشت، «باب کورکر» رئیس کمیته روابط خارجی سنا و عضو جمهوریخواه کنگره آمریکا از قصد خود برای ارائه قطعنامه‎ای سخن گفت که در آن از محمد بن سلمان ولیعهد سعودی به عنوان «مسئول» قتل جمال خاشقجی روزنامه‎نگار منتقد عربستانی، نام برده خواهد شد.

وی در این باره گفت: این قطعنامه که بیانیه‌ای قاطع از سوی جمهوریخواهان است، بن سلمان را مسئول قتل معرفی می‎کند.

کورکر افزود: این اتهامی قوی علیه یک ولیعهد است و آنها (سعودی‎ها) را از بابت قتل یک روزنامه‎نگار به مسئولیت‎پذیری وا می‎دارد. این قطعنامه بیانیه‎ای شدیدالحن از جانب سنای آمریکا و نشانه‎ای از توانایی ما برای رای‌‌گیری در این خصوص است.

این درحالی است که قطعنامه غیر الزام‎آور کورکر لزوماً در صحن علنی سنا به رای گذاشته نخواهد شد اما در هر صورت ضربه‎ای به دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا است که به هر ترفندی مانع از محکوم شدن بن سلمان از سوی سنا می‌‌شود.

کورکر ابراز امیدواری کرد که حمایت گسترده سناتورها را به این قطعنامه جلب کند.

این درحالی است که «لیندسی گراهام» دیگر سناتور جمهوریخواه آمریکا نیز هفته گذشته قطعنامه‎ای را با موضوع «همدستی» بن سلمان در قتل خاشقجی ارائه داد اما کورکر می‌‌گوید که قطعنامه خود را پیشنهاد داده و آن را به گونه‎ای تنظیم خواهد کرد که به سرعت راه خود را به صحن سنا باز کند.

گفتنی است هفته گذشته، بعد از جلسه استماعی که در سنا با حضور «جینا هاسپل» رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) برگزار شد؛ اکثر دولتمردان آمریکایی به این نتیجه رسیدند که بن سلمان آمر قتل خاشقجی است.

این در حالی است که دولت ترامپ مدعی است اگرچه باید عربستان را از بابت قتل خاشقجی مسئول دانست، اما نباید رابطه راهبردی واشنگتن- ریاض را فدای چنین مسئله‎ای کرد.     

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید