آسیبهایی که روزانه به ریه ها وارد می شود

کدخبر: ۲۵۵۸۱۴
اقتصادنیوز: درست است که مصرف دخانیات خطر ابتلا به مشکلات ریوی را بالا می برد، اما استفاده ی افراطی و بی دقت از مواد شوینده شیمیایی، تازه نشدن هوای داخل منزل، استفاده ی نادرست از وسایل گرمایشی گازی و غیره نیز جزو عواملی هستند که برای سلامت ریه ها خطرناک می باشند. در این مطلب، با هفت عادت آسیب رسان به ریه ها آشنا می شویم.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از بهداشت نیوز:

وایتکس و شوینده ها از دستتان نمی افتد

متاسفانه در برخی منازل، وایتکس و انواع شوینده ها از دست خانم های خانه دار نمی افتد، یعنی مدام در حال بشور و بساب با این مواد هستند. علاوه بر این در روزهای پایانی سال، استفاده از این شوینده ها به طور آشکاری افزایش پیدا می کند. اما باید بدانید که تمام این محصولاتی که برای تمیز کردن منزل استفاده می کنید شیمیایی هستند. بدون شک خودتان نیز از بوی نامطلوب و زننده ی آنها در عذاب هستید. بهتر است بدانید که ترکیبات شیمیایی موجود در این شوینده ها دشمن ریه ها محسوب می شوند.

بهتر است به جای استفاده از این شوینده ها از مواد طبیعی مانند سرکه سفید استفاده کنید. یادتان باشد که شمع های معطر یا خوشبوکننده های هوا نیز حاوی ترکیباتی مانند بنزن هستند که برای ریه ها سرطانزا است. بنابراین تا حدامکان از این محصولات دوری کرده و از مواد طبیعی استفاده کنید.

هوای منزل را عوض نمی کنید

خیلی از خانم ها در طول روز در و پنجره را از ترس گرد و خاک یا دوده باز نمی کنند. اما یادتان باشد اگر هوای داخل منزل عوض نشود، آلاینده های شیمیایی حاصل از فعالیت های روزمره مانند استفاده از رنگ، لاک، چسب، بخار حاصل از پخت و پز غذا و یا حمام و غیره در منزل تجمع پیدا می کند. مازاد رطوبت تجمع کرده در منزل نیز باعث ایجاد کپک و مایت و غیره می شود.

سوختن چوب در داخل شومینه های باز و در فضایی که هوای آزاد در آنجا جریان ندارد، میزان زیادی ترکیبات آسیب رسان برای ریه تولید می کند

این مسئله نیز برای برونش ها تحریک کننده است و باعث بروز عفونت های تنفسی، حملات آسم و حتی ابتلا به این بیماری در بین افراد سالم می شود.

بنابراین توصیه می کنیم که هر روز پنجره ها را باز کنید تا هوای منزل عوض شود.

هیچ فعالیت بدنی ندارید

فعالیت بدنی منظم برای سلامت بدن و ریه ها مفید خواهد بود. البته برای افرادی که هیچ مشکل ریوی ندارند، ورزش نکردن و نداشتن فعالیت بدنی تاثیر چندانی در نحوه ی تنفس شان ندارد. اما افرادی که دچار آسم و آمفیزم (بیماری ریوی) هستند، باید بدانند که داشتن فعالیت بدنی منظم باعث بهبود قدرت تنفسی شان خواهد شد.

در معرض آتش شومینه و گازهای سرطان زا هستید

روشن کردن شومینه و نشستن در کنار آن دلچسب است. اما یادتان باشد سوختن چوب در داخل شومینه های باز و در فضایی که هوای آزاد در آنجا جریان ندارد، میزان زیادی ترکیبات آسیب رسان برای ریه تولید می کند. در واقع در حین سوختن چوب مقدار زیادی مواد ریزگرد، گاز و مونواکسید کربن آزاد می شود که همگی برای سلامتی ریه ها مضر و حتی سرطان زا هستند. اگر به شومینه علاقمند هستید، حتما از شومینه های مدرن بسته استفاده کرده و حتما دودکش آن را به طور منظم تمیز کنید.

سیگار می کشید

سیگار دشمن بی رحم ریه ها است. این استوانه ی مرگبار، همه سال میلیون ها نفر در سرتاسر جهان را به کام مرگ می کشاند و علت اصلی ابتلا به سرطان ریه محسوب می شود. دود سیگار حاوی ترکیبات شیمیایی زیاد و آسیب رسانی است که قدرت دفاعی دستگاه تنفسی را در هم می شکند و به این ترتیب باعث بروز بیماری های ریوی می شود. یادتان باشد که دخانیات همچنین عاملی برای ابتلا به سرطان دهان، حنجره، مری و همچنین سرطان مثانه و کلیه ها محسوب می شوند.

در معرض دود سیگار دیگران قرار دارید

این یکی از ظلم هایی است که سیگاری ها در حق افراد غیرسیگاری روا می دارند. اگر شما سیگاری نیستید، اما اطرافیان تان سیگار می کشند و شما در معرض دود سیگار آنها هستید، شما نیز ریه هایتان در خطر خواهند بود. چرا؟

چون دود سیگار اطرافیان روی کیفیت هوایی که شما نیز تنفس می کنید تاثیر دارد. دود سیگاری که در هوا موج می زند، حاوی همان ترکیبات شیمیایی است که در دود خود سیگار وجود دارد. متاسفانه این مسئله نیز در طولانی مدت باعث بروز سرطان ریه می شود.

حواستان باشد که در فضاهای بسته ای مانند داخل منزل، دفتر کار یا ماشین این خطر بیشتر است. همچنین باید بدانید که این آسیب برای کودکان چند برابر است. به عقیده ی محققان، کودکانی که در معرض دود سیگار والدین هستند بیشتر در معرض خطر ابتلا به آسم قرار دارند.

در محیط کاری پرخطر از خودتان محافظت نمی کنید

اگر در محیطی کار می کنید که تماس زیادی با ترکیبات شیمیایی مانند آرسنیک، بریلیوم، کادمیوم، هیدروکربور و غیره دارید باید بیشتر مراقب سلامت ریه هایتان باشید. این ترکیبات در کارخانجات ذوب آهن، رنگ سازی و غیره زیاد است و متاسفانه خطر ابتلا به سرطان ریه را افزایش می دهند. بنابراین تمام افرادی که در چنین محیط هایی شاغل هستند، باید از ماسک های مخصوص جهت محافظت از ریه ها استفاده کنند.

متاسفانه اکثر کارگرانی که در چنین محیط هایی کار می کنند از چنین تجهیزاتی محروم هستند و یا در استفاده از آنها غفلت می کنند. لازم است که مدیران کارخانجات بیشتر نگران سلامتی کارگران بوده و تجهیزات و امکانات لازم را در اختیار آنها قرار دهند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید