تور اروپایی ترزا می برای برگزیت بی‌نتیجه پایان یافت

کدخبر: ۲۵۵۹۷۱
اقتصادنیوز: نخست‌وزیر بریتانیا برای کسب تضمین‌هایی برای پیش‌نویس توافق بریگزیت دیدار با چهار تن از رهبران اتحادیه اروپا از جمله آنگلا مرکل را تکمیل کرد. آنها آماده شفاف‌سازی هستند اما تمایلی به مذاکرات مجدد ندارند.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، پایگاه خبری دویچه‌وله نوشت، آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان و دیگر رهبران اتحادیه اروپا سه‌شنبه در ملاقات با ترزا می، نخست‌وزیر بریتانیا تاکید کردند هیچ تغییری در مفاد پیش‌نویس توافق بریگزیت ایجاد نخواهد شد.

اصطلاح بریگزیت به خروج آتی بریتانیا از اتحادیه اروپا اشاره دارد. بریتانیا شامل انگلستان، اسکاتلند، ولز و ایرلند شمالی است. در پی همه‌پرسی سال ۲۰۱۶ برای خروج، حکومت بریتانیا اعلام کرد در ۲۹ مارس ۲۰۱۷ رویه رسمی برای خروج را آغاز خواهد کرد که در دیرترین حالت تا ۳۱ مارس ۲۰۱۹ بریتانیا را از اتحادیه اروپا خارج خواهد کرد.

شمارش آرای این همه‌پرسی اما نشان داد مردم اسکاتلند و ایرلند شمالی به باقی‌ ماندن در اتحادیه اروپا رأی داده‌اند ولی انگلیسی‌ها و ولزی‌ها حامی خروج از اتحادیه اروپا  شدند. براساس شمارش آرا در اسکاتلند ۶۲ درصد از اسکاتلندی‌ها خواهان باقی ‌ماندن در اتحادیه اروپا بوده‌اند و ۳۸ درصد خواهان جدایی. در ولز ۴۸٫۳ درصد خواهان باقی‌ ماندن در اتحادیه اروپا بوده‌اند و ۵۱٫۷ درصد خواهان جدایی. در ایرلند شمالی ۵۵٫۷ درصد رأی به باقی‌ ماندن داده بودند و ۴۴٫۳ درصد رأی به جدایی. لندن، پایتخت بریتانیا بیشترین رای را به ماندن در اتحادیه اروپا داده ‌است.

نخست‌وزیر بریتانیا که اخیر پیش‌نویسی با رایزنی متحدان اروپایی‌ کشورش برای خروج تهیه کرده است، با چالش مرز باز ایرلند شمالی و کشور جمهوری ایرلند مواجه است که در صورت عدم حل آن، احتمالا ایرلند شمالی دوباره ساز استقلال بزند.

ترزا می برای دریافت تضمین‌هایی مبنی بر اینکه تاخیر در مرز باز در ایرلند موقتی است، سه‌شنبه توقف‌های کوتاهی در هلند، آلمان و بروکسل داشت. اما آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان، مارک روته، نخست‌وزیر هلند، دونالد تاسک، رئیس شورای اتحادیه اروپا و ژان کلود یونکر، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا در جلسات جداگانه به ترزا می تاکید کردند گرچه موافق شفاف‌سازی معنایی هستند اما حاضر نیستند درباره ابعاد مختلف این توافق مجددا وارد مذاکره شوند.

یونکر پیش از نشست با ترزا می در پارلمان اروپایی گفت: توافقی که ما به آن رسیدیم، بهترین توافق ممکن است. این تنها توافق ممکن است. اصلا راهی برای مذاکره مجدد وجود ندارد اما قطعا آمادگی داریم تا شفاف‌سازی بیشتر و تفسیرهای بیشتر ارائه کنیم.

ترزا می در بروکسل اعلام کرد "سرنوشت مشترکی" در رفع نگرانی‌های قانونگذاران کشورش درباره مساله ایرلند شمالی و جمهوری ایرلند وجود دارد و گفت‌وگوهای بریتانیا – اتحادیه اروپا پیش از نشست روز پنج‌شنبه رهبران اتحادیه اروپا ادامه خواهد یافت.

این نشست‌ها یک روز بعد از اقدام ترزا می در لغو ناگهانی رای‌گیری پارلمانی روی پیش‌نویس که احتمال مخالفت پارلمانی با آن بالا بود، انجام شد. قانونگذارن حامی بریگزیت در حزب محافظه‌کار ترزا می به رد این توافق تهدید کردند زیرا نگرانند وقفه در حل و فصل مساله مرزی ایرلند شمالی و جمهوری ایرلند، بریتانیا را مجبور به پذیرش قوانین اتحادیه اروپا پس از خروج از این نهاد کند.

ترزا می قصد دارد امروز چهارشنبه پیش از نشست پنج‌شنبه و جمعه رهبران اتحادیه اروپا با لئو وارادکار، نخست‌وزیر جمهوری ایرلند دیدار داشته باشد. با این حال، حتی اگر ترزا می بتواند تضمین‌هایی را از دیگر کشورها بگیرد، مشخص نیست که قانونگذاران بریتانیایی از آن توافق که ۲۱ ژانویه به رای گذاشته می‌شود، حمایت کنند.

دونالد تاسک پس از دیدار با ترزا می در پیامی توئیتری نوشت، رهبران اتحادیه اروپا مایلند تا به او در تضمین اکثریت پارلمانی برای این توافق، پیش از خروج برنامه‌ریزی شده در ۲۹ مارس کمک کنند اما سوال اینجاست که چگونه.

در همین حال یک قانونگذار منتقد ترزا می گفت، نمایندگان هم‌حزبی نخست‌وزیر بریتانیا احتمالا چهارشنبه شب رهبری او را با درخواست رای عدم اعتماد به چالش بکشند. اندرو بریجن به اسکای نیوز گفت: ما رای اعتماد خواهیم داشت تا قانونگذاران محافظه‌کار (عضو پارلمان) در یک رای‌گیری مخفی اعلام می‌کنند که آیا به او اعتماد دارند یا خیر.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید