ارزان فروشی بلیط هواپیما تخلف نیست

کدخبر: ۲۵۶۰۹۶
اقتصادنیوز : اقدام یکی از آژانس‌های هواپیمایی اینترنتی در تخفیف در قیمت فروش بلیط هواپیما، در حال صورت گرفت که انجمن‌ نظارتی مربوطه به جای تشویق شرکت ها برای فروش ارزان قیمت بلیط به مسافران، این آژانس را تنبیه و برای آن اخطار صادر کرده است.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خانه ملت ،اختلاف آژانس های مسافربری هوایی درباره نحوه قیمت گذاری و تعیین قیمت بلیط پروازهای هوایی در چند روز اخیر به اوج خود رسیده است.در ماه های اخیر، آژانس مسافرتی علی بابا اقدام به ارائه تخفیف در قیمت فروش بلیط پروازهای هوایی داخلی کرده است، به طوری که این آژانس، بلیط را با تخفیف های 5 تا 9 درصد به مشتریان می فروشد.

مسئولان این شرکت مسافرتی هدف از ارائه تخفیف در بلیط پروازهای هوایی را خدمت‌رسانی با کیفیت و در عین حال ارائه قیمت ارزان و مناسب به مردم اعلام کرده اند. آن‌ها می‌گویند که سایت علی بابا از سود خود در بلیط پروازهای هوایی به منظور حمایت اقتصادی از مشتریان می‌گذرند و بلیط هواپیما را با قیمت ارزان و مناسب به فروش می‌رساند. این سیاست و اقدامات موجب شد که تعدادی از دفاتر خدمات مسافرتی از آژانس مسافرتی علی بابا شکایت کنند و در نهایت نیز انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی هوایی و جهانگردی ایران به این شرکت به دلیل ارزان‌فروشی بلیط هواپیما اخطار تهدیدآمیز ارائه کرد.

در این راستا رفیعی رئیس هیئت مدیره انجمن دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران اعلام کرد که تعدادی از سایت‌های فروش بلیت اینترنتی دفاتر خدمات مسافرتی و جهانگردی به منظور رقابت و جذب مسافر بیشتر اقدام به ارائه بلیت با کسر تخفیف‌های غیر معمول ۵ تا ۹ درصد به مسافران می‌کنند. این اقدام برخلاف عرف فعالیت دفاتر بوده و موجب ورشکستگی تدریجی سایر همکاران می‌شود، این وضع موجب اخلال در فعالیت آنها و بیکاری کارکنان دفاتر خدمات هواپیمایی می‌شود.

در همین رابطه سیداحسن علوی نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت تأکید می کند که نمی توان به بهانه جلوگیری از ورشکستگی برخی شرکت های هواپیمایی، جلوی ارزان فروشی و ارائه سیاست های تخفیفی آژانس ها را گرفت، بلکه مولفه اصلی بازار آزاد این است که شرکت ها بتوانند سیاست هایی را برای جذب مشتری بیشتر اجرا کنند.

در نهایت حرمت الله رفیعی در نامه ای از رئیس سازمان هواپیمایی درخواست کرد که اخطار لازم و ضروری به دفاتری که با مجوز یا بدون مجوز در فروش اینترنتی فعال هستند و اینگونه تخفیف‌ها را ارائه می‌دهد داده شود.

موضع اخیر انجمن دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران در حالی مطرح شد که مدیرعامل شرکت سفرهای علی بابا در واکنش به این موضوعات اعلام کرد که صدور چنین اخطاری در شرایطی که علی بابا با کاهش قیمت در صدد حمایت از گروه مصرف‌کننده است و این اقدام باید مورد تقدیر قرار گیرد در عوض با اخطار و حتی تهدید این انجمن صنفی مواجه شده است و گویا انجمن مورد نظر، حرکتی بر خلاف جریان آب داشته و با تخفیف و کاهش قیمت به نفع مسافران خطوط هوایی مخالف است.

همچنین علوی نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس، تخفیف در قیمت فروش بلیط پروازهای هوایی داخلی را تخلف قانونی ندانست و گفت: در شرایط کنونی با آزادسازی قیمت بلیط هواپیما، شرکت‌ها و آژانس‌های هواپیمایی به دنبال آن هستند که مسافران بیشتری را جذب کنند و در این مسیر راه حل ها و ابزارهای مختلفی وجود دارد که تخفیف در قیمت فروش بلیط پروازهای هوایی یکی از این راه کارها است.

نماینده مردم سنندج و دیواندره در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اقدام آژانس هواپیمایی در تخفیف در قیمت فروش بلیط هواپیما قطعا مثبت و قابل تقدیر است، زیرا در شرایط کنونی مردم دیگر توان استفاده از پروازهای هوایی را ندارند، حال دستگاه ها و متولیان این حوزه به جای تشویق شرکت ها برای فروش ارزان قیمت بلیط به مسافران، آن ها را تنبیه کرده و اخطار صادر می کنند!

قانون درباره تخفیف در بلیط پروازهای هوایی چه می گوید؟

در این رابطه نیز مدیرعامل شرکت سفرهای علی بابا اعلام می کند که قیمت‌گذاری روی بلیط هواپیما در اختیار شرکت‌های هواپیمایی است و این شرکت‌ها نرخ بلیط (Fare) را تعیین می‌کنند؛ اما سود فروش بلیط متعلق به عامل فروش است و عامل فروش، چه آنلاین و چه حضوری، مجاز است از میزان سود خود به مشتری تخفیف دهد.

بر همین اساس، همانطور که آژانس‌های مسافرتی حضوری، هنگام فروش بلیط هواپیما برای مشتری تخفیف‌هایی لحاظ می‌کنند، وب‌سایت علی بابا نیز با هدف حمایت از مشتریان خود با توجه به اوضاع نابسمان اقتصادی از بخشی از سود خود به نفع مشتری می‌گذرد و این تخفیف را روی قیمت تمامی بلیط های وب سایت خود برای تمامی مشتریان اعمال می کند.

اما در آن سوی، رئیس هیئت‌مدیره انجمن دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی اعلام کرد که طبق قوانین IATA ــ انجمن بین‌المللی حمل‌ونقل هوایی، تخفیف از روی کارمزد قابل پذیرش نیست و حتی جریمه نیز دارد و اگر ایرلاینی این کار را انجام می‌دهد تخلف کرده است، زیرا این کارمزد هزینه درآمد و خرج کارمندهای آژانس‌های گردشگری است.

زمانی که از زمین به آسمان بارید، برخورد به جای تشویق با ارزان فروشی!

علوی رویکرد انجمن دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی در برخورد با آژانس های هواپیمایی که اقدام به تخفیف در بلیط پروازهای هوایی کرده اند را نادرست اعلام کرد و گفت: قانون و مقررات کسب و کار می گوید که دستگاه های نظارتی باید با گران فروشان برخورد کنند، حال وضعیت بر عکس شده و در شرایط کنونی با ارزان فروشان برخورد می کنند.

وی ادامه داد: اصلا شاید یک شرکت خصوصی علاقه مند است که به خود ضرر برساند، این مسئله به هیچ وجه به سازمان های نظارتی مرتبط نیست، از این رو این سازمان ها باید به جای سیاست های غیرکارشناسی، جلوی فعالیت شرکت های گران فروش را بگیرند.

بر اساس آمار شرکت فرودگاه ها، تعداد سفرهای هوایی تنها در مهرماه ۲۲ درصد کاهش داشته، بر این اساس فرودگاه مهرآباد به عنوان فعال‌ترین فرودگاه کشور در این ماه نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته، ۲۰۰۰ پرواز کمتر داشته است. فرودگاه امام خمینی (ره) که محوری‌ترین فرودگاه بین‌المللی کشور است، با کاهش ۱۳۰۰ پرواز و بیش از ۲۰۰ هزار مسافر روبه‌رو شده است.

این آمارها نشان دهنده آن است که مسافران به تدریج برای جا به جایی به دنبال ابزارهای جایگزین هستند، به طوری که آمارها نشان دهنده افزایش میزان حمل و نقل جاده ای است. حال به نظر می رسد که تنها راه کار ارائه مشوق های جدید و جذاب برای جذب مسافران است که این مسئله از مسیر کاهش قیمت بلیط هواپیما می گذرد.

حال رویکرد اخیر انجمن دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی در برخورد با آژانس های هواپیمایی که اقدام به تخفیف در بلیط پروازهای هوایی کرده اند، عملا به ضرر صنعت هوانوردی و ایرلاین های ما تمام می شود، زیرا این گونه سیاست ها موجب فرار مسافر از حمل و نقل هوایی می شود.

علوی نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس نیز معتقد است که دنیای امروز دنیای تبلیغات و رقابت است و شرکت ها و بخش ها باید از ابزار مختلف برای جذب مسافر استفاده کنند و قطعا رویکرد متولیان صنعت هوایی کشور در ممانعت از ارائه تخفیف بلیط هواپیما مغایر با این مسئله است./

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید