زنگنه: تولید نفت ایران بعد از تحریم‌ها به سطح قبل بازمی‌گردد

کدخبر: ۲۵۶۱۰۸
اقتصادنیوز : وزیر نفت ضمن تشریح دستاورد ایران در اجلاس ۱۷۵ اوپک، جزئیاتی در مورد الزام استفاده از کارت سوخت، عرضه نفت خام در بورس و اجرای بسته‌های پنج میلیارد دلاری در صنعت نفت ارائه کرد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از  ایسنا، بیژن زنگنه در گفت‌وگوی ویژه خبری تلویزیون، با اشاره به اجلاس ۱۷۵ اوپک که پنجشنبه و جمعه هفته گذشته برگزار شد، گفت: این اجلاس یک اجلاس بسیار سخت بود که دو روز طول کشید. من قرار بود پنجشنبه به کشور برگردم اما در روز پنجشنبه به جز دعواهای طولانی به نتیجه دیگری نرسیدیم. روز جمعه بعد از پنج - شش ساعت جلسه که قسمت اعظم آن دعوا بود، در نهایت به نتیجه رسیدیم.

وی با تاکید بر اینکه اجلاس ۱۷۵ اوپک تحت فشار شدید آمریکا بود، افزود: آمریکا ناشی‌گری کرد. آقای ترامپ قبل از اجلاس توئیتی کرد مبنی بر اینکه اوپک تولید خود را کاهش ندهد تا قیمت‌ها افزایش نیابد. نماینده آمریکا نیز با برخی اعضا دیدار کرده بود و زمانی که من این خبر را شنیدم، گفتم اگر هدف آمریکا از این دیدارها این بوده که برای عضویت در اوپک درخواست بدهد، درخواستش قابل بررسی است؛ در غیر اینصورت رفتار درستی نداشته است.

وزیر نفت ادامه داد: عربستان دیدار با نماینده آمریکا را تکذیب کرد و بعد از آن آمریکا تکذیبیه عربستان را تکذیب کرد.

دستاورد ایران در اجلاس ۱۷۵ اوپک چه بود؟

زنگنه در ادامه با اشاره به تحریم‌های نفتی از سوی آمریکا علیه ایران گفت: من در این اجلاس اعلام کردم تا زمانی که ایران در شرایط تحریم به سر می‌برد باید از هر نوع کاهش تولید مستثنی باشد. پیش از این در نامه‌ای به اوپک ارسال و اعلام کردم که ایران بعد از تحریم‌ها باید به سطح تولید قبلی خود بازگردد.

وی ادامه داد: اوپک در نظر داشت که سطح تولید ایران را بر مبنای ماه اکتبر در نظر بگیرد در حالی که تولید نفت ایران در این ماه طبق منابع ثانویه ۶۰۰ هزار بشکه کاهش داشته است. البته من این رقم را تایید نمی‌کنم اما ملاک اوپک این عدد است. این ماه در حالی مبنا قرار می‌گرفت که ایران به میزان ۶۰۰ هزار بشکه بازار خود را از دست داده بود اما دو کشور دیگر نزدیک به یک میلیون بشکه به تولید خود اضافه کرده بودند.

وزیر نفت با تاکید بر اینکه بحث اوپک سیاسی بود نه اقتصادی، توضیح داد: من می‌خواهم در اوپک باشم و با همسایه‌ها زندگی کنم. اقدامی که علیه ایران صورت گرفت غیردوستانه بود و دو کشور همسایه هم فشار می‌آوردند. آنها درخواست خود را به شکل‌های مختلف مطرح کردند و من اعلام کردم حاضر به پذیرش نیستم. در قطعنامه اوپک به دبیرکل این سازمان اجازه داده شده است که کشورهایی که شرایط خاص دارند از کاهش تولید مستثنی شوند.

زنگنه تاکید کرد: متن نامه را که در آن مستثنی شدن ایران از کاهش تولید ذکر شده را ابتدا دبیرکل امضا کرد و بعد از آن من امضا کردم. بنابراین پایه اکتبر برای سایر تولیدکنندگان است نه برای ایران و این موضوع برای من حیاتی است.

وی با اشاره به تحریم‌های پیشین علیه ایران گفت: ما قبل از این هم این شرایط را تجربه کردیم و برای اینکه دوباره بازار خود را به دست آوریم برای هر بشکه جنگیدیم اما این بار زیر بار نرفتم.

وزیر نفت در مورد آینده سازمان اوپک اظهار کرد: تهدیدات درونی و بیرونی متوجه اوپک است. لایحه‌ای در آمریکا به نام نوپک در جریان است که علیه هر تصمیمی خواهد بود که در مورد قیمت و تولید نفت گرفته می‌شود. عده‌ای نگران هستند که این موضوع مقدمه‌ای شود برای اینکه تشکیلاتی جایگزین اوپک شکل بگیرد. باید در مورد چیزی که ممکن است جای اوپک بیاید، حساس بود.

زنگنه در مورد قیمت نفت در آینده گفت: قیمت نفت برند قبل از تصمیم اوپک ۵۷.۲۲ و بعد از آن ۶۱.۴۸ دلار بود البته در حال حاضر آثار روانی بازار بر قیمت نفت تاثیرگذار است اما به نظر من بازار تصمیم اوپک را به عنوان یک اقدام مثبت پذیرفته است و امیدوارم این روند ادامه پیدا کند.

وی با تاکید بر اینکه نمی‌توان بازار را پیش‌بینی کرد، افزود: اوپک دارد یک سازمان پیشرفته می‌شود زیرا در حالی که اعضای آن با یکدیگر دعوای سیاسی دارند آنقدر به بلوغ رسیده‌اند که با یکدیگر صحبت کنند و به یک نقطه مشترک برسند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۲۹ اسفند

      اقتصادنیوز: «نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را…

    کارگزاری مفید