آیا رابطه اسراییل با عمان می‌تواند به نفع ایران باشد؟

کدخبر: ۲۵۶۲۴۶
اقتصادنیوز: یک کارشناس مسائل بین الملل، گفت: حاکمان کشورهای عربی بعد از پیمان «کمپ دیوید »برای مهار ملت‌های خود و تحکیم قدرت‌شان، برموضوع اسراییل به عنوان یک دشمن خارجی مانور دادند ولی بعد از بهار عربی و تحولاتی که در این کشورها رخ داد، آن‌ها سعی کردند دشمن جدیدی را به نام ایران مطرح کنند.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، مهدی ذاکریان، در مورد تصمیم دولت عمان مبنی بر این که هواپیماهای اسراییلی  می‌توانند بر فراز آسمان این کشور پرواز کنند و این‌که پیش‌بینی می‌شود در آینده نزدیک عربستان نیز چنین اجازه‌ای را به هواپیماهای اسراییلی بدهد، خاطر نشان کرد:‌ بعد از پیمان کمپ دیوید ،حاکمان کشورهای عربی برای بقا حاکمیت خود، اسراییل را به عنوان یک دشمن خارجی مطرح کردند تا از این طریق نظام سیاسی‌شان که عمدتا دارای مشروعیت داخلی نیستند ،تحکیم پیدا کند.

وی با بیان این‌که «این کشورها در راستای همین موضوع  به ظاهر بر  پیگیری آرمان فلسطین نیز تاکید داشتند»  ادامه داد: پس از بهار عربی و تحولاتی که دراین کشورها رخ داد، برخی از کشورهای عربی احساس کردند که دیگر نمی‌توانند از اسراییل به عنوان دشمن خارجی شماره یک خود یاد  کنند و در همین چارچوب ایران را جایگزین اسراییل کردند و تلاش کردند با مطرح کردن خطر ایران هراسی،همچنان بر راس قدرت باقی بمانند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان این‌که «در طی سال های اخیر از نظر حاکمان عربی اسراییل یک  دشمن واقعی نبوده و آن‌ها فقط از این موضوع به عنوان یک ابزار جهت حفظ حاکمیت خود بهره گرفته‌اند» ، افزود: در چارچوب سیاست جدیدی که کشورهای این منطقه در پیش گرفته‌اند، اکنون ایران دشمن شماره یک است و اسراییل خطر قبل را ندارد و طبیعی است که در چنین فضایی برخی از کشورهای عربی اجازه دهند که  اسراییل از فضای کشورهایشان برای پرواز هواپیماهایش استفاده کند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا  در چنین شرایطی ایران در راستای دفاع از آرمان فلسطین در منطقه تنها نخواهد ماند و فشارها بر ایران افزایش پیدا نمی‌کند؟، گفت:‌ نگاه ایران به موضوع فلسطین و دفاع از حق مردم این منطقه نگاه اخلاقی و بر اساس قوانین و مقررات بین‌المللی است، ما معتقدیم کاری که اسراییلی‌ها انجام داده‌اند، اشغالگری است و چنین موضوعی در قطعنامه‌های سازمان ملل نیز مورد اشاره قرار گرفته است.

وی با بیان این‌که «اسراییلی‌ها بر اساس «طرح تقسیم  فلسطین » که سازمان ملل مصوب کرده است ،عمل نکرده‌اند و ایران طبق مصوبه‌ی شورای امنیت خواهان بازگشت آوارگان به سرزمین‌شان است» ،گفت: بخش وسیعی از جامعه‌ بین‌المللی عملکرد اسراییل را غیر عادلانه می‌دانند و معتقدند که نظر ایران در ارتباط با موضوع  رژیم صهیونیستی  اخلاقی و متناسب با قوانین بین‌المللی است. در جهان اسلام نیز قطعا مواضع ایران بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد تا مواضع برخی از کشورهای عربی که اکنون به دنبال عادی سازی روابط با اسراییل هستند .

ذاکریان با بیان این‌که «کشورهای عربی منطقه با گذشت زمان متوجه خواهند شد که در ارتباط با موضوع ایران اشتباه کرده‌اند و مجبور خواهند بود که اسراییل را به عنوان بزرگترین دشمن خارجی جهان اسلام بپذیرند» در بخش دیگری از صحبت‌های خود تصریح کرد : البته می‌توان به تحولات اخیر از این زاویه نیز نگاه کرد که ارتباط  برخی از کشورهای منطقه از جمله عمان  با اسراییل  ممکن است برای ما  منفعت هایی نیز داشته باشد ، ما  باید از ابزارهای مختلف برای بیان دیدگاهها و مواضع خود استفاده کنیم و کانالهای مختلفی را در این زمینه زنده نگه داریم. کشور عمان به عنوان کشور همسایه ما حق دارد که با هر کشوری رابطه برقرار کند و ماحتی می‌توانیم از این موضوع استفاده کنیم. چنان که عمانی‌ها با توجه به آگاهی‌شان از مواضع ایران می‌توانند این مواضع را به اسراییلی ها منتقل کنند. چنانکه در مقطعی این اقدام را در مورد ایران و آمریکا انجام دادند البته این موضوع به معنای مشروعیت بخشیدن به رژیم صهیونیستی نیست .

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید