به این ۶ دلیل ایران نباید فعالیت موشکی خود را تعطیل کند/ ترامپ به دنبال کمپین نظامی - منطقه‌ای علیه ایران

کدخبر: ۲۵۶۲۴۹
اقتصادنیوز: المانیتور در گزارش تاکید کرده است تعطیلی آزمایشهای موشکی ایران زمانی منطقی است که سایر کشورهای منطقه هم سلاح های خود را زمین بگذارند.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خبر فوری، مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا روز چهارشنبه در جلسه شورای امنیت از اعضای این شورا خواست تا محدودیت‌های بیشتری را برای برنامه موشکی ایران وضع کند. وی گفت که آمریکا خواستار بازگرداندن محدودیت‌های موشکی مشخص‌شده در قطعنامه 1929 علیه ایران است.

دیگ مقام‌های آمریکایی نیز در هفته‌های گذشته مدعی شده‌اند آزمایش‌های موشکی ایران قطعنامه 2231 را نقض می‌کند. این در حالی است که این قطعنامه با لحنی غیر الزام‌آور تنها از ایران خواسته تا موشک‌هایی را که برای داشتن قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای طراحی شده‌اند، آزمایش نکند. با این حال، ایران تصریح کرده که هیچ‌کدام از موشک‌هایش برای حمل کلاهک هسته‌ای طراحی نشده‌اند.

در جلسه اخیر شورای امنیت پمپئو سعی کرد توپ را به زمین ایران انداخته و ایران را متهم به نقض برجام و آزمایش موشکهای بالستیک کرد.در این میان، کشورهای اروپایی خود را از ایالات متحده جدا کرده و تاکید کردند که ایران به نقض معاهده هسته ای دست نزده است. در عین حال برخی کشورهای اروپایی تاکید نمودند که آزمایشات موشکی ایران با قطعنامه 2231 شورای امنیت موافق نیست. اما برخی کشورهای دیگر مثل چین و روسیه اعلام کردند که آزمایش موشکی ایران ناقض قطعنامه 2231 نیستند.

در همین رابطه، المانیتور طی مقاله‌ای به این مساله و امکان تبعیت ایران از خواسته آمریکا و توقف برنامه موشکی و دفاعی خود پرداخته است.

نویسنده مقاله با تاکید بر این نکته که مقامات ایران به هیچ وجه زیر بار این خواسته نرفته و ذره ای از تجهیز نظامی خود کوتاه نمی‌آیند، به تحلیل چرایی این تصمیم پرداخت و شش دلیل برای منطقی و درست بودن این تصمیم معرفی می‌کند.

الف. خاطرات وحشتناک ایران از حمله ارتش بعث عراق در سال 1980 بدون شک یکی از دلایل اصلی عدم عقب نشینی ایران در تجهیز نظامی خود است. صدها هزار نفر از ایرانیان طی این جنگ هشت ساله، جان خود را از دست دادند. ارتش عراق توسط قدرت های بزرگ جهان از جمله فرانسه، اتحاد جماهیر شوروی و ایالات متحده حمایت می‌شد در حالیکه ایران با بیشترین تحریمها مواجه بود.  این جنگ یک طرفه و به خصوص رفتار قدرتهای بزرگ منجر به یک تغییر بزرگ در روح سیاسی ایران شد و از آن پس ایرانی‌ها به این نتیجه رسیدند که باید با تمام توان و هزینه برای بقا مبارزه کنند.

ب. استفاده منظم ارتش بعث عراق از موشک های اسکاد برای بمباران شهرهای بی‌دفاع ایران اولین انگیزه را به ایران داد تا برای مقابله با دشمن خود شروع به سرمایه گذاری در برنامه های موشکی بالستیک خود نماید. طی هشت سال جنگ، ارتش عراق 533 موشک بالستیک را بر شهرهای ایران فرود آورد و در نتیجه 2300 نفر از شهروندان ایرانی مستقیما توسط این بمبها شهید و حدود 11،600 ایرانی هم زخمی شدند. در سالهای پایانی جنگ در سال 1988، تهران 118 بار مورد حمله قرار گرفت و حدود 1600 نفر هم تلفات داد.

مشخص است که این همه تلفات به خاطر نبود سیستم موشکی مناسب در ارتش و سپاه ایران بود. اکنون و با تجهیز برنامه موشکی ایران، اگر در آینده جنگی رخ دهد، قوای نظامی جمهوری اسلامی می‌توانند به راحتی آنها را خنثی کرده و از موجودیت خود دفاع نمایند.

ج. ایران تجربه مناسب و خوبی از تعامل با سازمانهای جهانی نداشته است پس چگونه باید به آنها اعتماد کند؟ استفاده مداوم صدام حسین از سلاح های شیمیایی علیه ایران و بی تفاوتی جامعه جهانی و سازمانهای بین‌المللی به چنین نقض قانون آشکاری توسط بعثی‌ها، ایران را متقاعد کرده است که نمی‌تواند به سازمانهای بین المللی متکی باشد تا در صورت نقض حقوق بشر توسط دشمن، این سازمانها مانع به کارگیری آنها شوند.

یک تحقیق و ارزیابی توسط سازمان سیا نشان می‌دهد که عراق در اوایل سال 1983 شروع به استفاده از سلاح های شیمیایی علیه ایران کرد و تا سال 1984 هم استفاده از این بمبها را افزایش داد. گزارش 11هزار صفحه ای در شورای امنیت سازمان ملل متحد در این رابطه وجود دارد و نشان می‌دهد که حدود 150 شرکت خارجی تبعه‌ی ایالات متحده، آلمان و فرانسه در تجهیز سلاح های کشتار جمعی صدام حسین شریک بوده اند.

به همین دلیل، ایران خود دست به کار شده و قوای نظامی خود را تجهیز کرده است تا از این طریق، مانع حمله دشمنان شود.

د. عدم تعادل فعلی نیروهای نظامی در منطقه خاورمیانه نقش مهمی در سیاست‌های موشکی ایران دارد. در حالی که ایران برای چندین دهه تحت تحریمهای شدید تسلیحاتی قرار گرفته است، رقبای منطقه‌ای آن، به ویژه عربستان سعودی، امکان خرید هرگونه سیستم نظامی و سلاح های پیشرفته را به طور کامل در اختیار دارند. عربستان در سال 2017 با هزینه های دفاعی 69.4 میلیارد دلار، بزرگترین وارد کننده سلاح در جهان شد. در همین حال، اسرائیل که دشمن درجه یک ایران در منطقه است، با هزینه نظامی 19.6 میلیارد دلار، مجهز به یکی از پیشرفته ترین سیستمهای نظامی دنیا است.

در مقایسه، مخارج دفاعی ایران حدودا 14.5 میلیارد دلار تخمین زده شده است که در مقایسه با همسایگانش بسیار کمتر است. به همین دلیل، ایران تمرکزش را بر توان داخلی خود و افزایش کیفیت سلاحهای خود گذاشته است. هم اکنون، زرادخانه موشکی ایران متنوع ترین نوع آن در منطقه است و قادر است موشک‌های خود را تا برد 2000 کیلومتری مرزهای خود هم ارسال کند.

ه. ایران توسط پایگاههای نظامی ایالات متحده و متحدانش در منطقه و نیز توسط تعدادی از کشورهای هسته ای مانند اسرائیل و پاکستان احاطه شده است. اسرائیل که روابط خصمانه‌ای با ایران دارد، دارای 200 کلاهک هسته‌ای است که توسط موشک های بالستیک مختلف با برد حدود 6،500 کیلومتری (4،000 مایل) قابل انتقال و شلیک است.

عقب نشینی نظامی در این شرایط و اعتماد به سازمانهای جهانی به نظر سیاست و تدبیری کودکانه باشد.

ی. طی چهار دهه گذشته، ایالات متحده از جنگ اقتصادی، سایبری و سیاسی برای انزوا و تضعیف تهران استفاده کرده است و بارها و بارها خواستار تغییر حکومت در این کشور شده است.  علاوه بر این، دولت ترامپ، قصد دارد با ایجاد شورش سیاسی جدید در داخل و نیز ایجاد یک ائتلاف منطقه ای با شش کشور عربی خلیج فارس به همراه مصر و اردن یک کمپین نظامی منطقه ای برای مقابله با ایران ایجاد کند.

المانیتور پس از بیان این شش دلیل به این مطلب اشاره دارد که برجام بر آزمایشهای موشکی ایران تاثیر گذاشته بود. طبق گزارش المانیتور، آمریکا طی مطالعه‌ای دریافت که طی سال های 2005 تا 2012، زمانی که قدرت‌های جهان تحریم های مختلفی را علیه ایران تحمیل کردند، جمهوری اسلامی توانست موشک‌های بالستیک جدید تولید کرده و حداقل 33 موشک آزمایش نماید، یعنی بیش از دو برابر تعداد موشکهای مورد آزمایش در 20 سال قبلش. از سال 2012، زمانی که مذاکرات هسته ای مستقیم ایران و آمریکا در سطح بالا آغاز شد تا زمان امضای توافقنامه در ژوئیه 2015، ایران تنها یک تست موشکی انجام داد.

این مطالعه نشان می‌دهد که در سالهای 2012 تا 2017، ایران تعداد کل آزمایش‌های موشکی بالستیکی‌اش را کاهش داده و بیشتر بر روی توانایی‌های موشک‌های غیر بالستیکی متمرکز شده است.

با این حال، روزنامه آلمانی ولت ام سونتاگ Welt am Sonntag گزارش می‌دهد که سرویس های اطلاعاتی غربی معتقدند تهران پس از خروج ترامپ از برجام در سال جاری تعداد آزمایشهای موشکی خود را دوبرابر بیشتر از سال گذشته کرده است.

نویسنده مقاله المانیتور در انتها بر این نکته اشاره دارد که تعطیلی آزمایشهای موشکی ایران زمانی منطقی است که سایر کشورهای منطقه هم سلاح های خود را زمین بگذارند وگرنه انجام چنین عملی توسط ایران در حالیکه توسط دشمنهای تا دندان مسلح خود محاصره شده است، بدون شک منطقی نیست.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید