سلیمی‌نمین: تندروهای اصلاح‌طلب از رفتار احمدی‌نژاد استقبال می‌کنند/ او به دنبال بازگشت به قدرت است

کدخبر: ۲۵۶۶۲۱
اقتصادنیوز: سلیمی نمین در واکنش به اظهارات تنش آفرین احمدی نژاد طی روزهای اخیر گفت: رئیس جمهور سابق به دنبال بازگشت به عرصه قدرت است غافل از اینکه شانسی در این راستا ندارد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خبر فوری، انگار محمود احمدی نژاد عادت کرده است که هرازگاهی پشت تریبون برود و با طرح یک موضوع جنجالی فضای سیاسی کشور را متشنج کند، رویه ای که هرچند در روزهایی که یاران غارش در زندان هست و دورش خلوت شده، کمتر از سوی او دیده می شود اما گویی احمدی نژاد همان احمدی نژاد جنجالی است و تغییر نکرده است. او چند هفته پیش در اظهاراتی عجیب از امکان پرداخت یارانه 900 هزارتومانی به مردم صحبت کرده بود آنهم در شرایطی که پرداخت یارانه نقدی به مبلغ فعلی هم بارها محل نقد بوده است. او چند روز اخیر هم باردیگر تریبون به دست گرفت و رئیس دولت فعلی را به مناظره طلبید

احمدی نژاد در مراسم مسجد المهدی(عج) شهر صومعه‌سرا استان گیلان به مناسبت شهادت میرزا کوچک خان جنگلی در جملاتی تند و انتقادی حسن روحانی را دعوت به مناظره تلویزیونی کرد و گفت: « در مناظره حاضر شوید تا پوز شما را بزنیم ». این سخنان احمدی‎نژاد بلافاصله با واکنش مسئولین دولتی همراه شد و حسام‎الدین آشنا در پیامی توییتری خطاب به محمود احمدی‎نژاد نوشت:«اگر خاطرشان باشد یک بار به اسم مناظره در همین تلویزیون ۱۹ دقیقه و ۴۴ ثانیه وقت سفارسی اضافی تک نفره گرفتند و از آن نهایت استفاده را کردند.»

نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه نیز در واکنش به ادعای احمدی‌نژاد پیرامون توان پرداخت یارانه 900 هزارتومانی از سوی دولت به مردم گفت: مردم ما فهیم‌تر از این حرف‌ها هستند، با این نوع حرف‌هایی که مبانی درست محاسباتی ندارد و یا با یک فروزی(افروختنی) مطرح شود که این فروز قابل انجام نیست مردم تحت تاثیر این نوع مسائل قرار بگیرند.

عباس سلیمی نمین تحلیل گر و فعال سیاسی اصولگرا و مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران با بیان اینکه اظهارات احمدی‎نژاد جلوه‎ای از تلاش وی برای حضور در عرصه قدرت است اظهار کرد این تلاش‎های وی هیچ تاثیری در وضعیت فعلی وی نخواهد داشت و جامعه دیگری تمایلی به وی ندارد.وی همچنین از پیوند خوردن طیف تندروی اصلاح طلب با طیف احمدی نژادی ها خبر داد.

متن گفت و گو با عباس سلیمی نمین را در ادامه بخوانید:

 

آقای سلیمی نمین! احمدی‎نژاد روز پنجشنبه در جمع مردم صومعه‎سرا بازهم اظهارات تنش‎زایی داشت، در واقع رویه رئیس دولت سابق این شده که هرازچندگاهی پالس منفی به فضای جامعه ارسال می کند و مباحث تنش آفرینی را بیان می کند، فکر می کنید چقدر این رویه دولت را هدف قرار گرفته و چقدر کلیت نظام را؟

سلیمی نمین: قطعا آنچه از جانب احمدی‎نژاد مشاهده می‎شود با رویکرد بازگشت به قدرت صورت می گیرد، یعنی وی از اینکه از قدرت بازمانده است خیلی راضی به نظر نمی‎رسد و تلاش دارد با فرصت‎طلبی از موضوعات مختلف خودش را در جامعه مطرح کند. شخصا انگیزه آقای احمدی‎نژاد و موضع گیری هایش را در ارتباط با مسائل کشور خیلی خیرخواهانه نمی‎دانم.

اصلاح‎طلبان تندرو از رویکرد احمدی‎نژاد خوشحالند

قطعا در قوه مجریه، قوه مقننه و قوه‎قضائیه ضعف‎هایی داریم، یک موقع است که یک انسان دلسوز از موضع صلاح، وارد می‎شود و این بسیار مثبت است و باید سپاسگزار بود اما اینکه یک فردی از موضع اینکه خودش را مطرح کند و در واقع فرصت‎طلبی کند موضع گیری  داشته باشد بحث متفاوتی است، احمدی‎نژاد از این نوع  از افراد است

حتی برخی شواهد و قرائن حکایت از این دارد که برخی از عناصر تندرو در جریان اصلاحات از تندروی‎های افرادی چون احمدی‎نژاد استقبال می‎کنند و بدشان نمی‎آید که در این قضیه یک هم‎افزایی با احمدی‎نژاد داشته باشند که این مایه تاسف است.

قطعا رویکرد احمدی‎نژاد در انتقاد از قوه ‎قضائیه اصلاح‎طلبانه نیست و وی در واقع نمی‎خواهد برخی از تخلفات اطرافیانش مورد بررسی قرار گیرد از این جهت قوه‎ قضائیه را تضعیف می‎کند نه تقویت چرا که وقتی که من به درستی ایرادی را در قوه ‎قضائیه می‌‌بینم درصدد این برمی‎آیم که آن اصلاح شود.

یعنی رویکردهای احمدی‎نژاد و اظهارات وی را دلیلی برای حضور وی  در عرصه انتخابات آینده می‎دانید؟

سلیمی‌نمین: برای همه این امر مسجل است که احمدی‎نژاد رویکرد بازگشت به قدرت دارد و از اینکه الان در قدرت نیست به شدت ناراحت به نظر می‎رسد. فعالیت وی برای حضور در انتخابات از نظر من قطعی است.

به نظرشما تدبیر و مماشات نظام با احمدی‎نژاد یک تدبیر دائمی است یا باید یک نقطه پایان برای این موضوع در نظرگرفته شود؟

سلیمی نمین: این امر یک مماشات نیست و ما هر موضوعی را علی‌القاعده باید با یک تدبیر حل و فصل کنیم و تدبیری که درباره احمدی‌نژاد به کار گرفته شده در واقع به شناخت رساندن جامعه نسبت به این فرد است تا جامعه  به یک جمع‎بندی و شناخت عمیق در مورد احمدی نژاد برسد.

نظام با احمدی‎نژاد مماشات نمی‎کند

من فکر می‎کنم آن تدبیری که در مجموع درباره احمدی‎نژاد دنبال می‎شود این است که جامعه به یک رشدی برسد و در واقع آنهایی که احمدی‎نژاد به صورت بسیار پیچیده و هنرمندانه توانسته با وعده‎هایی چون 3 برابر کردن یارانه‎ها جذب خود کند از وی دور شوند.

احمدی‌‌نژاد همه خدمات صورت گرفته در دولت نهم و دهم را به نام خود و افرادی که جامعه نسبت به آنها موضع دارد به مانند مشایی مصادره کرده است، این درحالی است که امروز همه وزرای دولت نهم و دهم از احمدی‎نژاد فاصله گرفته اند و آنها امروزاحمدی‎نژاد را سبب سوء‎استفاده شخصی از کلیه خدماتی که عناصر دولت انجام دادند می‎بینند از این رو رسما وزرای دولت وی بیانیه دادند و احمدی‎نژاد را در مسیر ناسالمی معرفی کردند.

در شرایط فعلی کشور و باتوجه به فرمایشات رهبری بر ضرورت وحدت و همراهی دولت بازهم شاهدیم برخی چهره های منتقد دولت و حتی رقبای انتخاباتی روحانی چون قالیباف و جلیلی به رویکرد انتقاد علنی روی آورده اند، این رویه را چقدر در شرایط فعلی برای کلیت کشور و نظام مضر می دانید؟شما به عنوان یک چهره اصولگرا اگر از طرف دولت دعوت به کمک شوید حاضرید کنار دولتی قرار بگیرید که به آن نقد دارید؟

سلیمی‌نمین: من درباره اظهارات شخصیت‎هایی که نام بردید اطلاع دقیقی ندارم اما در مجموع نوع رویکرد این افراد با احمدی‎نژاد متفاوت است.

همراهی با مردم و دولت در شرایط کنونی به این معنا نیست که اصلا ما نقد نداشته باشیم بلکه باید تخریب نکنیم، به عنوان مثال برخورد وزیرخارجه انگلیس در جریان سفر به ایران قابل قبول نبود اما وزارت خارجه پاسخ این فرد را نداد از این رو قطعا باید این نقد وارد شود که وزارت خارجه باید دقت کند تا آدم‎هایی که در کشورمان رفت و آمد می‎کنند در شان ملت ایران با آنها برخورد شود و اگر وی حرف‎های بی‎اساسی بزند با آنها برخورد شود. در واقع معتقدم باید به این اظهارات پاسخ داده شود اما این به معنای تضعیف ظریف نیست.

بنده برخی از تندی‎های اصولگرایان به وزیرخارجه را نمی‎پسندم و بعضی از برخوردهایی را که وی را به خیانت متهم کرده است را غلط می‎دانم اما برای اینکه وی دقیق و در شان ملت ایران عمل کند باید انتقادهایی را که مطرح می‎شود درنظر بگیرد از این رو تفاوت است بین تخریب و یادآوری نکاتی که قطعا دولتمردان نیازمند آن هستند و در هر شرایطی این نیاز منتفی نیست.

شما خودتان باتوجه به وضعیت اقتصادی بدمردم و اعتراضاتی که به دولت و حتی گاهی به نظام وجود دارد این احساس خطر را دارید که چند سال دیگر از دل این انتقادات یک رئیس جمهور پوپولیست یا تندرو بیرون بیاید؟یا حتی مجلسی که بیشتر طیف تندرو و پوپولیست در آن نفوذ کرده باشند؟

سلیمی‌نمین: قطعا احمدی‎نژاد شانسی برای بازگشت به قدرت نخواهد داشت اما درباره افرادی از جنس وی باتوجه به اینکه هنوز گزینه و فردی مطرح نشده است نمی‎توانم در این باره قضاوتی کنم اما قطعا احمدی‎نژاد باتوجه به اقداماتی که برخلاف مصالح کشور انجام می‌دهد شانسی برای حضور درعرصه قدرت ندارد و این تلاش‌های وی نیز راه به جایی نخواهد برد.

احمدی‌نژاد شانسی برای بازگشت به قدرت ندارد

بنده براین باورم تندروها چه در جریان اصلاح‎طلب و چه اصولگراها بسیار در تلاشند که فضا را تند کنند ولی تمایل جامعه به سمت آنها نیست. بنده طبق قرائن و شواهدی می‎بینم که بین احمدی‎نژاد و برخی از تندروهای اصلاح‎طلب ارتباطی برقرار شده است اما این هم‎افزایی هم شانسی به آنها نخواهد داد تا بتوانند در مصادق مهم کنارهم قرار گیرند بنابراین تندروها البته آزادند در کشور حرف‎هایشان را بزنند کما اینکه تندروهایی مثل سعید حجاریان و تاج زاده همان کار احمدی‎نژاد را می‎کنند به گونه‎ای که تعبیری که سعید حجاریان درباره اینکه ما از دولت روحانی گلایه قدرت می‎کنیم تعبیر بسیار تحقیرآمیز و تندروانه بود اما کسی به نظر من خیلی اعتباری به این نوع مواضع نمی‌دهد و امور در مجاری منطقی خودش طی می‎شود اما قطعا ایرادتی و ضعف‎هایی برآن وجود دارد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید