شرط ظریف برای مذاکره با آمریکا/ سعودی‌ها فکر می‌کنند می‌توانند آدم بکشند و از زیرش دربروند

کدخبر: ۲۵۶۶۲۴
اقتصادنیوز: وزیر امور خارجه ایران از فرصت حضور در نشست بین‌المللی دوحه بهره گرفت تا ضمن تشریح دیدگاه‌های سیاست خارجی کشور، به پرسش‌هایی پاسخ گوید که محور مشترک اغلب آنها تکرار ادعاهایی علیه نقش ایران در منطقه بود.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خبر فوری، محمدجواد ظریف که روز گذشته (شنبه) با هدف حضور در کنفرانس دو روزه قطر راهی این کشور شده است، در خلال دیدارها و گفت‌وگوهایی که از سر گذراند، از رویکرد ضد برجامی واشنگتن انتقاد کرد، ادعاها پیرامون مداخله منطقه‌ای ایران را پاسخ داد و از گسترش برنامه دفاعی و موشکی کشورمان هم دفاع کرد.

ظریف در نشست پرسش و پاسخی که در کنفرانس دوحه برگزار شد، سؤالی را که مفهوم مداخله ایران در منطقه از آن به ذهن متبادر می‌شد، با این پرسش پاسخ داد که: «مداخله چه کسی؟ این امریکاست که در امور منطقه مداخله می‌کند. کشور ما در منطقه واقع شده است.» وزیر خارجه در ادامه با بیان اینکه «این منطقه ما است و هر کجا که ما نیرویی مستقر داریم یا مستشار نظامی‌ای اعزام کرده‌ایم این اقدام کاملاً با درخواست مستقیم دولت آن کشور صورت گرفته است. آیا امریکا می‌تواند ادعای مشابهی داشته باشد؟»

ظریف در ادامه درباره دیدگاه قریب به اتفاق مردم ایران درخصوص برجام و گفت‌وگو با امریکا با این توضیح که «اکثریت مردم ایران بر این باورند که برجام توافق خوبی بود اما اعتماد به امریکا برای گفت‌وگوی بیشتر، اشتباه محض است»،

افزود: «ما مطابق با منافع کشورمان عمل خواهیم کرد. مادامی که ما منافع‌مان را در باقی ماندن در این توافق ببینیم، به آن پایبند خواهیم ماند. به طور مشخص زمانی که امریکا از برجام خارج شد، این حق نیز برای ما به وجود آمده که هر زمان صلاح بدانیم از آن خارج شویم و اگر ما ببینیم که به نفع منافع ملی کشورمان است، از این حق استفاده خواهیم کرد و البته یک عامل اصلی و اثرگذار بر این تصمیم، عملکرد اتحادیه اروپا در عمل به تعهدات خود خواهد بود.»

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران درخصوص اثرات تحریم‌ها بر نهادها و افراد خارجی که بر اساس تحریم‌های جدید نمی‌توانند وارد ایران و اقتصاد این کشور شوند، گفت‌: «به دلیل اینکه امریکا برای کسانی که تعاملات مالی با ما داشته باشند، مجازات تعیین کرده و حتی برای کسانی که سعی دارند به ما دارو و غذا بفروشند، پیدا کردن نهادی که مایل به انجام این تبادلات با وجود این شرایط باشد، بسیار دشوار است.» وزیر خارجه ایران تأکید کرد: «مسأله دشوار برای ما اینجاست. در غیر این صورت ما در دوره‌های قبلی نیز با تحریم‌ها مواجه بوده‌ایم و بخوبی می‌دانیم که چطور اقتصادمان را در این شرایط مدیریت کنیم. اگر هنری در ایران وجود داشته باشد که ما بتوانیم آن را به دیگران آموزش دهیم، آن هنر دور زدن تحریم‌هاست.»

شرط ظریف برای گفت و گو با امریکا

وزیر خارجه ایران درباره هرگونه احتمال گفت‌وگو با امریکا در آینده تأکید کرد: «ما هرگز با کشوری که برای ما 12 شرط تعیین کرده، آن هم پس از نقض قطعنامه شورای امنیت که خودش هم آن را تأیید کرده بود، وارد مذاکره نخواهیم شد. اگر قرار بر عمل به یک سری شروط باشد، این ما نیستیم که باید شروطی را رعایت کنیم بلکه خود آنها (امریکایی‌ها) هستند که باید به یک سری شروط پایبند باشند، آن هم با کمتر بی‌قانون بودن.»

ظریف ادامه داد: «من از آنها نمی‌خواهم که قانونمدار باشند چرا که این تقریباً غیرممکن است اما من می‌خواهم که کمتر بی‌قانونی کنند.» وزیر خارجه ایران در ادامه گفت: «اولین مرحله، ما باید ببینیم که امریکا واقعاً مایل است که با اجرای تعهدات خود ذیل قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل نشان دهد هدر دادن وقت برای گفت‌وگو با آنها ارزش دارد یا خیر.» رئیس دستگاه دیپلماسی ایران تصریح کرد: «هیچ دلیلی برای مذاکره بیشتر وجود ندارد آن هم در شرایطی که نتایج یک دوره نسبتاً طولانی و مذاکرات سخت که در گذشته انجام گرفته، روی هواست.»

وزیر امور خارجه ایران درباره اقدامات یک سال اخیر دولت امریکا علیه ایران افزود: «رئیس ‌جمهور امریکا به هر دلیلی تصمیم به خروج از توافق هسته‌ای ایران گرفته و اگر حالا می‌خواهد با ایران مذاکره داشته باشد، این گفت‌وگوها باید هدف مشخصی را دنبال کند و در ادامه با کنایه به مذاکرات رئیس‌ جمهور امریکا با رهبر کره شمالی گفت: «ما صرفاً برای فرصت عکس گرفتن با یکدیگر و امضای یک سند دو برگی گفت‌وگو نمی‌کنیم.»

به فروش نفت ادامه می دهیم

وزیر خارجه ایران درباره تلاش اروپایی‌ها برای یافتن جایگزینی برای انجام تبادلات مالی با ایران با وجود تحریم‌های امریکا گفت: «من بر این باورم که ما به فروش نفت‌مان ادامه خواهیم داد و به انجام تبادلات و تعاملات اقتصادی با جامعه بین‌المللی ادامه خواهیم داد. کسانی که از ایران خارج شدند، ضرر کرده‌اند. در آینده مجدداً تصمیم به بازگشت به ایران خواهند گرفت چرا که ایران بازار بسیار جذابی دارد، اما این بار ما با کسانی که براحتی تصمیم به ترک این کشور گرفتند، وارد تعامل نخواهیم شد. سؤال اصلی که باید پرسیده شود، مخاطبش ایران نیست بلکه باید از اروپا و جامعه بین‌المللی این سؤال را پرسید که آیا آنها حاضرند اجازه دهند امریکا برای امور داخلی‌شان تصمیم‌گیری کند.» ظریف افزود: «حالا ما شاهد نشانه‌هایی هستیم، نشانه‌هایی می‌بینیم که کسانی هستند که حاضرند به جای دلار با استفاده از واحد پول ملی خودشان با ما وارد معامله شوند، کسانی هستند که حاضرند در اروپا از طریق SPV (کانال ویژه مالی اروپا) با یورو با ما وارد معامله شوند، هستند کسانی که حاضرند با استفاده از یوآن با ما وارد معامله شوند. آیا این به نفع امریکاست که اقتصادش را و دلار را مسلح کند؟»

سعودی‌ها فکر می‌کنند می‌توانند قتل بکنند و از زیرش دربروند

ظریف همچنین درباره چشم‌انداز روابط ایران و عربستان سعودی بویژه از زمانی که «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی در این کشور به قدرت رسیده است، گفت: «ما در فارسی مثالی داریم که وقتی شما به خواستگاری می‌روید، 50 درصد مسأله حل است. 50 درصد بقیه به پاسخ طرف دیگر آنها بستگی دارد. متأسفانه عربستان سعودی به دنبال کاهش تنش‌ها نیست. در واقع سعودی‌ها به این معتقد هستند که افزایش تنش‌ها به نفع منافع آنها است. ببینید با قطر چه کردند. نگاه کنید به زندانی کردن نخست وزیر یک کشور دیگر. نگاه کنید در یمن چه کردند.» وزیر خارجه ایران ادامه داد: «آنها (سعودی‌ها) فکر می‌کنند می‌توانند قتل بکنند و از زیرش در بروند و وقتی شما این گونه فکر می‌کنید، دیگر هیچ پایانی بر آن وجود ندارد و امریکا و متحدان غربی عربستان سعودی نیز در هر شرایطی از این کشور حمایت می‌کنند. رفتار بد در منطقه پاسخ بد دریافت خواهد کرد.» ظریف همچنین در پاسخ به سؤالی درباره قتل جمال خاشقجی نیز افزود: «من عادت ندارم در امور داخلی کشورهای دیگر مداخله کنم. آنها مکانیسم خودشان را برای این موضوع دارند و خودشان باید در این زمینه تصمیم بگیرند چرا که موضوع خود آنها است. اما چیزی که ما از رفتار آنها دیدیم طی چند سال اخیر غیرقابل قبول است. من درک می‌کنم آنچه که در استانبول اتفاق افتاد، کاملاً تأسفبار بود اما از چیزی که در یمن طی چهار سال گذشته رخ داده بدتر نبود. 85 هزار نفر، 85 هزار کودک از قحطی و گرسنگی مردند. احتمالاً بدترین فاجعه انسانی تاریخ منطقه درحال رخ دادن است. امیدوارم توافقی که اخیراً در سوئد حاصل شد، بتواند آغازگری برای پایان دادن بر این تراژدی باشد.»

هرگز علامت سازمان استاندارد ایران را روی موشکی درج نمی‌کنیم

ظریف در ادامه در پاسخ به اتهاماتی که درباره ارسال ادعایی سلاح از ایران به یمن مطرح شده، تأکید کرد: «مردم یمن با متجاوزان به کشورشان با دست خالی جنگیده‌اند. آنها خودشان سلاح دارند و نیازی به سلاح از ایران ندارند. اینها اتهاماتی است که علیه ایران مطرح شده، ما هرگز علامت سازمان استاندارد ایران را روی موشکی درج نمی‌کنیم. آنچه من می‌گویم، این است که نشان دادن چنین مدرکی به عنوان شاهد در واشنگتن، اقدامی مسخره بود. اینجا هیچ نیازی نیست که شواهدی را درباره جت‌هایی نشان دهم که بر فراز یمن پرواز می‌کنند و یمنی‌ها را بمباران می‌کنند. این هواپیماها ساخت امریکاست که خلبانان سعودی آنها را هدایت می‌کنند.»

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید