معرفی ۱۴ مورد از بزرگ‌ترین پروژه‌های شکست‌خورده گوگل

کدخبر: ۲۵۶۸۱۰
​اقتصاد نیوز:برخلاف باور بسیاری از ما، شرکت‌هایی مانند گوگل نیز بارها و بارها شکست را در پروژه‌های مختلف تجربه کرده‌اند؛ پروژه‌هایی که تنها یک روز دوام داشته‌اند.
معرفی ۱۴ مورد از بزرگ‌ترین پروژه‌های شکست‌خورده گوگل

به گزارش اقتصاد نیوز و به نقل از زومیت،زمانی که صحبت از ارائه‌ی محصولات جدید به میان می‌آید، هیچ شرکتی عملکرد صددرصد عالی ندارد. مخصوصا زمانی که شرکتی مانند گوگل ایده‌های جدید و دیوانه‌واری را امتحان می‌کند، طبیعی است که چند مورد از آن‌ها شکست بخورند. گوگل علاوه‌بر محصولات و پروژه‌های موفقی که داشته، شکست‌های زیادی را نیز تجربه کرده است. پروژه‌هایی که چند سال عمر کرده‌اند، چند ماه دوام داشته‌اند یا حتی در همان روز نخست کنار گذاشته شده‌اند. در ادامه‌ی این مقاله‌ی زومیت به بررسی بیشتر ۱۴ مورد از بزرگ‌ترین پروژه‌های شکست‌خورده‌ی گوگل می‌پردازیم.

۱۴- پروژه‌ی Google Offers

google offers

طول عمر: از سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۴

زمینه‌ی کاریگوگل Offers بعد از راه‌اندازی شرکت‌هایی مانند Groupon و Living Social فعالیت خود را آغاز کرد و بعد از به پایان رسیدن دوره‌ی این ترند، تعطیل شد. گروپان و لیوینگ سوشال، سایت‌های خرید گروهی هستند که خدمات سایر کسب‌وکارها مانند سالن‌های ورزشی و آرایشگاه‌ها را با چند درصد تخفیف به کاربران خود پیشنهاد می‌دهند.

۱۳- پروژه‌ی Google Web Accelerator

google-web-accelerator

طول عمر: از سال ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۸

زمینه‌ی کاری: این محصول قرار بود با بارگذاری سریع‌تر صفحات وب، سرعت گشت‌وگذار در اینترنت را افزایش دهد؛ اما خطا‌های زیادی داشت. به‌عنوان مثال ویدئوهای یوتیوب را نمی‌توانست بارگذاری کند و نهایتا گوگل حمایت خود را از آن در سال ۲۰۰۸ قطع کرد.

۱۲- پروژه‌ی Google Video

google video

طول عمر: از سال ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۹

زمینه‌ی کاری: گوگل با الهام گرفتن از نحوه‌ی کار یوتیوب تصمیم گرفت در سال ۲۰۰۵ پلتفرم رایگان میزبانی و پخش ویدئوی خود یعنی گوگل ویدئو را راه‌اندازی کند. گوگل ویدئو نتوانست به محبوبیت چندانی میان کاربران برسد و یک سال بعد گوگل، یوتیوب را به مبلغ ۱.۶۵ میلیارد دلار خرید. تا اردیبهشت سال جاری، تعداد کاربران فعال و روزانه‌ی یوتیوب ۱.۸ میلیارد نفر گزارش شده است.

۱۱- پروژه‌ی Jaiku

jaiku

طول عمر: از سال ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۲

زمینه‌ی کاریJaiku پلتفرم میکروبلاگینگ است که در فنلاند توسعه پیدا کرد و در سال ۲۰۰۷ توسط گوگل خریداری شد تا با توییتر رقابت کند. پیغام‌های فرستاده‌شده در این پلتفرم با نام Jaikus شناخته می‌شدند. گوگل در سال ۲۰۰۹ اعلام کرد قصد دارد کدهای جایکو را اپن‌سورس یا متن‌باز کند و بیش از این، آن را توسعه نخواهد داد. نهایتا این پروژه به دلیل عدم استقبال و کمبود کاربر شکست خورد.

۱۰- پروژه‌ی Google Health

google health

طول عمر: از سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۲

زمینه‌ی کاریگوگل Health به کاربران اجازه می‌داد اطلاعات پزشکی خود را در سیستم ذخیره کنند تا بتوانند پرونده‌ی پزشکی متمرکزی از اطلاعات داشته و در مراکز ارائه دهنده‌ی خدمات بهداشتی استفاده کنند. نگرانی در مورد حریم خصوصی کاربران (قرار نگرفتن تحت پوشش قانون انتقال و پاسخ‌گویی الکترونیک بیمه سلامت) و رقیبان آن در بازار (محصولات مایکروسافت) باعث شد گوگل پروژه‌ی گوگل هلث را تعطیل کند.

۹- پروژه‌ی Google Answers

Google Answers

طول عمر: از سال ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۶

زمینه‌ی کاریگوگل Answers برخلاف موتور جستجوی گوگل به کاربران اجازه می‌داد سوال‌های خود و مبلغی که حاضرند بابت پاسخ آن بپردازند را ثبت کنند. این پلتفرم به محققان اجازه می‌داد از هرجایی و تنها با پاسخ دادن به هر سوال بین دو دلار تا ۲۰۰ دلار درآمد داشته باشند و گوگل نیز به ازای هر پاسخ، سهم خود را کم می‌کرد. این پروژه نهایتا در سال ۲۰۰۶ تعطیل شد.

پیش از این نیز گوگل پروژه‌ی دیگری به نام Google Questions and Answers داشت که کارمندان گوگل موظف بودند در ازای دریافت سه دلار به سوالات کاربران پاسخ دهند. استقبال از این پروژه به‌اندازه‌ای کم بود که تنها یک روز دوام آورد و سال ۲۰۰۱ تعطیل شد.

۸- پروژه‌ی Google X

google x

طول عمر: ۱۶ مارس ۲۰۰۵

زمینه‌ی کاریگوگل ایکس یک رابط جایگزین برای موتور جستجوی گوگل بود که به کاربران اجازه می‌داد تا لغات مورد نظر خود را براساس گروه‌بندی‌هایی مانند محلی و تصاویر جستجو کنند. طراحی آن شبیه به داک سیستم‌عامل مک اپل بود و یک روز بعد از راه‌اندازی تعطیل شد. امروزه گوگل ایکس، یک مرکز نیمه‌مخفی است که به ایجاد فناوری‌های پیشرفته اختصاص داده شده است و از پروژه‌های آن با عنوان مون‌شات یاد می‌شود.

۷- پروژه‌ی Google Buzz

google buzz

طول عمر: از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۱

زمینه‌ی کاریگوگل Buzz یک شبکه‌ی اجتماعی و ابزاری برای تبادل پیام و اشتراک‌گذاری لینک، تصاویر، ویدئو، استاتوس و... بود. این سرویس از طریق جیمیل و در دسترس تعدادی از کاربران قرار گرفته بود و از آن به‌عنوان محصولی با عدم آمادگی کافی یاد شد و واکنش شدید کاربران را به همراه داشت. درنهایت Buzz به دلیل پرونده‌ی قانونی شکایت از حریم خصوصی و بعد از ۱۸ ماه فعالیت تعطیل شد.

۶- پروژه‌ی Google Lively

google lively

طول عمر: از جولای ۲۰۰۸ تا دسامبر ۲۰۰۸

زمینه‌ی کاریگوگل Lively شبکه‌ی مجازی سه‌بعدی و مشابه «سِکِند لایف» بود. سکند لایف یا زندگی دوم، یک دنیای مجازی است که کاربران می‌توانند از سراسر دنیا با دوستان خود در آن ارتباط برقرار کنند. نیویورک تایمز در آن زمان لایولی را یک روش کارتونی برای صحبت در اتاق گفتگو توصیف کرده بود. گوگل علی‌رغم استقبال خوبی که از پروژه شده بود، تصمیم گرفت بعد از گذشت تنها چهار ماه‌ونیم آن را تعطیل کند و تمرکز منابع خود را روی موتور جستجو، تبلیغات و اپلیکیشن‌های کسب‌وکار بگذارد.

۵- پروژه‌ی Knol

google knol

طول عمر: از سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۲

زمینه‌ی کاریگوگل Knol یا دانشنامه‌ی گوگل درواقع پاسخ گوگل به دانشنامه‌ی ویکیپدیا بود و حتی از همان فونت ویکیپدیا در آن استفاده شده بود. نول، لغتی است که گوگل به‌معنای «واحد دانش» اختراع کرده و این دانشنامه قرار بود مجموعه‌ای از مقالاتی باشد که توسط کاربران و در موضوع‌های مختلف نوشته شده است. اما تعداد کاربرانی که برای این دانشنامه مقاله تولید می‌کردند، کم بود و این پروژه در سال ۲۰۱۲ شکست خورد.‌

۴- پروژه‌ی Dodgeball

dodgeball

طول عمر: از سال ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۹

زمینه‌ی کاریDodgeball پروژه‌ای بود که در سال ۲۰۰۵ توسط گوگل خریداری شد و به کاربران خود اجازه می‌داد موقعیت مکانی خود را با دیگران به اشتراک بگذارد. الکس راینرت و دنیس کراولی، هم‌بنیان‌گذاران این طرح در سال ۲۰۰۷ گوگل را ترک کرده و مدعی شدند گوگل به‌اندازه‌ی کافی به این پروژه توجه نکرده است. کراولی فوراسکوئر را در سال ۲۰۰۹ راه‌اندازی کرد و در همان سال داجبال تعطیل شد.

۳- پروژه‌ی Google Glass

google glass

طول عمر: ۲۰۱۲ تا زمان حال

مقاله‌ی مرتبط:

زمینه‌ی کارگوگل گلس عینکی است که اطلاعات دیجیتال را در دنیای واقعی قرار می‌داد و محصولی است که از زمان خود جلوتر بود. گوگل گلس با اینکه ۱۵۰۰ دلار قیمت داشت، دارای مشکلات نرم‌افزاری و ظاهری نه چندان مناسب بود. گوگل در سال ۲۰۱۵ فروش عینک خود را متوقف کرد اما این پروژه به‌طور کامل تعطیل نشد و نسخه‌های جدید آن همچنان به بازار عرضه می‌شود.

۲- پروژه‌ی Nexus Q

Nexus Q

طول عمر: هرگز به مشتری‌ها عرضه نشد

زمینه‌ی کار: گوگل نکسوس Q ویدئو پلیری برای استریم بود که امکان پخش ویدئوهای یوتیوب و موزیک گوگل را در تلویزیون فراهم کرده بود. این محصول پیش از محصولات محبوبی مانند گوگل کروم کست، Roku و آمازون فایر تی‌وی معرفی شده بود که طراحی کروی و جالبی داشت.

گوگل نکسوس Q در کنفرانس توسعه‌دهندگان I/O در سال ۲۰۱۲ معرفی شده و به شرکت‌کنندگان داده شد؛ اما منتقدان قیمت ۲۹۹ دلاری آن را، بالا دانستند و به همین دلیل گوگل پیش از عرضه‌ی این محصول به شکل عمومی، تولید آن را متوقف کرد.

۱- پروژه‌ی Google Wave

Google Wave

طول عمر: از سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۲

زمینه‌ی کارگوگل Wave تلاشی بلندپروازانه برای بازسازی مجدد ایمیل بود و توسط همان مهندسانی ساخته شده است که گوگل مپ را توسعه داده‌اند. این محصول به کاربران اجازه‌ی ساخت و اشتراک‌گذاری اسناد یا موج‌ها (ترکیبی از تصاویر، ویدئو، رأی‌گیری و...) را می‌داد.

کاربران موج گوگل بعد از مدتی، علاقه‌ای به استفاده از این محصول نداشتند و توسعه‌ی آن در سال ۲۰۱۰ کنار گذاشته شد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید