رئیس پارلمان عراق:

نمی‌گذاریم برخی گروه‌ها در عراق منشاء درگیری نظامی علیه همسایگان باشند

کدخبر: ۲۵۶۹۳۲
اقتصادنیوز؛ محمد الحلبوسی،رئیس پارلمان عراق در جریان سفر به کردستان عراق شامگاه روز یکشنبه گفت: باید موضوع گروههایی که ترکیه و ایران آنها را دشمنان خویش می دانند و در عراق مستقر هستند حل و فصل شود.
نمی‌گذاریم برخی گروه‌ها در عراق منشاء درگیری نظامی علیه همسایگان باشند

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا؛ محمد الحلبوسی در گفتگو با رسانه ها اظهار داشت: ما باید تکلیف برخی گروهها را که ایران وترکیه آنها را دشمن خویش می دانند در عراق حل و فصل کنیم.

وی افزود: ما بر این باور هستیم که نباید کردستان عراق مرکزی برای تجمع گروههای مسلح ضد همسایگان عراق باشد.

رئیس پارلمان عراق تصریح کرد که عراق نخواهد پذیرفت برخی گروهها از عراق به سایر کشورهای همسایه حمله کرده و منشا درگیریهای نظامی شوند.

محمد حلبوسی با تاکید بر دفاع از تمامی گروههای آزادیخواه مستقر در عراق اظهار کرد: ما براساس قوانین انسانی به همه جنبش های آزادیخواه احترام می گذاریم اما آنها نباید منشا حملات مسلحانه به کشورها باشند.

رئیس پارلمان عراق در ادامه با اشاره به اینکه باید توافقات سیاسی در خصوص گروههایی که عملیات مسلحانه صورت گیرد صورت گیرد گفت: گروههایی مثل پ.ک.ک شهروند عراق نیستند و نباید از عراق به همسایگان حمله کنند.

این مقام عراقی همچنین با تاکید بر اینکه عراق اجازه نمی دهد کسی در امور داخلی عراق دخالت کند همزمان هرگونه حمله به کشورها با منشا عراق را رد و محکوم کرد.

محمد حلبوسی که برای دیدار با مقامات اقلیم کردستان عراق به اربیل سفر کرد روز شنبه با مسعود بارزانی، نیچروان بارزانی و مسرور بارزانی دیدار و گفتگو کرد.

اظهارات رئیس پارلمان عراق درحالی بیان می شود که فعالیت نظامی ترکیه در کردستان عراق به بهانه حمله به مواضع پ.ک.ک افزایش پیدا کرده است و وزارت دفاع ترکیه اخیرا از انجام 30 عملیات هوایی در روزهای اخیر خبر داد. 

در یکی از این حملات به اردوگاه پناهندگان در سنجار دست کم چهار شهروند عراقی ساکن در این اردوگاه کشته شدند.

در پی این حمله، وزارت امور خارجه عراق، سفیر ترکیه در بغداد را فراخواند و یادداشت اعتراض آمیز تسلیم او کرد، آنکارا اما همچنان بر ادامه انجام عملیات ها در خاک عراق به بهانه مبارزه با پ.ک.ک اصرار و بغداد را به کم توجهی در برخورد با تروریست ها متهم کرد. 

پیشتر نیز برخی مقامات عراق از حضور نظامی و حملات هوایی ترکیه در شمال عراق و نیز فعالیت های گروههای تروریستی و مسلح در این منطقه انتقاد و خواستار پایان بخشیدن به آن شده اند اما هم ترکیه و هم گروههای مذکور بر مواضع پیشین خود اصرار کرده و فعالیت های خود را ادامه داده اند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید