تغییر سیاست‌های مالیاتی در صادرات مواد اولیه

کدخبر: ۲۵۷۰۳۴
اقتصادنیوز : در نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی، موضوع معافیت مالیات بر درآمد صادرات مواد اولیه پتروشیمی، پالایشی و فلزات پایه مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، هشتادمین نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی با موضوع بررسی مراتب پیشنهادات اتاق بازرگانی برای رقابت‌پذیر کردن زنجیره ارزش صنایع کشور، امشب (۲۶ آذر)  با حضور وزیر امور اقتصادی و دارایی و رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس برگزار شد. در این نشست پیشنهاد شد که با تغییر سیاست‌های مالیاتی در صادرات مواد اولیه، شیب قیمت مواد اولیه تولید صنایع بالادستی (پتروشیمی، پالایشی، مس، فولاد و آلومینیوم) به سمت تامین و تقویت صنایع مکمل داخلی متمایل شود که در این راستا لازم است معافیت مالیات بر درآمد صادرات مواد اولیه پتروشیمی، پالایشی و فلزات پایه لغو شود.

همچنین در این جلسه پیشنهاد شد که نرخ خوراک یا سایر حقوق دولتی صنایع بالادستی موضوع این بسته برای جبران اثر هزینه‌ها بازنگری و تعدیل شود؛ به نحوی که سودآوری متعارف صنایع برقرار باشد. همچنین استمداد مالیات ارزش افزوده در صادرات مواد اولیه به طور کلی یا جزئی متوقف شود.

در این نشست پیشنهاد شد که برای ایجاد صنایع بزرگ جدید یا توسعه تولید صنایع بزرگ موجود، تخفیف‌های خوراک به میزان ۱۵ تا ۲۰ درصد به مدت سه تا پنج سال در نظر گرفته شود؛ به طوری که ایران جذاب‌ترین قطب سرمایه‌گذاری صنایع پتروشیمی پالایشی و فلزات پایه باقی بماند.

در هشتادمین نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی همچنین بر برقراری نظام رگولاتوری برای حوزه نفت، گاز، پتروشیمی، پالایشی و فلزات پایه و رنگی تاکید شد.

در این نشست همچنین پیشنهاد شد که با اصلاح و ترویج ابزار بورس کالا، ابزارهای مالی بازار سرمایه مانند آتی‌ها برای تقسیم ریسک تجاری فعال شود؛ به طوری که بورس کالا از معاملات فیزیکی به سمت معاملات کاغذی برود.

امشب همچنین نشست کارگروه کارشناسی تکمیلی شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی با موضوع بررسی بسته پیشنهادی اتاق ایران درخصوص تکمیل زنجیره ارزش صنایع با حضور وزیر امور اقتصادی و دارایی، وزیر صنعت، معدن و تجارت و نمایندگان اتاق ایران برگزار شد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید