نشست نخست کمیته قانون اساسی سوریه ژانویه برگزار می‌شود

کدخبر: ۲۵۷۳۰۶
اقتصاد نیوز: وزیر امور خارجه ترکیه بعد از نشستی با همتایان روس و ایرانی خود در ژنو تاکید کرد که کشورهای ضامن روند آستانه به مرحله مهمی در تشکیل کمیته‌ قانون اساسی سوریه رسیده‌اندو اختلافی درباره اعضای پیشنهادی دولت و مخالفان سوریه برای کمیته مذکور وجود ندارد.

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از ایسنا، به نقل از العهد لبنان، مولود چاووش‌اوغلو، وزیر خارجه ترکیه تاکید کرد: کشورهای ضامن آستانه تلاش خود را برای تشکیل این کمیته‌ در سریع‌ترین زمان ممکن افزایش خواهند داشت. ما پیش‌بینی می‌کنیم که اولین نشست این کمیته‌ ماه ژانویه برگزار شود.

وی افزود: نشست امروز ما دلیلی بر اهمیت مذاکرات آستانه و سوچی برای حل سیاسی بحران سوریه است. نشست امروز بسیار خوب بود و ما امیدواریم که این نشست‌ها عامل مهمی برای آینده سوریه و حل سیاسی بحران در این  کشور باشد.

وزرای امور خارجه روسیه، ایران و ترکیه روز سه‌شنبه در ژنو نشستی را با استفان دی‌میستورا، فرستاده سازمان ملل به سوریه درباره تشکیل کمیته‌ قانون اساسی برگزار کردند. این کشورها در بیانیه‌ای بعد از پایان نشست‌شان اعلام کردند که با طرحی برای برگزاری مذاکرات میان طرف‌های درگیر در سوریه درباره اصلاح قانون اساسی در اوایل ۲۰۱۹ موافقند.

در این بیانیه آمده است: روسیه، ایران و ترکیه موافقت کرده‌اند که اقدامات مناسبی را برای برگزاری جلسه اول کمیته‌ قانون اساسی سوریه در اوایل ۲۰۱۹ در ژنو اتخاذ کنند.

جزئیات بیانیه کشورهای ضامن

در بیانیه مشترک وزرای خارجه سه کشور با دی‌میستورا که متن آن به شرح زیر است:

«۱- نتایج مثبت رایزنی هایشان با طرف‌های سوری درباره ترکیب کمیته قانون اساسی را ارایه کردند .

۲- اراده خود را برای تسهیل  آغاز به کار کمیته قانون اساسی از طریق تشریح اصول کلی و راهبردی آن بواسطه تعامل با طرف‌های سوری و نماینده دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه مورد تاکید مجدد قرار دادند که بر مبنای آن یک آیین کار به منظور تضمین فعالیت موثر و پایدار کمیته تدوین خواهد شد. فعالیت کمیته قانون اساسی باید در فضایی همراه با مصالحه و مشارکت سازنده با هدف دسترسی به توافق کلی میان اعضای آن صورت پذیرد، به نحوی که نتایج آن بتواند حداکثر حمایت ممکن مردم سوریه را کسب کند.

۳- توافق کردند برای تشکیل اولین نشست کمیته قانون اساسی اوایل سال آینده میلادی در ژنو تلاش کنند.  

  ۴- بر این باور تصریح کردند که این گامها به آغاز یک فرایند سیاسی پایدار و ماندگار سوری - سوری با تسهیل سازمان ملل در راستای تصمیمات کنگره گفت‌وگوی ملی سوریه در سوچی و قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت منجر خواهد شد.

۵- تعهد قوی خود را نسبت به حاکمیت، استقلال،‌ وحدت و تمامیت ارضی جمهوری عربی سوریه مورد تاکید مجدد قرار داده و تصدیق کردند که این اصول باید توسط همه طرف‌ها مورد احترام قرار گیرد.»

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، گفت: ما به دی‌میستورا نتایج مثبت مذاکراتمان با طرف‌های سوری درباره تشکیل قانون اساسی را اعلام کردیم. ما در روند آغاز فعالیت کمیته‌ قانون اساسی از طریق ایجاد اصول کلی اداری و هماهنگی با طرف های سوری و فرستاده سازمان ملل سهیم خواهیم بود. بر اساس این اصول قواعد اجرایی که فعالیت ثابت کمیته‌ قانون اساسی را تضمین خواهد کرد، مشخص خواهد شد.

کشورهای ضامن روند آستانه تاکید کردند که فعالیت کمیته‌ قانون اساسی باید بر پایه توافق و مشارکت سازنده باشد.

لاوروف مذاکرات روز سه‌شنبه با دی‌میستورا را "بسیار مثبت" خواند.

بیانیه کشورهای ضامن آستانه به این مساله اشاره نکرده که آیا توافق نهایی با لیست شرکت کنندگان در کمیته‌ قانون اساسی حاصل شده است یا خیر.

همچنین دی‌مسیتورا در کنفرانس مطبوعاتی بعد از نشستش با وزرای خارجه روسیه، ترکیه و ایران، گفت: تلاش‌ها برای تشکیل کمیته‌ قانون اساسی سوریه هنوز تکمیل نشده است. من و دبیرکل سازمان ملل معتقد هستیم که باید یک مایل بیشتر با گام‌های ماراتنی در راه تشکیل کمیته‌ قانون اساسی که فراگیر ، مورد اعتماد و هماهنگ باشد، برداریم.

دی‌میستورا تاکید کرد، مذاکرات جدیدی با دبیرکل سازمان ملل در نیویورک برگزار خواهد کرد و ۲۰ دسامبر گزارشی درباره تحولات این روند به شورای امنیت ارائه می‌کند.

وی گفت: کشورهای ضامن روند آستانه مشارکت چشمگیری در تلاش‌ها برای تشکیل کمیته‌ قانون اساسی داشته‌اند.

دی‌میستورا گفت: من قصد ندارم بیانیه‌ای برای پایان فعالیتم در این پست صادر کنم، چرا که می‌خواهم کسی که جانشین من می‌شود، در اجرای ماموریت‌های خود آزاد باشد و خودش تشخیص دهد که باید چه اقداماتی انجام دهد. من امیدوارم که گی‌یر پدرسون، فرستاده جدید سازمان ملل به سوریه در راستای اقداماتی که ما اتخاذ کنم و تلاش‌هایی که در طول چهار سال گذشته داشته‌ایم گام بردارد.

پدرسون هفتم ژانویه فعالیت خود را آغاز خواهد کرد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید