سفیر پیشین آمریکا: ترامپ با سعودی ها، بده و بستان های شخصی دارد

کدخبر: ۲۵۷۳۱۹
اقتصاد نیوز: سفیر پیشین آمریکا در موریتانی، حمایت ترامپ از سعودی ها را به بده بستان های شخصی او منتسب کرد و گفت: ترامپ از عقده اوباما رنج می برد، از این رو نقطه مقابل دیپلماسی اوباما با ایران، تهدید و فشار و درباره سعودی ها حداکثر همکاری را انجام می دهد.

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از ایرنا؛ «جان ﻟﯿﻤﺒﺮت» روز چهارشنبه در گفت وگوی اختصاصی با ایرنا افزود: سیاست های ترامپ درباره ایران هیچ ربطی به موضوع سیاست خارجی نداشته و بر مبنای سیاست داخلی تعیین می شود. 

وی ادامه داد: به طور اصولی ترامپ به دنبال آن بوده تا ثابت کند همیشه با اوباما تفاوت دارد. او از عقده اوباما رنج می برد و می گوید هرچه اوباما انجام داده استف من عکس آن را پیاده می کنم.

مسئول پیشین میز ایران در وزارت خارجه آمریکا درباره مشکلات در روابط واشنگتن و سعودی و تاثیر آن بر رویکرد ضد ایرانی ترامپ هم اظهار کرد: مسائل کشته شدن خاشقچی و جنگ یمن دارای تاثیر خاصی نخواهد بود. مساله این است که خصومت ترامپ با ایران از داخل سرمنشا می گیرد.

جمال خاشقچی روزنامه نگار منتقد سعودی دهم مهرماه امسال پس از ورود به کنسولگری سعودی در استانبول به دست عوامل نزدیک به محمد بن سلمان ولیعهد سعودی کشته شد.

لیمبرت با تاکید بر پیچیده شدن روابط با سعودی افزود: تجربه هفتاد سال گذشته نشان می دهد که هرگاه یک برنامه ای در خاورمیانه به اجرا گذاشته شده، یک کار یا یک شخص خاصی همه چیز را بر هم زده است. دقیقا این وضعیتی است که درباره محمد بن سلمان و موضوع توافق قرن شاهد هستیم. واقعا باید گفت کشتن خاشقچی یا جنگ یمن، کارهایی بی مورد و غیرضروری بود که فهم منطق آنها شدنی نیست.

بن سلمان به عنوان وزیر دفاع سعودی در سال 2015 در حمایت از دولت مستعفی عبدربه منصور هادی با تسلیحات آمریکایی به مردم بی گناه یمن حمله کرد و پس از سه سال بمباران، کشتار هزاران بی گناه و تخریب زیر ساخت ها، اکنون تن به آتش بس داده است.

**سیاست خارجی ترامپ در محاسبات داخلی ریشه دارد

ایرنا پرسید چرا پس از سپری شدن انتخابات میان دوره ای کنگره، مسایل داخلی هنوز تعیین کننده سمت و سوی سیاست خارجی ترامپ، بویژه درباره ایران است؟

لیمبرت گفت: این انتخابات چندان به موضوعات سیاست خارجی ارتباط نداشت. مساله ترامپ این است که برای خود یک شخصیتی خلق کرده است که در تضاد با باراک اوباما تعریف می شود. در این چارچوب، نقطه مقابل دیپلماسی اوباما با ایران، می شود تهدید و فشار. 

وی ادامه داد: اگر اوباما به سعودی فشارهایی می آورد، ترامپ به دنبال همکاری حداکثری است. به اضافه اینکه، قطعا ترامپ با سعودی ها، بده و بستان های پشت پرده ای دارد که در افزایش همکاری آنها موثر بوده است.

این مقام پیشین وزارت خارجه آمریکا درباره سیاست فشار حداکثری دولت این کشور و تاثیرگذاری تحریم ها علیه ایران افزود: پرسش مهم این است که تاثیرگذاری را چگونه تعریف کنید؟ هدف از آنها چیست و چه چیزی را قرار است به دست آورید؟ راستش را بخواهید، من هیچ هدف گذاری مشخصی در خصوص فشارها و تحریم های ضد ایران، از این دولت ندیده ام.

لیمبرت ادامه داد: در واقع معیار مشخصی برای تحریم ها وجود ندارد، معیاری که مثلا باشد الف یا رسیدن به نقطه ب، تعریف نشده است. در واقع اساسا برای خیلی از مقام های این دولت، وضع تحریم ها راهی است برای اینکه احساس موفقیت بکنند. اینکه احساس کنند، کاری را پیش برده اند.

** سناتورهای جمهوریخواه از نفوذ ترامپ می ترسند

وی در پاسخ به اینکه آیا کنگره در این زمینه وارد عمل خواهد شد تا درباره روابط مالی غیرقانونی و اعلام نشده خانواده ترامپ و آل سعود تحقیق کند، گفت: قطعا اینگونه است. کنگره نه تنها در این زمینه، بلکه در بسیاری از زمینه ها تحقیق خواهد کرد.

با این وجود، این دیپلمات پیشین تاثیر جدی کنگره بر سیاست خارجی ترامپ را دور از انتظار دانست و تصریح کرد: با توجه به اینکه سنا در دست جمهوریخواهان قرار دارد، مجلس نمایندگان که به دست دمکرات ها افتاده، توان محدودی بر سیاست خارجی خواهد داشت. 

ترامپ ادامه داد: این سنا است که دیپلمات ها و سفرا را باید تایید صلاحیت کند، اما مجلس نمایندگان فاقد این توان است. بنابراین در مجموع، توان مجلس نمایندگان دمکرات به تحقیقات درباره مسایل مالی ترامپ محدود خواهد بود و تاثیری که سنا می تواند بر سیاست خارجی داشته باشد را نخواهد داشت.

وی درباره مخالفت سناتورهای جمهوریخواه با سیاست های ترامپ هم گفت: اینکه این مخالفت ها ابراز می شود، در نهایت تنها زمانی موثر خواهند بود که جدی باشد. تاکنون به نظر من این چالش ها، جدی نبوده است. 

سفیر پیشین آمریکا در موریتانی افزود: سناتورهای جمهوریخواه از نفوذ ترامپ در پایگاه اجتماعی جمهوریخواهان ترس دارند. برای همین شاهد برخی موضعگیری ها هستیم اما پرسش اینجاست که تا کجا این مخالفت ها را ادامه خواهند داد. به نظر من، مخالفت سناتورهای جمهوریخواه با سیاست خارجی ترامپ ساختار و چارچوب جدی ندارد. 

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید