اقدام نمادین عبدالمهدی درحمایت از الحشد الشعبی ونیروهای پیشمرگه کرد

کدخبر: ۲۵۷۴۴۳
اقتصادنیوز: عادل عبدالمهدی نخست وزیر و فرمانده کل نیروهای مسلح عراق در اقدامی سمبلیک، حمایت ویژه خود از نیروهای بسیج مردمی (الحشد الشعبی) و پیشمرگه را به نمایش گذاشت. اقتصادنیوز: عادل عبدالمهدی نخست وزیر و فرمانده کل نیروهای مسلح عراق در اقدامی سمبلیک، حمایت ویژه خود از نیروهای بسیج مردمی (الحشد الشعبی) و پیشمرگه را به نمایش گذاشت.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، رسانه های عراق روز چهارشنبه از اقدام عبدالمهدی برای نخستین بار در گنجاندن نیروهای الحشد الشعبی و پیشمرگه در یگان تشریفات استقبال رسمی خبر دادند. 

این امر در مراسم استقبال رسمی نخست وزیر عراق از 'اسکات موریسون' نخست وزیر استرالیا که برای انجام سفر رسمی به بغداد آمده است، برای نخستین بار در این کشور انجام شد. 

ناظران عراقی، این اقدام نخست وزیر عراق را حرکتی نمادین و نشانه حمایت جدی وی از نیروهای الحشد الشعبی برغم افزایش فشارهای آمریکا برای محدود یا انحلال سازمان بسیج مردمی عراق دانسته اند. 

مقامات آمریکایی درماههای اخیر بارها از نیروی الحشد الشعبی که نقش عمده ای در شکست داعش داشته اند، بعنوان شبه نظامیان خارجی یا ایرانی یاد کرده و خواستار اخراج آنها از عراق و انحلال سازمان الحشد شده است. 

مجلس نمایندگان و سنای آمریکا تاکنون چندین گروه از زیر مجموعه های الحشد الشعبی را در لیست سیاه تروریسم ادعایی و تحریم های دولت آمریکا قرار داده اند. 

الحشد الشعبی یا نیروی بسیج مردمی عراق پس از صدور فتوای جهاد کفائی از سوی حضرت آیت الله سیستانی مرجعیت عالی عراق و هنگامی که داعش بخش های وسیعی از خاک عراق را در تابستان 2014 اشغال کرد، تشکیل شد.

این نیرو به اعتراف دوست و دشمن، نقش برجسته و فعالی را در کنار نیروهای امنیتی و نظامی دولت در بازپس گیری مناطق و شهرها و سرانجام شکست نظامی داعش داشته است. 

نیروی بسیج مردمی عراق در 26 نوامبر 2016 (6 آذر 1395) با تصویب قانون الحشد الشعبی در پارلمان عراق به عنوان یک سازمان نظامی و تحت امر فرمانده کل نیروهای مسلح عراق رسمیت یافت با این حال همچنان از سوی آمریکایی ها و جریان سعودی و بعثی بعنوان گروههای شبه نظامی که باید خلع سلاح یا منحل شوند از آنان یاد می شود. 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید