اولویت جدید گوگل در فهرست کردن جستجو در گوشی ها

کدخبر: ۲۵۷۵۵۳
اقتصاد نیوز:گوگل برای نمایش لیست جستجو سعی می‌کند نتایجی را نمایش دهد که تا حد امکان به طور کامل‌تری به رفع نیاز‌های کاربران بپردازد. از آنجایی که کاربران بیشتری به صورت روزانه از گوشی‌ها برای انجام جستجو استفاده می‌کنند گوگل هم تصمیم گرفته که با این عادت کنار بیاید و نسخه‌ی موبایل وبسایت‌های مختلف را در لیست نتایج جستجوی خود به کاربران نمایش دهد.
اولویت جدید گوگل در فهرست کردن جستجو در گوشی ها

به گزارش اقتصاد نیوز و به نقل از دیجیاتو، در بلاگ گوگل، غول موتور جستجوی دنیا اعلام کرده بیش از نیمی از صفحات ایندکس شده در بخش جستجوی وبسایت خود را بر پایه‌ی نسخه‌ی موبایل صفحات قرار خواهد داد. این موضوع به این معنی است که رتبه بندی اکثر وبسایت‌ها در دنیا بر اساس نسخه‌ی موبایل شکل خواهد گرفت.

ایندکس کردن صفحات با اولویت نسخه‌ی موبایل یا Mobile-first indexing اولین بار در سال ۲۰۱۶ آغاز به کار کرد و با بالا رفتن محبوبیت گشت و گذار در اینترنت با استفاده از تلفن‌های هوشمند شکل جدی‌تری به خود گرفت. اما تا اوایل سال ۲۰۱۸ تغییرات عمده‌ای را متوجه ایندکس شدن نتایج جستجو در گوگل نکرده بود.

 

گوگل تصمیم گرفته تا رتبه‌بندی وبسایت‌ها را بر اساس کلیک روی لینک‌های مربوط به نسخه‌ی موبایل وبسایت‌ها انجام دهد. برخی از سایت‌ها از آنجایی که نسخه‌های متفاوتی برای کامپیوتر و موبایل دارند، امکان دارد در صورت انجام جستجو از طریق موبایل نسخه‌ی مربوط به دسکتاپشان هم در بالای لیست قرار بگیرند. این موضوع منجر به این می‌شود که برخی کاربران موبایل نتوانند به درستی از وبسایت‌ها و نتایج نشان داده شده توسط گوگل استفاده کنند.

البته این فرایند بدون اطلاع صاحبان وبسایت انجام نخواهد شد. گوگل پیش از اعمال این تغییرات با ارسال پیامی به بخش کنسول جستجو، صاحب وبسایت را از تغییر ایندکس شدن بر اساس نسخه‌ی موبایل وبسایت، مطلع می‌نماید.

اگر مطمئن نیستید که این پیام را دریافت کرده‌اید یا نه می‌توانید این موضوع را مورد بررسی قرار دهید. کافیست از ابزار URL Inspection استفاده کنید. اگر این تغییر اعمال شده باشد می‌توانید در این بخش متوجه این موضوع و آخرین زمان به وقوع پیوستنش بشوید.

البته گوگل اعلام کرده که اگر وبسایت شما از طراحی ریسپانسیو (یعنی طوری طراحی شده که بدون توجه به اندازه‌ی نمایشگر فعالیت می‌کند) احتمالا هیچ نگرانی بابت این موضوع نخواهید داشت. اما برای بهبود وضعیت سئو وبسایت گوگل پیشنهاد کرده که از alt-text (متن جایگزین) برای تصاویر استفاده کنید و همچنین به استفاده از داده‌های طبقه بندی شده در وبسایت بپردازید.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک