دعوای اصلاح‌طلبان و اعتدالیون بر سر 24 میلیون رأی» روحانی/ اعتدالیون استارت تحرکات مستقل انتخاباتی را زدند

کدخبر: ۲۵۷۵۹۳
اقتصادنیوز: پرونده رأی روحانی این روزها روی میز گذاشته شده است و اصلاح طلبان و اعتدالیون در جدالی علنی در تلاشند سهم خود را از این آرا بردارند.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خبر فوری، رگه های اختلاف بین دولت و اصلاح طلبان بالا زده است، اگر تا دیروز زمزمه های اختلافی آهسته و گاه و بیگاه شنیده می شد اما این روزها نه دولتمردان ابایی از پنهان کردن انتقادهایشان از اصلاح طلبان دارند نه چپ گرا خود را مجبور به سکوت می بینند. گویی بین دولت روحانی و هواداران اصلاح طلبش، اختلافات درحال جدی شدن است.

روزهای سرخوشی اصلاح طلبان و روحانی

روحانی اصولگراست، این را نه خود او نه حامیان اصلاح طلبش انکار نکرده اند، او از همان سال 92 که عزم ورود به انتخابات ریاست جمهوری را کرد با برند عضوی از جامعه روحانیت شناخته می شد. اما روحانی در همان زمان هم یک چهره نزدیک به آیت الله هاشمی و کاندیدای مورد وثوق او معرفی می شد تا یک اصولگرای وارد شده به انتخابات. شاید از همین رو بود که وقتی آیت الله ردصلاحیت شد و نظرسنجی ها روی خوشی به کاندیدای یکدست اصلاح طلب انتخابات ریاست جمهوری یعنی عارف نشان نداد، رهبران و بزرگان چپ در رایزنی های پشت درهای بسته با اعتدالیونی چون آیت الله هاشمی و ناطق نوری  بهترین گزینه را در انصراف عارف و قرار گرفتن پشت سر روحانی دیدند.

روحانی اما در ادامه گویی قدر این حمایت را دانست و در شعارهای انتخاباتیش هم وعده هایی اصلاح طلبانه را بارها و بارها تکرار کرد. آنقدر که هم هواداران اصلاح طلب را سرخوش کرده و رای شان را به سبد خود نزدیک کند.

روحانی که به پاستور رفت دوران سهم گرفتن اصلاح طلبانه از کابینه فرا رسید، بی تعارف روحانی سهم بدی به اصلاح طلبان نداد، آنقدر که صدای اعتراضی اصولگرایان هم بلند شود اما روحانی گویی وفادار به اصلاح گرایان و اعتدالیون بود و سهم بزرگ کرسی های کابینه اش را بین آنها تقسیم کرد.

سال 96 که رسید آن دورهمی های سال 92 بازهم تکرار شد و روحانی از دل آن دورهمی های اصلاح طلبانه و اعتدالگرایانه بیرون آمد. حتی دایره حمایت ها به برخی اصولگرایان اعتدالی هم رسید، همان ها که نه رئیسی را کاندیدای مناسبی می دیدند نه میرسلیم را.

زنگ ها به صدا درآمد

اما زنگ های خطر اختلاف بعد از راهیابی دوباره روحانی به پاستور به صدا در آمد، اینبار هم روحانی سهم قابل قبولی به اصلاح طلبان در کابینه اش داد اما گویی عنان اصلی کابینه در دست اعتدالیون نزدیک به حزب اعتدال و توسعه بود تا اصلاح طلبان. آنقدر که حتی برخی از به حاشیه رفتن جهانگیری مرد شماره دو دولت روایت کردند و حتی کار به زمزمه های استعفای او هم رسید .

گرچه در نهایت جهانگیری کرسی معاونت اولی را اصلاح طلبانه نگه داشت اما دلخوری ها از همان نقطه کلید زده شد. ترس اصلاح طلبان از پس لرزه های عملی نشدن وعده های اصلاح طلبانه روحانی و نوشته شدن هزینه عملکرد نامطلوب دولت در عرصه اقتصادی به پای این جریان کم کم باعث شد آنها انتقادات و توصیه های خود به دولت را نه در خفا که علنی بیان کنند. تا شاید اینگونه تا حدی بار هزینه ها از روی این جریان را بردارند. دست فرمانی که گویی به مذاق روحانی و همراهان اعتدالیش در دولت خوش نیامده است.

وقتی حجاریان دولتی ها را عصبانی می کند

 «اصلاح‌طلبان هیچگاه با روحانی عقدی به معنای ائتلاف نبسته بودند و حالا که آقای روحانی از خودش عبور کرده، طبیعی است که برخی اصلاح‌طلبان با او زاویه پیدا کنند.» این جمله تئوریسن اصلاحات یعنی سعید حجاریان اما آتشی در خرمن اختلافات پنهانی اصلاح طلبان و اعتدالیون دولتی انداخت. حجاریان که در ماه های اخیر چندین بار در قالب انتقاد یا هشدار درباره هزینه هایی که عملکرد دولت روحانی برای اصلاح طلبان ممکن است داشته باشد سخن گفته است در جدیدترین مصاحبه خود صریح تر به نقد دولت پرداخت تا آنجا که حتی برخی از جدی شدن ایده عبور از روحانی سخن بگویند.

پس لرزه های سخنان حجاریان به پاستور هم رسید و محمود واعظی را به واکنش واداشت تا از اساس ائتلاف بین اعتدالیون و اصلاح طلبان را انکار کند« اینکه ما در سال ۹۶ با گروهی نشسته باشیم و با هم چیزی را به عنوان ائتلاف امضا کرده باشیم خیر، نه در سال ۹۲ این کار را کرده‌ایم و نه در سال ۹۶.»

این اظهارات اختلافات جدی را میان اصلاح‌طلبان و اعتدالیون ایجاد کرده است تا جایی که محمدعلی ابطحی،  رئیس دفتر رئیس دولت اصلاحات در پیامی توییتری نسبت به اظهارات واعظی واکنش نشان داده و گفت «به نمک نشناسی کاری ندارم، ولی قربان دهنت آقای واعظی. اصلا همه رای مال خود آقای روحانی و همه افتخارات دولت و رئیسش هم مال خودتان باشد؛ قبول می‌کنید؟»

حسین مرعشی سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی هم در انتقاد به این اظهارات گفته است«به آقای واعظی بگویید شکسته نفسی می‌کنید؛ آقای روحانی با اتکا به شما پیروز انتخابات شد. اصلاح‌طلبان که هیچ حتی اعتدالی‌ها هم در پیروزی آقای روحانی نقش نداشتند؛ فقط شما بودید.»

دعوا بر سر 24 میلیون رای روحانی

رای 24 میلیونی روحانی حال روی میز گذاشته شده و هرکسی از ظن خود درحال تقسیم کردن آن بین خود است.اصلاح طلبان که بی شک سبد رای شان در دو انتخابات ریاست جمهوری را به سمت روحانی هل داده بودند همچنان معتقدند وزنه سنگین تری در این پیروزی داشته اند و اگر نبود رای چپ گرایان حسن روحانی پایش به پاستور نمی رسید.

اعتدالیون اما که چند سالیست به واسطه راهیابی مرد شماره یکشان به پاستور  به شکلی پررنگ تر وارد معادلات سیاسی شده اند و در کنار اصولگرایان و اصلاح طلبان یک سر تصمیمات حزبی شده اند گویی نمی خواهند دیگر زیر سایه اصلاح طلبان باشند و منت آن حمایت را به جان بخرند. آنها خود را نه قطب فرعی که یک قطب اصلی معادلات می دانند و شاید از همین روست که برخی زمزمه ها از سوی آنها تعبیر به فاصله گرفتن شان از اصلاح طلبان می شود.

به عقیده برخی تحلیلگران سیاسی اعتدالیون در تلاش هستند تا در انتخابات های پیش رو از سایه تصمیمات ائتلافی با چپ گرایان و حتی برخی راست گرایان اعتدالی بیرون بیایند و مستقلانه وارد انتخابات شوند. از نگاه این طیف از سیاسیون هرچند جدایی فعلی دولت از اصلاح طلبان می تواند ضربه سنگینی طی سه سال باقیمانده از عمر این کابینه باشد اما بعید به نظر نمی رسد اگر اعتدالیون استارت مستقل شدن و حرکت تک روانه در انتخابات های پیش رو را از همین امروز زده باشند. استارتی که گویی از درون کابینه زده شده است.

با این وجود اکبر ترکان، عضو شورای مرکزی حزب اعتدال و توسعه گویی تلاش دارد تا آتشی که واعظی در خرمن اصلاح طلبان انداخته است را خاموش کند او در واکنش به انتقادات اصلاح طلبان گفت«از صحبت‌های آقای واعظی این را استنباط نمی‎کنم که دولت می‌خواهد خود را از اصلاح‌طلبان جدا کند.از گذشته اصلاح‌طلبان با تمام صمیمیت و ظرفیت در پشتیبانی از دولت بودند و در مورد ائتلاف، منظورشان مسئله دیگری است، چراکه ائتلاف تاکنون در سیستم‌های ما اتفاق نیافتاده است.

ترکان البته تا حدی نگاه واعظی به ائتلاف را تکرار کرده و با بیان این پرسش مبنی بر اینکه مگر ما از اول انقلاب تا الان ما مقوله‌ای بنام ائتلاف داشتیم؟، تصریح کرده است«مفهوم ائتلاف یک چیز دیگر است و در نظام سیاسی کشورمان اصلا احزابی وجود ندارند که به بلوغ ائتلاف رسیده باشند.»

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید