چهره‌های سال ۲۰۱۸ مجله «تایم» را بیشتر بشناسید

کدخبر: ۲۵۷۸۷۱
اقتصاد نیوز:مجله تایم امسال هم طبق روال معمول سالیان اخیر، دست به انتخاب چهره سال زد. این هفته نامه خبری آمریکایی ( که نسخه های مخصوص آسیا، جنوب اقیانوس آرام، آمریکای لاتین و ... هم دارد ) امسال نه یک فرد، بلکه افرادی را شایسته عنوان خبر ساز ترین و تاثیر گذارترین افراد سال 2018 انتخاب کرده است.
چهره‌های سال ۲۰۱۸ مجله «تایم» را بیشتر بشناسید

به گزارش اقتصاد نیوز و به نقل از برترین ها، مجله تایم امسال هم طبق روال معمول سالیان اخیر، دست به انتخاب چهره سال زد. این هفته نامه خبری آمریکایی ( که نسخه های مخصوص آسیا، جنوب اقیانوس آرام، آمریکای لاتین و ... هم دارد ) امسال نه یک فرد، بلکه افرادی را شایسته عنوان خبر ساز ترین و تاثیر گذارترین افراد سال 2018 انتخاب کرده است. ذکر این نکته ضروریست که بر اساس سیاست این مجله، شخصیت سال همواره عنوانی تحسین آمیز نیست و برای اثبات این ادعا به نسخه هایی از تایم اشاره می شود که آدولف هیتلرو ژوزف استالین را به عنوان چهره سال انتخاب نمود. با این وجود به نظر می رسد در بیشتر مواقع فرد یا افرادی که به عنوان چهره سال به روی جلد این هفته نامه می روند ( از جمله امسال که تعدادی روزنامه نگار این عنوان را کسب کردند) افرادی شایسته تحسین و محبوب به شمار می روند.

ادوارد فلسنتال، ویراستار ارشد تایم، درباره انتخاب شخصیت سال 2018 گفت: «شجاعت نیز همچون دیگر هدایای بشری خود را در سطوح و زمان‌های گوناگون به ما نشان می‌دهد. امسال چهار روزنامه‌نگار و یک مؤسسه جدید را که برای بازگویی حقیقت بهای سنگینی پرداخته‌اند به‌عنوان برنده چهره سال این مجله انتخاب می‌کنیم.». این هفته نامه 4 فرد روزنامه نگار و یک روزنامه( «کاپیتال گزت»، روزنامه‌ای است که در ایالت مریلند آمریکا منتشر می‌شود و پیشتر در پی حمله یک فرد مسلح چهار خبرنگار آن کشته شدند.) را با عنوان نگهبانان به عنوان شخصیت سال به روی جلد برده است.

شاید شناخته ترین این افراد نزد ما ایرانیان جمال خاشقچی روزنامه نگار سعودی باشد که در اکتبر 2018 در کنسولگری عربستان در شهر استانبول ناباورانه به قتل رسید. روزنامه نگار دیگر یکی (ماریا رسا) ویراستار ارشد یک پایگاه اینترنتیست که خشونت نیروهای پلیس فیلیپین را افشا کرده است و 2 نفر باقی مانده (وا لون) و (کیاو سوئه اوو)، خبرنگاران رویترز هستند که به علت فعالیت هایشان در کشور میانمار دستگیر و زندانی شدند.

در این مقاله سعی شده این 4 روزنامه نگار تاثیر گذار در سال 2018 را بیشتر معرفی کرده و دلایل انتخاب آن ها را با هم مرور کنیم.

جمال خاشقچی (13 اکتبر 1958- 2 اکتبر 2018)

نگهبانان حقیقت یا روزنامه نگاران منتخب به عنوان چهره سال مجله تایم

این روزنامه نگار، مقاله نویس و نویسنده اهل عربستان سعودی، متولد 1958 میلادی در شهر مدینه است. پدربزرگ او محمد خاشقچی، پزشک مخصوص ملک عبدالعزیز بود و عدنان خاشقچی عموی جمال، بازرگان و دلال اسلحه عربستانی بود که او را با نقشش در ماجرای مک فارلین می شناسیم.

جمال پس از گذراندن تحصیلات ابتدایی و دبیرستانی در کشورش، در سال 1982 مدرک کارشناسی رشته بازرگانی را از دانشگاه دولتی ایندیانا در ایالات متحده آمریکا دریافت کرد. در زندگی شخصی او 3 ازدواج دارد که هر 3 به طلاق منتهی شد و ثمره این ازدواج ها 4 فرزند است.
جمال خاشقچی تا همین چند سال گذشته روابط خوبی با خانواده حاکم عربستان داشت و به نوعی از او به عنوان روزنامه نگار نزدیک به محافل قدرت یاد می شد.این ارتباط با قدرت گرفتن محمد بن سلمان به عنوان ولیعهد به سمت کمرنگ شدن رفت تا جایی که در سال 2017 به جهت انتقاداتش نسبت به سیاست های ولیعهد عربستان و همچنین نگاه انتقادیش به نقش عربستان در جریان جنگ یمن، مجبور شد به سبب حفظ جان وآزادیش به ایالت متحده آمریکا بگریزد. جالب است بدانید در سال 2016 ایندیپندنت از منع کار او توسط مقامات سعودی خبر داد. بنا به گفته ایندیپندنت این ممنوعیت به سبب انتقادات جمال خاشقچی از انتخاب دونالد ترامپ به عنوان ریاست جمهور آمریکا و همچنین نگاه انتقادیش نسبت به سیاست های عربستان در قبال قطر بوده است.

بدون شک مرگ این روزنامه نگار کهنه کار ( که سابقه مصاحبه با افرادی چون اسامه بن لادن را در کارنامه دارد) پررنگ ترین بخش داستان زندگی اوست. جمال دوم اکتبر 2018 به جهت ثبت و دریافت مدارک ازدواج قریب الوقوعش از نامزدخود جدا شد و وارد کنسولگری عربستان در استانبول شد. این آخرین باریست که او زنده دیده شده است. با وجود موج رسانه ای که در دنیا به سبب مرگ این روزنامه نگار راه افتاد و همچنین قاطعیت ترکیه و جامعه جهانی برای آشکار شدن ابهامات، سرنوشت این روزنامه نگار مخالف رابطه عربستان و اسرائیل همچنان در هاله ای از ابهام است. با این وجود بر اساس تحقیقات پلیس ترکیه و سازمان های اطلاعاتی برخی کشورها از جمله آمریکا، شاید محتوم ترین سناریو قتل جمال خاشقچی توسط نیروهای تحت امر محمد بن سلمان در کنسولگری عربستان در استانبول و تکه تکه و سر به نیست شدن تکه های بدن این روزنامه نگار است.

جمال خاشقچی هرچند در زمان حیاتش به کرات به انتقاد از ولیعهد عربستان پرداخته بود اما شاید با مرگش سرنوشت این کشور مسلمان خاورمیانه را تغییر دهد و آرزوی او یعنی به قدرت نرسیدن محمد بن سلمان، رنگ واقعیت بگیرد.


ماریا رسا ( 2 اکتبر 1963)

نگهبانان حقیقت یا روزنامه نگاران منتخب به عنوان چهره سال مجله تایم

ماریا رسا روزنامه نگار، نویسنده، تاجر و کارشناس تروریست جهانی، دوم اکتبر 1963 میلادی در شهر مانیل پایتخت فیلیپین چشم به جهان گشود. ماریا که سابقه تحصیل در رشته های زیست شناسی ملکولی و تئاتر در مقطع کارشناسی در دانشگاه پرینستون را دارد و پس از آن بود که توانست با کسب بورسیه کامل در دانشگاه دیلیمان فیلیپین، به تحصیل در رشته روزنامه نگاری بپردازد. او که سابقه 2 دهه فعالیت به عنوان خبرنگار ارشد سی ان ان در جنوب شرق آسیا را دارد، امروزه به خاطر فعالیت به عنوان ویراستار ارشد پایگاه اینترنتی رپلر (Rappler) شهرت دارد.

ماریا رسا در طول دوران فعالیتش به عنوان خبرنگار موفق به دریافت جوایزی چون بهترین مستند اور سیز پرس (Overseas Press)، جایزه ملی بهترین سرمقاله برای روزنامه نگاری تحقیقی، جایزه تلویزیونی آسیا شده است و همچنین جالب است بدانید ماریا سابقه نامزدی جایزه امی (ٍEmmy) برای فعالیت در رشته روزنامه گاری تحقیقی را در پرونده دارد.

اما شاید مهمترین سوال اینست که ماریا در سال میلادی گذشته چه فعالیتی انجام داده است که لیاقت انتخاب به عنوان شخصیت برتر سال هفته نامه تایم را دارد. ماریا به سبب فعالیت روشن گرانه اش در باره مبارزه وحشیانه و پر از خشونت پلیس فیلیپین بر علیه مجرمان مواد مخدر و همچنین نقش رییس جمهور فیلیپین، رودریگو دوترته، در این روند پر تلفات، از نظر مجله تایم سزاوار عنوان شخصیت سال شناخته شد. بر طبق تحقیقات ماریا رسا، رییس جمهور فیلیپین، دوترته، نقشی فراقانونی در این مبارزات بازی کرده و در مرگ 12 هزار نفر( بر اساس شهادت دیدبان حقوق بشر) نقش داشته است.

نگهبانان حقیقت یا روزنامه نگاران منتخب به عنوان چهره سال مجله تایم

دولت فیلیپین در عوض در اقدامی تلافی جویانه، ابتدا پایگاه خبری رپلر را دروغگو خطاب کرد و بعد از ممنوعیت حضور خبرنگاران رپلر در رویدادهای ریاست جمهوری، پایگاه اینترنتی رپلر و شخص ماریا رسا را به تخطی مالیاتی محکوم کرد. اتهامی که ممکن است 10 سال زندان برای ماریای 55 ساله به همراه داشته باشد.

ماریا رسا با وجود این اتهامات در دوم دسامبر 2018 با ابراز این نکته که او همچنان دولت فیلیپین را قابل اعتماد می داند به فیلیپین بازگشت و فردای آن روز خود را تسلیم مقامات کرد.


وا لون (32 ساله) و کیاو سوئه اوو(28 ساله)

نگهبانان حقیقت یا روزنامه نگاران منتخب به عنوان چهره سال مجله تایم

این دو روزنامه نگار رویترز به خاطر نقششان در افشای بحران میانمار، محکوم به تحمل 7 سال حبس شدند. این محکومیت در سراسر جهان واکنش های تندی در پی داشت و حالا دادگاه این دو خبرنگار رویترز تبدیل به آزمونی برای آزادی رسانه ای در کشور میانمار تبدیل شده است.

وا لون و کیاو سوئه اوو در حال تحقیق بر روی پرونده قتل 10 مرد روهینگیایی در روستای "این دین" در بخش راخین شمالی به دست نیروهای ارتش میانمار بودند و در دسامبر سال گذشته در حالی که اسناد دولتی به همراه داشتند دستگیر شدند.گفتنیست رهبر میانمار، آن سان سو شی، متحمل فشارهای بین المللی فراوانی مبنی بر نا عادلانه بودن دادگاه این دو خبرنگار شده و با این وجود همچنان عقیده دارد این دو در دادگاهی عادلانه محاکمه شده اند.

نگهبانان حقیقت یا روزنامه نگاران منتخب به عنوان چهره سال مجله تایم

از سال گذشته بیش از 700 هزار مسلمان روهینگیایی، پس از حملات به ظاهر برنامه ریزی شده ارتش از کشورشان میانمار گریختند. سازمان ملل با جدیت در حال بررسی احتمال وقوع نسل کشی از جانب ارتش میانمار است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید