پاسخ استاد حوزه علمیه به برنامه بهتان بی‌بی‌سی فارسی

کدخبر: ۲۵۷۸۸۷
اقتصادنیوز: روزنامه ایران در شماره امروز خود در گفت‌وگویی با محمد سروش محلاتی به بخشی از برنامه بهتان که توسط بی‌بی‌سی فارسی پخش شده بود پاسخ داد.

 به گزارش اقتصادنیوز در این مطب آمده است: در پی انتشار مستندی با عنوان «بهتان برای حفظ نظام» در شبکه بی‌بی‌سی، یک استاد دروس خارج فقه حوزه علمیه قم به اتهام مطرح شده به امام خمینی (ره) در این مستند پاسخ داد.

بی‌بی‌سی با نقل دو جمله از بنیانگذار جمهوری اسلامی، تلاش کرده رویکرد «جواز بهتان برای حفظ نظام» را به امام خمینی نسبت دهد. مطابق این مستند، امام خمینی (ره) در بهمن ۱۳۴۸ تهمت زدن به روحانیون «سوء» را مجاز دانسته و در مرداد ۱۳۶۰ هم گفته است «برای حفظ اسلام لازم باشد، دروغ گفتن هم واجب است، شرب خمر هم واجب است.» آیت‎الله محمد سروش محلاتی، از اساتید دروس خارج فقه حوزه علمیه قم، در این باره به ایرنا گفت: امام خمینی (ره) در سال ۱۳۴۸ در نجف بحث ولایت فقیه را مطرح کردند و در برخی از جلسات درس به نقد رویه روحانیون طرفدار رژیم شاه پرداختند. در آنجا امام خمینی به تناسب روایت «الفقهاء امناء الرسل» فرموده‌اند که روحانی فاسد نمی‌تواند امانتدار الهی باشد؛ و بعد اشاره می‎کنند که رژیم شاه عده‎ای را معمم کرده تا در جلسات‌شان دعا به شاه بکنند و آن‌ها اخیراً لقب «جل جلاله» به شاه داده‌اند. 

بعد امام می‌گویند باید آن‌ها را رسوا کرد و با متهم کردن‌شان در بین مردم ساقط کرد و اشاره‌ای هم به روایتی در این باره می‎کنند. وی ادامه داد: پس از این نقل ارتجالی (ناگهانی و مبهم) هنگامی که در همان سال ۱۳۴۸ کتاب ولایت فقیه را در نجف برای چاپ آماده کردند، این جمله را درباره «تهمت به اهل بدعت» حذف کردند. اگر امام خمینی هم مانند فق‌های دیگری بودند که این نظر را پذیرفته‌اند، وجهی نداشت آن را در همان زمان حذف کنند.

محلاتی در پاسخ به این که آیا در مباحث و مبانی فقهی امام اشاره یا تأیید بهتان زدن به منحرفین دیده می‎شود، گفت: تاکنون در آثار فقهی و اصولی امام خمینی (ره) بحثی در این باره ندیده‌ام. البته یک مبنای کلی را همه فق‌ها در باب تزاحم احکام پذیرفته‎اند و آن این است که اگر دو حکم با هم تزاحم پیدا کند، مثل حرمت دروغگویی و وجوب حفظ جان مسلمان، چون حکم دوم اهمیت بیشتری دارد حکم اول نادیده گرفته می‌شود (اصل تقدم اهم بر مهم). در عین حال مبنای ایشان در همین جا هم از بقیه فق‌ها سختگیرانه‎تر است؛ چون برخی فق‌های دیگر می‎گویند در این گونه موارد، مثلاً دروغ اصلاً قبح و زشتی خود را از دست می‎دهد، ولی ایشان آن را قبول ندارد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید