9 ماه از خبر خوش دولت گذشت امااز واگن های متروی تهران خبری نشد

کدخبر: ۲۵۷۹۰۳
اقتصادنیوز : از اسفند سال 96 تا به امروز که بارها خبر ورود 630 واگن به مترو تهران داده شده است هنوز قرار داد این 630 واگن در وزارت کشور به امضا نرسیده است.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از  اسکان نیوز، سال گذشته که هنوز محمد علی افشانی شهردار تهران نشده بود ، به عنوان معاون عمرانی وزیر کشور اعلام کرد: موضوع تولید 630 واگن قطار شهری تهران نهایی، مناقصه برگزار و برنده نیز مشخص شد. اما هنوز در روز نخست زمستان سال 97 خبری از 630 واگن برای متروی تهران نیست ، هرچند که این 630 واگن در کارنامه کاری 6 ماهه شهردار سابق تهران نیز آمده است.

محسن پورسید آقایی معاون حمل ونقل و ترافیک شهرداری تهران درباره سرانجام واگن هامی گوید:‌ درباره واگن، مشکل جدی مان قرارداد وزارت کشور است . یکسال است که  وعده داده شده  که این قرداد امضا شود و مناقصه اش نیز یکسال پیش برگزار شده است، برنده اش در اسفند مشخص و ابلاغ  شده، اما  هنوز از اسفند سال گذشته تا به امروز (که نزدیک به 9 ماه است )امضای آن  به طول انجامیده است .

او ادامه می دهد: دولت مجوز خرید 2 هزار واگن را گرفته است که سهم تهران 1050 واگن است. منتظریم دولت این واگن ها را به شهرداری بدهد هرچند، روز اول پیشنهاد دادیم چون این واگن ها مربوط به شهر تهران است بودجه اش را هم به شهرداری بدهند تا شهرداری آن را سریعتر خریداری کند .

پورسیدآقایی بوروکراسی اداری در دولت را یکی از دلایل این تاخیر طولانی مدت می داند و می گوید: وعده داده اند این هفته مشکلات حقوقی برطرف وقرارداد امضاء شود.

مهدی جمالی نژاد،معاون عمرانی وزیر کشور  درباره این که چرا این قرار داد امضا نمی شود می گوید: 630 دستگاه واگنی که قرار است به ناوگان متروی پایتخت افزوده شود از 2 هزار واگنی است که برای کلانشهرهای کشور در نظر گرفته شده است. در یک برهه‌ای از زمان قرارداد خرید واگن‌ها برای تهران آماده شد و رئیس وقت سازمان شهرداری‌ها باید قرارداد را امضا می‌کرد که تغییر کرد و آقای افشانی به این سازمان رفت و پس از آن شهردار شد و دوباره قرارداد آماده شد و اکنون برای امضا آماده است که به زودی امضا می‌شود.

وی درباره زمان تحویل واگن‌های جدید به ناوگان مترو نیز توضیح می دهد: فکر می‌کنم اوضاع به نحوی پیش می‌رود که تا سال دیگر واگن‌ها تحویل داده می‌شود.

این در حالی است که محمد علی کرونی دبیر کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران معتقد است ورود  این 630 واگن به این دوره از مدیریت شهری نمی رسد.

 بر اساس آخرین گزارش منتشر شده از وضعیت واگن های مترو  در حال حاضر سرجمع قطارهای فعال در خطوط مترو که به مسافران سرویس دهی می کنند ۱۰۶ رام قطار است و ۱۵ رام قطار نیز در خط ۵ مترو (صادقیه-کرج) فعال هستند که در مجموع ۱۲۱ رام قطار در کل خطوط متروی پایتخت خدمات رسانی می کنند.

عمده مشکل قطارهای  نبود قطعه است که به دلیل نبود اعتبارات نتوانسته اند آنها را به چرخه خدمات رسانی بازگردانند. ۱۵ رام قطار در خطوط داخل شهر تهران و در خط ۵ نیز ۲۵ واگن و ۱۱ لوکوموتیو خارج از سرویس است که به دلیل قطعات یدکی یا سانحه از سرویس خارج شده اند.

همچنین تعدادی قطار نیز به صورت رزرو برای زمان های خاص و ویژه مورد استفاده قرار می گیرند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید