عربستان پشت پرده ربوده شدن مرزبانان ایرانی

کدخبر: ۲۵۸۴۱۶
اقتصادنیوز: عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: قطعا برای مقامات امنیتی کشورمان روشن است که همسایگان شرقی ما در حیطه حفاظت از مرزهای خود تسلط کافی ندارند.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خبرفوری، بامداد 24 مهر امسال 6 نفر از بسیجیان، 4 نفر از سربازان وظیفه و یک نفر از کادر مرزبانی در هنگ مرزی میرجاوه با همکاری یکی از عوامل نفوذی از سوی عناصر گروه تروریستی جیش‎العدل ربوده و به خاک پاکستان منتقل شدند.

نیروی زمینی سپاه پاسداران که مسئولیت حفاظت از مرزهای جنوب شرق کشور را برعهده دارد در همان دقایق اولیه پس از این اتفاق در جهت پیگیری وضعیت نیروهای مرزی خود وارد عمل شد و رایزنی‎های لازم را در جهت آزادی مرزبان ایرانی انجام داد اما رویکرد خاصی از سوی مقامات پاکستانی در جهت پیگیری وضعیت مرزبانان ربوده شده ایرانی صورت نگرفت تا اینکه بعد از گذشت دوماه و در اولین روز از ماه آذر روابط عمومی سپاه پاسداران با انتشار اطلاعیه‎ای از آزادی 5 تن از مرزبان ربوده شده در میرجاوه خبرداد.

سپاه پاسداران در این اطلاعیه بر از ادامه پیگیری‎های خود برای آزادی 6 مرزبان ربوده شده که در خاک پاکستان هستند خبر داد اما تا به امروز خبری از مرزبان نیست.

در حالیکه بسیاری از مقامات امنیتی کشورمان و وزارت خارجه سهل‎انگاری مقامات پاکستانی در حفاظت از مرزهای مشترک با ایران  را دلیل ربوده‎شدن تعدادی از مرزبانان کشورعنوان کردند اما مقامات پاکستانی همچنان منکر این سهل انگاری هستند.

مرتضی صفاری نطنزی عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در گفت و گو با خبر فوری از ادامه رایزنی ها و مراوادت ایران و پاکستان برای آزادی سایر مرزبان ربوده شده خبر داد و از واگذاری مسئولیت این پرونده به مقامات پاکستانی سخن گفت.

 صفاری نطنزی عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار سیاسی سایت خبر فوری درباره آخرین وضعیت 6 مرزبان ربوده شده ایرانی اظهارکرد: تا جایی که بنده اطلاع دارم برطبق رایزنی‎هایی که میان ایران و پاکستان صورت گرفته دولت پاکستان مسئولیت آزادی مرزبانان ایرانی را برعهده گرفته است.

وی افزود: پاکستانی‎ها به مقامات امنیتی و دیپلماسی ایران قول دادند که در جهت آزادی مرزبانان ایرانی تمامی اقدامات لازم را انجام دهند از این رو آنها پیشنهاد دادند که روند آزادی این افراد در آرامش سپری شود تا صدمه‎ای به گروگان‎ها وارد نشود.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: مقامات پاکستانی اطلاعات موثقی از مکان نگهداری مرزبانان ایرانی دارند از این رو مذکرات خود را با عناصر گروهک تروریستی جیش‎العدل آغاز کردند تا به صورت مسالمت‎آمیزبحث آزادی نیروهای ایرانی رفع شود.

پاکستانی‎ها قصد گروگشی از ایران را ندارند

صفاری نطنزی درباره ابراز نارضایتی مقامات پاکستانی از کشته شدن 6 نیروی مرزی این کشور در مرزهای مشترک با ایران و تاثیر این موضوع بر روند آزادی مرزبانان کشورمان خاطرنشان کرد: باتوجه به دایره تعاملات ایران و پاکستان در طی سال‌ها بعید به نظر می‎رسد که مقامات پاکستانی قصد گروکشی داشته باشند از این رو با توجه به تلاش‌هایی که از سوی مقامات امنیتی و انتظامی پاکستان در حال جریان است ما امیدواریم به زودی شاهد آزادی سایر مرزبانان کشورمان باشیم.

وی درباره راهکارهای اتخاذ شده از سوی کشورمان در جهت حفاظت از مرزهای مشترک با پاکستان و افغانستان گفت: قطعا برای ما و البته مقامات امنیتی کشورمان روشن و مبرهن است که همسایگان شرقی ما در حیطه حفاظت از مرزهای خود تسلط کافی ندارند از این رو بعضا برخی از اقدامات از جمله حملات تروریستی و ربودن نیروهای مرزی ایران با پشتیبانی سایر کشورهای منطقه صورت می‎گیرد و عملا پاکستان در این راستا نقشی ندارد روندی که طی سال‎های اخیر با حمایت سعودی‎ها از گروه‎های ترویستی صورت گرفته و عملا پاکستان نقشی در آنها نداشته است.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی اظهارکرد: برای همه روشن است که سعودی‎ها و آمریکایی‎ها در جهت ضریه زدن به ایران از هیچ اقدامی دریغ نمی‎کنند از این رو با همکاری سرویس‎های اطلاعاتی آنها با گروهک‎های ترویستی اقداماتی چون ربودن مرزبانان ایرانی صورت می‌گیرد.

وزارت خارجه و کشور در راستای آزادی مرزبانان میرجاوه با سپاه همراه هستند

صفاری نطنزی تصریح کرد: دولت پاکستان در طی سال‎های اخیر در پی افزایش تعاملات خود با ایران وارد عمل شده است از این امیدواریم در راستای همین مناسبات شاهد حل مشکلات مرزی میان دو کشور باشیم.

وی درباره پیگیری‎های کمیسیون امنیت ملی مجلس درباره وضعیت مرزبان ربوده شده ایرانی خاطرنشان کرد: قرار شده است طی روزهای آتی در جلسه مشترک با سفیر پاکستان درباره اقدامات صورت گرفته از سوی مقامات این کشور در جهت آزادی مرزبان ایرانی جلسه مشترکی را تشکسل دهیم.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه هنوز سپاه پاسداران مسئولیت پیگیری آزادی مرزبان ایرانی را برعهده دارد تاکید کرد: قطعا سایر نهادهای کشورمان همچون وزارت خارجه و وزارت کشور نیز در راستای آزادی هرچه سریعتر مرزبان ایرانی اقدامات لازم را انجام خواهند داد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید