ماجرای سرقت علمی نماینده سراوان/ استاد دانشگاه فرایبورگ: تأیید می‌کنم

کدخبر: ۲۵۸۴۲۵
اقتصادنیوز: استاد دانشگاه فرایبورگ آلمان گفت: دزدی آثار ادبی و علمی در آلمان می‌تواند به ممنوعیت از انتشار مقالات در مجله‌های علمی و ممنوعیت حضور و مشارکت در کنفرانس‌ها و دیدار‌های علمی منجر شود.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایلنا، در روزهای اخیر بحث سرقت علمی «محمدباسط درازهی» نماینده مردم سراوان در مجلس از یکی از اساتید علوم کامپیوتر دانشگاه فرایبورگ آلمان مطرح شد.

«ولفرام بوگارد» استاد علوم کامپیوتر دانشگاه فرایبورگ آلمان در این رابطه و در پاسخ به این سوال که آیا ادعای این سرقت علمی را تایید می‌کنید، گفت: بله، تأیید می‌کنم. ظاهرا یک نفر از ایران مقاله‌ای از روی مقالات پیشین من کپی‌برداری کرده است.

وی افزود: من چند روز پیش از طریق ایمیل از این موضوع مطلع شدم.

استاد علوم کامپیوتر دانشگاه فرایبورگ آلمان در پاسخ به این سوال که آیا اسنادی برای اثبات این حرف در اختیار دارید، گفت: فایل PDF اثری که از روی کار من دزدیده شده را در اختیار دارم. همچنین مولف مشترک مقاله مورد نظر این امر را تایید کرده است.

بوگارد در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا در این رابطه شکایت یا اقدامی خواهید داشت، گفت: برنامه‌ای برای شکایت از کسی در این رابطه ندارم، اما مقام‌های مرتبط با مساله «حق نشر» یا «کپی رایت» را از این موضوع مطلع خواهم کرد.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه قوانین داخلی آلمان در رابطه با موضوع سرقت علمی برخورد با این موارد را چگونه پیش‌بینی کرده است، گفت: دزدی آثار ادبی و علمی در آلمان می‌تواند به ممنوعیت از انتشار مقالات در مجله‌های علمی و ممنوعیت حضور و مشارکت در  کنفرانس‌ها و دیدار‌های علمی منجر شود.

استاد دانشگاه فرایبورگ گفت: در گذشته تعدادی از اعضای پارلمان به دلیل دزدی آثار ادبی یا علمی از پارلمان و حتی حزب خود اخراج شده‌اند.

وی در پاسخ به این سوال که سیاست‌های مهاجرتی ترامپ چه تاثیری بر میزان حضور دانشجویان ایرانی در دانشگاه‌های آلمان داشته است، گفت: نمی‌دانم که سیاست‌های ترامپ تاثیری روی زندگی دانشجوهای ایرانی و میزان حضور آنها در آلمان گذاشته است یا خیر، اما فکر می‌کنم آلمان همچنان درب‌هایش باز بوده و از همکاری علمی با دانشمندان ایرانی و پذیرفتن دانشجوهای ایرانی خوشحال می‌شود.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید