سفر گروهی از مخالفان سوری به روسیه

کدخبر: ۲۵۸۵۹۱
دیدبان حقوق بشر سوریه از سفر یک هیات کرد سوری به مسکو برای گفت و گو با مسئولان روسیه خبر داد.
سفر گروهی از مخالفان سوری به روسیه

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، این نهاد وابسته به مخالفان سوری اعلام کرد که ماموریت این هیات، گفت و گو درباره شرق فرات و پیشنهاد مسکو مبنی بر حضور نیروهای مرزبانی سوریه در مناطق مرزی این کشور با ترکیه است. 

سخنگوی کمیته روابط دیپلماتیک اداره خودگردانی کردی در شمال سوریه با تایید خبرحضور هیاتی از شورای سوریه دمکراتیک شاخه سیاسی نیروهای دمکراتیک سوریه در مسکو از اعلام جزییات بیشتری درباره این سفر خودداری کرد. 

'کمال عاکف' افزود: دوطرف هنوز به توافقی دست نیافته اند. 

دیدبان حقوق بشر سوریه به نقل از منابع بلند پایه در شورای سوریه دمکراتیک اضافه کرد: هیاتی از این شورا به ریاست 'عبدالکریم عمر' مسئول روابط خارجی خودگردانی کردی در شمال و شمال شرق سوریه در مسکو به سر می برد. 

دیدبان حقوق بشر سوریه روز یکشنبه نیز به نقل از منابع موثق اعلام کرد که به زودی گفت و گوهایی میان کردهای سوریه و روسیه در مسکو برگزار می شود. 

به گفته این منابع، محور این نشست ها، گفت و گو درباره آینده مناطق شرق رود فرات است که در معرض تهدید نظامی ترکیه قراردارد. 

دیدبان حقوق بشر سوریه اعلام کرد که طرف روسی، پیشنهادی را درباره حضور نیروهای مرزبانی سوریه در مرزهای این کشور با ترکیه از شرق رود فرات تا رود دجله در مثلث مرزی سوریه، عراق و ترکیه به کردهای سوریه ارائه کرده است. 

این منابع اضافه کردند: این پیشنهاد با موافقت اولیه کردهای سوریه روبرو شده است ولی گفت و گوها در این باره ادامه دارد. 

برخی منابع نیز اعلام کردند که کردهای سوریه به این شرط با حضور نیروهای سوری در شرق فرات موافقت کرده اند که نیروهای مرزبانی به این منطقه اعزام شوند و مخالفت خود را با سپردن کنترل این مناطق به نیروهای دفاع مردمی اعلام کرده اند. 

' رجب طیب اردوغان ' رئیس جمهوری ترکیه 21 آذر ماه اعلام کرد؛ عملیات نظامی شرق فرات در سوریه با هدف پاکسازی نیروهای حزب کارگران کردستان(پ. ک. ک) به زودی آغاز می شود. 

سخنگوی نیروهای دموکراتیک سوریه هم در واکنش به حمله احتمالی ترکیه گفته است که در صورت حمله ترک ها، نیروهای کُرد تا سر حد مرگ در مقابل آنان ایستادگی خواهند کرد. 

ترکیه 2 سال پیش نیز عملیات سپر فرات را با ادعای مبارزه با گروه تروریستی 'داعش' در شمال سوریه آغاز کرد و در جریان آن، 2هزار کیلومتر مربع از خاک این کشور را به تصرف خود در آورد. 

ارتش ترکیه همچنین در اوایل بهمن ماه سال 1396 با هدف مبارزه با نیروهای 'حزب کارگران کردستان ترکیه' (پ.ک.ک)، عناصر 'حزب اتحاد دمکراتیک سوریه' (پ.ی.د) و 'نیروهای یگان های مدافع خلق سوریه'(ی.پ.گ ) عملیاتی را با عنوان شاخه زیتون در شمال سوریه آغاز کرد و با تصرف 2هزار کیلومتر مربع دیگر از مناطق شمالی سوریه، شهر 'عفرین' را به اشغال خود در آورد. 

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا نیز چهارشنبه گذشته در توئیتی خروج نیروهای آمریکایی از سوریه را اعلام کرد، در واکنش به این تصمیم مقام های ارشد نیروهای دموکراتیک سوریه تصمیم دولت آمریکا برای خروج نیروهای این کشور از سوریه را خنجر از پشت و خیانت به نیروهای کُرد مستقر در سوریه دانستند. 

رسانه ها می گویند که ترامپ پس از تماس تلفنی با «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری ترکیه تصمیم به عقب نشینی از سوریه گرفته اما برخی منابع دیگر می گویند که این تصمیم از قبل اتخاذ شده بود و در آن تماس تلفنی به اردوغان اطلاع داده شد. 

پس از گفت وگوی تلفنی، اردوغان از دوشنبه گذشته تهدیدهای خود علیه کردهای مستقر در شمال شرق سوریه را از سر گرفت و قول داد که به نیروهای آمریکایی آسیبی نرسد. 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید