رای الیوم: عربستان از دیدگاه ترامپ فقط یک دستگاه خودپرداز است

کدخبر: ۲۵۸۶۵۸
اقتصادنیوز: روزنامه فرامنطقه ای رای الیوم چاپ لندن نوشت: دونالد ترامپ رئیس جمهوری امریکا به عربستان سعودی به عنوان دستگاه خودپرداز تحت اختیار خود نگاه می کند.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، عبدالباری عطوان نویسنده و تحلیلگر مشهور و سردبیر رای الیوم نوشت: تا زمان نوشتن این سطور، عربستان سعودی هیچ پاسخی به توهین های ترامپ نداده است.

ترامپ چند روز قبل فرمان خروج نظامیان آمریکا از سوریه را امضا کرد و کردهای سوریه را به عنوان هم پیمان خود در معامله ای که از جزییات آن خبر نداریم، به ترکیه سپرد.

او مسئولیت بازسازی سوریه را نیز متوجه عربستان دانست و حتی از دیگر کشورهای حوزه خلیج فارس مانند قطر و امارات متحده عربی نیز نخواست که با عربستان همراه شوند.

این دولت آمریکا بود که نقشه دخالت نظامی برای تغییر نظام سوریه را طراحی کرد و نقش ها را تقسیم کرد و از هم پیمان های عرب خود خواست هزینه این جنگ را پرداخت و گروه های مخالف و مسلح را تجهیز کنند.

سئوال اینجاست که چرا ترامپ از مسئولیت بازسازی ویرانه های سوریه که به دست نظامیان و دستگاه های اطلاعاتی آمریکا انجام شد، شانه خالی کرد و این مسئولیت را فقط متوجه عربستان می داند، چرا که ثروتی هنگفت دارد؟ و چرا عربستان دیکته های ترامپ را بدون هیچ کم و کاستی باید اجرا کند؟

ترامپ بارها اعتراف کرده است که حدود 70 میلیارد دلار در جنگ سوریه هزینه کرده است و نتیجه آن چیزی غیر از 'هیچ' نبوده است.

قطعا آمریکا این مبلغ را برای ساخت بیمارستان، مدرسه، دانشگاه، مسجد و کلیسا هزینه نکرده است بلکه شهرها و زیرساخت ها را ویران و صدها هزار شهروند بیگناه سوری را بی رحمانه قتل عام کرده است.

درباره اینکه آمریکا پنج هزار کیلومتر با سوریه فاصله دارد اتفاق نظر داریم ولی با این بهانه برای شانه خالی کردن از پرداخت هزینه های بازسازی سوریه مخالفیم.

آیا زمانی که آمریکا نظامیان خود را برای ویران کردن سوریه آورد، فاصله پنج هزار کیلومتری نبود؟ و یا این مسافت فقط بهانه ای فرار از هزینه های بازسازی است.

البته ما مشارکت عربستان در بازسازی سوریه را لازم می دانیم چرا که نقش مهمی در تجهیز گروه های مسلح و ویرانی سوریه داشته است و پایتخت خود را به مقر مخالفان تبدیل کرد و دیگر کشورهای عربی خلیج فارس مانند قطر و امارات نیز به نسبت های متفاوت در حمایت از این مخالفان مسلح مشارکت داشتند.

بی تردید، تصمیم ترامپ برای عقب نشینی از سوریه نشانه اعتراف به شکست و تلاشی برای کاهش خسارت هاست و ممکن است که این خروج، نقاب و پوششی برای فتنه جدیدی با ظاهری دیگر برای گرفتارکردن ترکیه و عربستان باشد.

نمی خواهیم پیش داوری کنیم ولی نباید این هشدار را درباره نقشه های آمریکا فراموش کنیم.

به خوبی درک می کنیم که سوریه و محور مقاومت پیروز شده است و درحال بهبود از زخم های توطئه های آمریکا است ولی طرف هایی هستند که به بهانه بازسازی می خواهند در مسیر این بهبود سنگ اندازی کنند که باید نسبت به آن هوشیار بود.

گمان نمی کنیم که رهبران سوریه که در چند سال گذشته توانستند این بحران را به بهترین شکل مدیریت کنند از این توطئه ها غافل باشند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید