المیادین به نقل از منابع دیپلماتیک خبر داد:

چراغ سبز عربستان به بازگشت سوریه به اتحادیه عرب

کدخبر: ۲۵۹۰۸۸
اقتصادنیوز؛ شبکه المیادین لبنان به نقل از منابع دیپلماتیک گزارش داد که عربستان سعودی به کشورهای عضو اتحادیه عرب گفته مخالف بازگشت سوریه به این اتحادیه نیست.
چراغ سبز عربستان به بازگشت سوریه به اتحادیه عرب

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس؛ منابع دیپلماتیک شامگاه جمعه (۷ دی) به شبکه المیادین لبنان گفتند که عربستان سعودی موافق بازگشت سوریه به اتحادیه عرب است.

این شبکه به نقل از منابع دیپلماتیک گزارش داد که عربستان سعودی به کشورهای عضو اتحادیه عرب گفته مخالف بازگشت سوریه به این اتحادیه نیست.

این منابع گفتند که سفر اخیر «عمر البشیر»، رئیس جمهوری سودان به سوریه و دیدار با «بشار اسد»، همتای سوری‌اش با هدف ترغیب دمشق برای درخواست بازگشت به اتحادیه عرب بوده است.

این منابع افزودند که انتظار می‌رفت مصر برای تماس با سوریه و بررسی امکان بازگشت این کشور به اتحادیه عرب پیش قدم شود ولی فشارهای آمریکا مانع از این کار شد.

منابع المیادین تأکید کردند که رئیس جمهوری سودان «سخن واضح و دقیقی» از جانب همتای سوری خود شنیده و آن اینکه «ما خودمان از این اتحادیه خارج نشدیم که برای بازگشت به آن درخواست و التماس کنیم».

اتحادیه عرب با آغاز اغتشاشات و اعتراض‌های سوریه در سال ۲۰۱۱ عضویت این کشور را به تعلیق درآورد و دمشق نیز اعلام کرد که بهتر است سوریه عضو اتحادیه بی‌خاصیتی چون اتحادیه عرب نباشد.

به گزارش شبکه المیادین، دمشق به خارطوم صراحتا گفته است: «کسانی که اقدام به اخراج سوریه از اتحادیه عرب کرده‌اند همان‌ها نیز مسئول لغو این تصمیم هستند».

منابع دیپلماتیک المیادین در مورد موضع ریاض در ارتباط با بازگشت دمشق به اتحادیه عرب نیز گفتند: «در آینده نزدیک نشانه‌ای از نزدیکی روابط سعودی با سوریه دیده نمی‌شود ولی ریاض اعلام کرده است که مخالف بازگشت سوریه به اتحادیه عرب نیست».

عمر البشیر بعد از گذشت هفت سال از بحران سوریه شانزدهم دسامبر جاری اولین مقام عربی بود که به سوریه سفر و با بشار اسد دیدار کرد.

اعلام عدم مخالف ریاض با بازگشت دمشق به اتحادیه عرب در حالی است که امارات دیروز پنجشنبه سفارت خود در پایتخت سوریه را بازگشایی کرد و بحرین نیز امروز (جمعه) اعلام سفارتش در شهر دمشق همچنان به فعالیت خود ادامه می‌دهد و اصلا تعطیل نشده بود.

برخی منابع نیز اعلام کردند که کویت سومین کشوری است که سفارت خود در دمشق را بازگشایی کرده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید