پای ایران به جلسه بررسی صلاحیت گزینه دادستان کل آمریکا باز شد

کدخبر: ۲۵۹۲۴۴
اقتصادنیوز؛ به نوشته روزنامه آمریکایی «وال‌استریت ژورنال»، درجلسه رسیدگی به صلاحیت «ویلیام بار» فرد پیشنهادی ترامپ برای تصدی مقام دادستان کل آمریکا در ماه آینده موضوع بخشودگی های اعطا شده در زمان جرج بوش پدر در ارتباط با پرونده «ایران - کنترا» مطرح خواهد شد.
پای ایران به جلسه بررسی صلاحیت گزینه دادستان کل آمریکا باز شد

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا؛  هنگامی که رئیس جمهور اسبق آمریکا شش تن از مقامات دولت ریگان دست اندر کار پرونده 'ایران کنترا' را در سال 1992 مورد بخشودگی قرار داد 'ویلیام بار' دادستان کل وقت آمریکا متحد نیرومند او بود.

بار که اکنون فردمنتخب ترامپ برای تصدی مقام دادستانی کل است، در آن زمان توصیه بخشودگی 'کاسپر واینبرگر' وزیر سابق دفاع و پنج تن دیگر را مطرح کرد و بعدا گفت که'به گمان او شورای ویژه ای که این افراد را به مواردی ازجمله دروغ گفتن به کنگره متهم کرد'،بااین افراد منصفانه برخورد نکرده بود.

نقش بار درآن بخشودگی ها بخش مهمی ازجلسه تائید صلاحیت او درماه آینده خواهد بود. دمکراتها قول داده اند که بار را در ارتباط با استدلال های او درآن زمان مورد بازخواست قرار دهند و از او سوال کنند که درباره بخشودگی احتمالی دستیاران ترامپ متهم شده درتحقیقات رابرت مولر در ارتباط با روسیه چه واکنشی خواهد داشت. 

توجیهات بار برای بخشودگی های مربوط به پرونده ایران - کنترا با دیدگاه او درباره قدرت های ریاست جمهوری مطابقت دارد. او اخیرا نیز در انتقاد از بخشی از تحقیقات مولر در باره مداخلات روسیه در انتخابات آمریکا نوشت که ترامپ نباید به علت برکناری 'جیمز کومی' رئیس سابق 'اف بی آی' مورد تحقیق واقع شود، زیرا از اختیارات خود مطابق قانون اساسی به عنوان رئیس جمهوری استفاده کرده است. 

سناتور'دایان فاینشتاین' از اعضای ارشد دمکرات درکمیته قضایی سنا گفت از 'حمایت بار از استفاده گسترده از بخشودگی ها درباره تحقیقات مولر نگران است '.یکی از سخنگویان وزارت دادگستری آمریکا از پاسخ به درخواست برای اظهارنظر از طرف بار خودداری کرد. 

پرونده ایران - کنترا که در آمریکا به این نام معروف است، مربوط به سال 1365است که آمریکا بعد ازناکامی در به شکست کشاندن انقلاب اسلامی ازطریق کودتا و جنگ تحمیلی هیاتی را به ریاست مک فارلین به ایران اعزام کرد. این هیات شش نفره با گذرنامه ایرلندی در خردادماه ١٣٦٥ (٢٥ مه ١٩٨٦) به تهران ورود پیدا کرد.

این شش نفر عبارت بودند از مک فارلین رییس شورای امنیت ملی امریکا، سرهنگ دوم اولیور نورث، هوارد تیچر عضو شورا، جرج کیو کارشناس امور ایران، یک کارشناس سیا و شخصی به نام میلر که برای مذاکره به ایران آمده بودند. هیات امریکایی بعد از سفر به ایران با مخالفت امام(ره)روبرو شده و دست خالی به کشورشان باز گشتند.

مطابق قانون اساسی آمریکا، قدرت اعطای بخشودگی کاملا در اختیار رئیس جمهوری است اما روسای جمهور عموما نظر و راهنمای دادستان کل یا افراد دیگری در وزارت دادگستری را جویا می شوند. اما ترامپ این فرایند را دور زده و بدون رهنمود وزارت دادگستری اقدام به صدور بخشودگی های سطح بالا و بعضا مناقشه برانگیزی کرده است. 

ترامپ در این ارتباط 'دینش دسوزا' صاحب نظر محافظه کار را برای موارد نقض فاینانس کارزار انتخاباتی و 'جو آرپایو' کلانتر سابق آریزونا که به سرپیچی از دستور دادگاه درباره مهاجران متهم شده بود را مورد عفو قرار داد. 

متحدان بار در خصوص اتکای بیش از حد به پرونده ایران - کنترا برای دریافت سرنخ هایی از چگونگی رفتار امروز او هشدار می دهند و می گویند بوش حتی بدون حمایت بار نیز در صدد اعطای بخشودگی ها بود. 

ترامپ روز جمعه 16 آذر، «ویلیام بار» را به عنوان وزیر دادگستری و دادستان کل آمریکا به کنگره معرفی کرد. «بار» در دوره جورج بوش پدر رئیس جمهوری اسبق آمریکا به مدت 2 سال در این سمت بود. ترامپ یک ماه پیش «جف سشنز» را از وزارت دادگستری کنار گذاشت.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید