کارخانه‌های تولید فرآورده‌های غذایی سطح‌بندی می‌شوند

کدخبر: ۲۵۹۲۷۲
اقتصادنیوز: مدیرکل فرآورده‌های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو از سطح‌بندی کارخانه‌های تولید فرآورده‌های غذایی خبر داد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران؛ وحید مفید با اشاره به اینکه اصلاح سیاستگذاری‌ها باعث افزایش آمار صادرات صنایع غذایی می‌شود، اظهار کرد: در کشور با محدودیت‌های آب و هوایی، منابع آب و زمین روبه‌رو هستیم که مانع از افزایش روند صادرات می‌شود، اما بسیاری از کشورهای صادرکننده با وجود مشکلات مشابه، مواد اولیه را فرآوری کرده و صادر می‌کنند.

وی افزود: خوشبختانه این ظرفیت در صنعت لبنیات ایجاد شده است و در حال حاضر، نیازمند دگراندیشی برای شتاب بخشی به حرکت رو به رشد صادرات هستیم.

مدیرکل فرآورده‌های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو در مورد نظارت بر تولید و عرضه فرآورده‌های غذایی و آشامیدنی‌های غیرمجاز، تصریح کرد: محصولات غیرمجاز به دو دسته تقسیم می‌شوند، محصولاتی که در کارگاه‌های غیرمجاز یا زیر پله‌ای تولید شده و یا محصولات غیرمجازی که به‌صورت قاچاق از خارج وارد کشور می‌شوند.  

وی با تاکید بر نظارت مستمر سازمان غذا و دارو بر کارخانه‌های صنایع غذایی یادآور شد: با تصویب قانون مواد خوردنی و آشامیدنی در سال 1346، ادارات نظارت بر مواد غذایی تشکیل شد تا  کارخانه‌ها ساماندهی شده و پروانه‌های بهره‌برداری، ساخت و محصول فنی با شرایط مختلف ایجاد شود.

به گزارش وبدا؛ مفید اضافه کرد: در مورد برخورد با مواد غیر‌مجاز زیر‌پله‌ای دو رویکرد وجود دارد؛ ساماندهی این تولیدکننده‌ها تا رسیدن به شرایط مطلوب برای تولید و همچنین برخورد قهری با افرادی که در این زمینه همکاری‌های لازم را انجام ندهند، از جمله این رویکردها محسوب می‌شود.  

وی در مورد برخورد با محصولات دارای مجوز اما بی‌کیفیت گفت: طرح درجه‌بندی یا رتبه‌بندی کارخانه‌های تولیدکننده مواد غذایی در آینده اجرا می‌شود که از این طریق با توجه به نوع تکنولوژی، میزان توان کارشناسی، توان کنترلی، سیستم‌های کیفیتی ایجادشده و مجموعه عواملی که در تولید یک محصول با کیفیت و سالم تاثیرگذار هستند، رتبه‌بندی شوند.

مدیرکل دفتر فرآورده‌های غذایی و آشامیدنی خاطرنشان کرد: گرید الف (A) یا 5 ستاره، مرحله بعد گرید (B) و سطوح دیگر نیز به‌ عنوان کف رتبه‌بندی در نظر گرفته ‌شده است که شامل محصولات معمولی می‌شود و رتبه‌های پایین‌تر نیز اجازه فعالیت ندارند.

به گفته مفید، سطح‌بندی کارخانه‌های تولید محصولات غذایی کمک می‌کند که  مصرف‌کننده هنگام خرید یک کالا از کیفیت محصول مصرفی مطمئن و دلیل اختلاف قیمت را بداند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید