هوش مصنوعی؛ تهدید یا صلح برای آینده

کدخبر: ۲۵۹۴۷۸
​اقتصاد نیوز:سیستم های دارای هوش مصنوعی(AI) حتی با سرعتی سریعتر نسبت به انسان ها توانایی یادگیری تکنیک ها را دارند. در این برهه از پیشرفت، در کنار تمامی موارد مثبت این علم، نگرانی هایی نیزدر مورد آن وجود دارد.
هوش مصنوعی؛ تهدید یا صلح برای آینده

به گزارش اقتصاد نیوز و به نقل از ایسکانیوز، اگر AI توانایی یادگیری خودکار را داشته باشد، بخش های شغلی که قبلا از اتوماسیون شدن ایمن بودند در معرض تهدید قرار می گیرند. حتی شغل هایی همچون وکالت، هنرمندان، طراحان سینمایی، مدیران و طراحان گرافیک در آینده ممکن است در معرض تهدید قرار گیرند، زیرا هوش مصنوعی هر روز فراگیرتر و پیچیده تر می شود.

افرادی مانند بیل گیتس، ایلان ماسک و استیو وازنیک در مورد هوش مصنوعی و حضور آن در دامنه های آنلاین بدون وجود ویژگی های امنیتی هشدار داده اند.

اریک بری نیوالفسون و دانیل راک، از ام آی تی، خاطر نشان می کنند که هنوز AI چندین دهه از سازگاری با محیط های کاری و توانایی خود تنظیمی دور است.

در حالت ایده آل، افزایش استفاده از AI می تواند فعالیت های روانی انسان را از کارهای خسته کننده آزاد کند و به کارکنان فرصت بیشتری برای انجام وظایف بالاتر بدهد.

چشم انداز حضور هوش مصنوعی در مورد ساعات کاری نیز نمایان می شود و ممکن است ساعات کاری از 10 ساعت کاهش یابد و موجب افزایش اوقات فراغت برای شهروندان و درآمد جهانی شود زیرا بیشتر کارهای اقتصادی توسط AI و رباتیک انجام می شود.

با این حال، فکر به نقطه ای که هوش مصنوعی از توانایی های شناختی ما فراتر رفته و سرعت خود را بهبود می بخشند، هنوز فانتزی به نظر می رسد.

همچنین پیش بینی شده است که سیستم های هوش مصنوعی در آینده قادر به تشخیص بیماری ها خواهند بود، اما با این وجود سؤالاتی نظیر این که آیا AI توانایی قضاوت بهتر از انسان ها را دارد یا نه به وجود می آید.

یک برنامه AI به نام «بیمار عمیق» در نیویورک، از یک پایگاه داده شامل اطلاعات بیش از 700 هزار بیمار استفاده کرد تا بتواند نحوه دقیق تشخیص بیماری های جدید را یاد بگیرد. این بیماری ها شامل اسکیزوفرنی و سایر اختلالات روانپزشکی بود که شناسایی آن برای انسان دشوار است.

با این حال متاسفانه این ابزار هیچ راهنمایی در مورد چگونگی شناسایی این اختلالات را ارائه نداد زیرا تجزیه و تحلیل سیستم بسیار پیچیده واغلب با چندین لایه پنهان برنامه نویسی مواجه است. برای تحلیلگران نیز بسیار سخت است تا متوجه شوند که یک سیستم چگونه به جمع بندی در مورد بیماری‌ها رسیده است.

در تابستان 2018 اتحادیه اروپا خواستار ایجاد یک چارچوب قانونی در مورد توضیح تصمیمات هوش مصنوعی شد.

انتظار می رود که تا پایان سال آینده، بیش از نیمی از سیستم های مراقبت های بهداشتی پیشرو در جهان از هوش مصنوعی استفاده نمایند.

امید می رود که هوش مصنوعی کشورها را در حل چالش هایی چون مسائل پیرامون جمعیت، کاهش تلفات ترافیکی و مرگ و میر با استفاده از خودروهای هوشمند کمک کند.

این سیستم ها همچنین ممکن است با انجام تجزیه و تحلیل های پیچیده به حل مسائل محاسباتی وسیع مانند بهترین روش برای مقابله با تغییرات آب و هوایی و نحوه اجتناب از بلایای اقتصادی کمک کند.

در حال حاضر هوش مصنوعی از مقادیر پیچیده مورد نیاز که نقش مهمی در جامعه ایفا می کند دور است، اما با پیشرفت های تکنولوژیکی تسریع شده در قرن بیست و یکم، احتمال دارد هوش مصنوعی به آنچه در ذهن بشر است بسیار نزدیک باشد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید