لاوروف: به استقرار موشک در اروپا واکنش متقابل نشان می‌دهیم

کدخبر: ۲۵۹۶۱۳
اقتصادنیوز: وزیر خارجه روسیه گفت که این کشور به استقرار موشک‌های آمریکایی در اروپا واکنش نشان می‌دهد و دست به اقدامی متقابل می‌زند.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در گفتگو با کانال یک تلویزیون روسیه گفت: مسکو به استقرار موشک‌هایی که بر اساس پیمان منع تسلیحات اتمی میان برد ممنوعه به حساب می‌آیند در اروپا واکنش نشان می‌دهد. قرار است چنین موشک‌هایی توسط آمریکا مستقر شوند.

وی ادامه داد: متاسفانه، همتایان اروپایی ما که امیدواریم استقلالشان در عملشان دیده شود، حتی زمانیکه آمریکا مستقیما علیه منافعشان عمل می‌کند، باز هم از آن پیروی می‌کنند. نمونه آن هم رای دادن علیه قطعنامه روسیه در حمایت از حفظ پیمان ۱۹۸۷ است.

وزیر خارجه روسیه در ادامه گفت: ما نگرانی‌های زیادی بابت خروج یکجانبه آمریکا از این پیمان در اروپا شنیده ایم. تمامی اتحادیه اروپا علیه پیشنهاد ما رای دادند که به نفع پیمان بود. گام بعدی، اقدام متقابل فدراسیون روسیه است. این انتخاب ما نیست اما کشورهای اتحادیه اروپا باید بفهمند که این تهدید علیه امنیت تمامی آنهاست.

به گفته وزیر خارجه روسیه، تصمیم کشورهای اتحادیه اروپا در رای دادن علیه قطعنامه روسیه می‌تواند تنها به عنوان یک وحدت سوءتعبیر شده در نظر گرفته شود.

لاوروف همچنین در بخش دیگری از مصاحبه خود گفت که سال ۲۰۱۸، سالی بسیاری سخت برای روسیه بوده چون بسیاری از کشورها، ‌روسیه را یک رقیب برای سلطه جهانی می‌دیدند و فشارها بر مسکو افزایش داشت.

وی ادامه داد: فکر می کنم نیازی نیست که اشاره کنم سال ۲۰۱۸ بسیار سخت بود. تنها به این دلیل که روسیه خودش را تحت فشار مضاعف از کشورهایی دید که آن را رقیبی برای مواضع سلطه در عرصه سیاسی جهانی می دیدند. اقدامات آمریکا یکی از این نمونه هاست.

لاوروف همچنین به این مساله اشاره کرد که آمریکا به وضوح بیان کرده که باید روسیه، ایران، کره شمالی و چین را مهار کرد و ادامه داد: روسیه تمایل دارد تا موضع مستقل‌تری را از سوی کشورهای اروپایی ببیند که نگران مسائل سیاست خارجی هستند.

سرگئی لاوروف همچنین در ادامه مصاحبه خود در پاسخ به احتمال برگزاری مذاکرات بین ولادیمیر پوتین و دونالد ترامپ، روسای جمهوری روسیه و آمریکا گفت که این پرسش باید از واشنگتن پرسیده شود.

وی ادامه داد:‌ پوتین و نمایندگانش مکررا گفته‌اند زمانی که واشنگتن آماده باشد، گفتگو می‌کنند. البته این گفتگوها باید برمبنای برابری، احترام متقابل و توجه به منافع دو طرف باشد.

به گفته لاوروف، مسکو درک می‌کند تا چه اندازه سیاست خارجی آمریکا نسبت به روسیه به رقابتی در داخل تبدیل شده و هر کسی که به روسیه بیشتر حمله کند، آرای بیشتری به دست می‌آورد. او گفت: ما نمی‌توانیم در این باره کاری کنیم اما همیشه آماده مذاکره‌ای برابر با هر کشوری از جمله آمریکا هستیم.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • گزارش «اقتصادنیوز» از بازار سرمایه

      اقتصادنیوز:‌ شاخص کل در آخرین روز کاری هفته به رقم ۲ میلیون و ۲۶۱ هزار و ۳۸۶ واحد رسید و نسبت به آخرین روز معاملاتی…

    کارگزاری مفید