رئیس‌جمهور چین: قول نمی‌دهم علیه تایوان از زور استفاده نکنیم

کدخبر: ۲۶۰۰۲۴
اقتصادنیوز: رئیس‌جمهوری چین امروز (چهارشنبه) با تاکید بر اینکه استقلال تایوان به "فاجعه" منجر خواهد شد، به انجام تلاش‌هایی برای "اتحاد مجدد مسالمت‌آمیز" با این جزیره خودمختار متعهد شد اما هشدار داد چین توسل به زور را انکار نمی‌کند.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، خبرگزاری رویترز نوشت،‌ شی جینپینگ، رئیس‌جمهوری چین در چهلمین سالروز اعلام سیاستگذاری مهم در قبال تایوان تاکید کرد، اتحاد مجدد باید طبق اصل چین واحد که این جزیره خودمختار را بخشی از چین در نظر می‌گیرد، انجام شود.

شی تاکید کرد: تمام مردم تایوان باید آشکارا این را به رسمیت بشناسند که استقلال تایوان تنها فاجعه‌ای عمیق برای تایوان به ارمغان می‌آورد. ما مشتاق هستیم تا زمینه‌ای گسترده برای اتحاد مجدد مسالمت‌آمیز ایجاد شود اما هیچ جایگاهی برای فعالیت‌های جدایی‌طلبانه وجود نخواهد داشت.

رئیس‌جمهوری چین تاکید کرد: ما هیچ قولی درباره استفاده نکردن از زور نمی‌دهیم و گزینه استفاده از تمامی ابزارهای ضروری را حق خودمان می‌دانیم. این مساله جزو امور داخلی چین است و ما اجازه هیچ‌گونه مداخله خارجی را نمی‌دهیم.

نیروهای ناسیونالیست چین در دسامبر ۱۹۴۹ پس از شکست‌شان در برابر کمونیست‌ها در جنگ داخلی به تایوان گریختند. در حالیکه دو طرف امروز روابط تجاری، فرهنگی و شخصی نزدیکی دارند اما تایوان تمایلی برای اداره خود تحت حاکمیت پکن نشان نمی‌دهد.

در تاریخ ۱ ژانویه سال ۱۹۷۹، پکن پایان حملات توپخانه‌ای معمول علیه جزایر تحت کنترل تایوان در نزدیکی چین را اعلام و پیشنهاد کرد تا پس از چندین دهه خصومت، ارتباطات بین دو طرف برقرار شود. با این حال چیانگ چینگ-کو، رئیس‌جمهوری وقت تایوان این پیشنهاد را رد کرد و ماه آوریل همان سال سیاست سه بخشی عدم تماس، عدم سازش و عدم مذاکره با چین را اعلام کرد. بعد از ۱۹۸۷ او اجازه دیدار خانواده‌های جدا افتاده میان دو طرف را صادر کرد.

تمرکز سخنرانی از پیش اعلام شده شی جینپینگ تایوان بود. شینهوا، خبرگزاری دولتی چین دوشنبه گزارش داد، شی یک سخنرانی مهم در مجمع بزرگ پکن در چهلمین سالروز اعلام سیاست مهمی که به آب شدن یخ روابط با تایوان منجر شد، دارد. شینهوا آن را "پیامی به هم‌میهنان در تایوان" دانست.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید