فوریت طرح انتقال وزارتخانه‌ها به استانها رای نیاورد

کدخبر: ۲۶۰۰۸۷
اقتصادنیوز: نمایندگان مجلس با بررسی طرح انتقال وزارتخانه‌ها به استان‌های مستعد به صورت عادی موافقت کردند.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایلنا، محمدرضا صباغیان بافقی در نشست علنی امروز  مجلس شورای اسلامی در تشریح دلایل درخواست دوفوریت برای طرح انتقال وزارتخانه ها به استان های مستعد گفت: درخواست انتقال برخی ادارات از تهران به سایر استان‌ها با هدف انتقال پایتخت نبوده بلکه هدف اصلی رفع مشکلات کنونی پایتخت است، بنابراین پیشنهاد می‌کنم که در گام نخست یک یا دو وزارتخانه به دیگر استان‌ها منتقل شوند.

نماینده مردم مهریز و بافق در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ما در برابر مشکلاتی که تهران را فرا گرفته و مردم بیش از ما آنها را درک می‌کنند، اعم از آلودگی هوا و ترافیک سنگین که مردم را فلج کرده و ساعات عمر آنها را تلف می‌کند، همچنین مهاجرت و افزایش جمعیت که زندگی در این شهر را آپارتمانی کرده، مسئول هستیم.

وی یادآور شد: نتیجه زندگی امروز درپایتخت بروز آسیب‌های اجتماعی اعم از سرقت، مشکلات روحی و روانی و فاصله طبقاتی شده است. همچنین با برج‌سازی‌هایی که در این شهر صورت گرفته، فضای تفریحی برای مردم وجود ندارد، همچنین آسیب هایی همچون اعتیاد، بی حوصلگی، ازدواج سفید و مشکلات فراوانی دیگری در پایتخت ایجاد شده است.

صباغیان تصریح کرد: مردم در شرایط کنونی در پی اعلام یک روز تعطیل به گونه ای که از قفس آزاد می شوند، به استان های دیگر سفر می کنند که جمعیت فراوان و ترافیک های سنگین در این ایام گویای این مهم است، ضمن اینکه اغلب این افراد متمول و دیگر افرادی که در شهر می مانند نیز از امکانات مالی لازم برای سفر برخوردار نیستند.

وی اظهار کرد: هم اکنون دو راه برای رفع این مشکل در پیش رو داریم؛ یکی اینکه وضعیت کنونی را ادامه دهیم به گونه ای که مدیران شهری اعم از شهردار برای رفع مشکلات آن نسخه بپیچند یا نیروی انتظامی طرح زوج و فرد را اعلام کند که به صورت مسکن و مقطعی به رفع مشکل آلودگی هوا و ترافیک بپردازد و به غیر از آن هیچ اقدام دیگری نکنیم.

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور مجلس دهم در بیان دومین راهی که مسئولان باید برای برون رفت از مشکلات پایتخت در پیش بگیرند، خاطرنشان کرد: راه دوم این است که برای رفع مشکلات تهران فکر اساسی کنیم، چرا که ما در قبال این نابسامانی مسئولیم و دولت هم باید با قانون مجلس حرکت کند.

این نماینده مردم در مجلس دهم افزود: انتقال کامل پایتخت در شرایط کنونی مطلوب نیست و این اقدامی است که در بسیاری از کشورها از جمله قزاقستان انجام شده و موثر هم بوده است، اما باید به این نکته توجه کنیم که پیش از این نیز تهران منطقه امنی نبوده که با پایتخت تبدیل شده است بلکه در یک زمان آقا محمدخان قاجار تمایل پیدا کرده و به این امر مبادرت ورزیده است. کما اینکه در گذشته نیز اصفهان و تبریز پایتخت بوده اند.

نماینده مردم مهریز و بافق در مجلس شورای اسلامی در پایان تاکید کرد: پیشنهادم این است که حداقل برای شروع کار یک یا دو وزارتخانه را به استان های همجوار منتقل کنیم که قطعاً اجرای این طرح مشکلی در سیستم مدیریتی آنها ایجاد نخواهد کرد، ضمن اینکه می توان با هزینه اداره یکی از وزارتخانه ها در پایتخت، حداقل ۳ ساختمان در استان های همجوار خریداری کرد.

لازم به ذکر است نمایندگان مجلس با درخواست صباغیان برای بررسی طرح انتقال وزارتخانه ها به استان های مستعد در قالب دوفوریتی با ۵۱ رأی موافق، ۱۰۸ رأی مخالف و ۸ رأی ممتنع از ۲۰۸ نماینده حاضر مخالفت کردند.

همچنین نمایندگان مجلس با ۵۰ رأی موافق، ۱۲۰ رأی مخالف و بدون رأی ممتنع از ۲۰۷ نماینده حاضر با بررسی طرح انتقال وزارتخانه ها به استان های مستعد در قالب یک فوریت نیز مخالفت کردند، در نتیجه این طرح به صورت عادی در صحن بررسی خواهد شد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید