جنیدی: متن اولیه لایحه «پرسمان همگانی محلی» طرح شده‌است

کدخبر: ۲۶۰۱۵۹
اقتصادنیوز؛ لعیا جنیدی، معاون حقوقی رئیس‌جمهو گفت: متن اولیه لایحه پرسمان همگانی محلی در شورای علمی طرح شده و روی آن کار بسیار انجام شده تا قابل توجیه باشد.
جنیدی: متن اولیه لایحه «پرسمان همگانی محلی» طرح شده‌است

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایلنا؛ 

لعیا جنیدی عصر امروز در همایش پرسمان همگانی محلی و مشارکت شهروندان در اداره امور شهر که در فرهنگسرای اندیشه برگزار شد، گفت: متن اولیه لایحه پرسمان همگانی محلی در شورای علمی طرح شده و روی آن کار بسیار انجام شده تا قابل توجیه باشد.

وی با بیان اینکه مشارکت فی نفسه ارزش است، اظهار داشت: حتی مشارکت برای مشارکت نیز ارزشمند است. همه کشورهای دنیا متوجه شده‌اند چند چیز بر تارک اندیشه‌‌ها می‌‌درخشد. یکی از این موارد، حکومت قانون و مورد دیگر، قاعده مشارکت در همه ابعاد آن است.  

معاون حقوقی رئیس‌جمهور با بیان اینکه یک پایه اصلی پایداری ساختارهای کلان یا کوچکی که در شهرها وجود دارند، در همین مسئله مشارکت است، تصریح کرد: پایداری ساختار اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و... بر مبنای مشارکت است. حتی وقتی احساس نیاز به بازنگری این ساختار می‌کنیم هم نیاز به مشارکت داریم و این چیزی است که دنیا در دو قرن گذشته برای آن تمرین کرده است تا هزینه بیهوده نکند.

جنیدی ادامه داد: قانون اساسی که یک خواست عمومی را پس از یک انقلاب بزرگ نمایندگی می‌‌‌کرد در اصل ۶ این مطلب را آورده که اداره امور کشور باید از طریق انتخابات انجام شود و در اصول بعدی ریز قوانین تمام انتخابات را تبیین کرد.

وی با بیان اینکه در کنار مشارکت مردم در انتخابات، آنها گاهی در قانون‌‌‌گذاری‌‌ها نیز به طور مستقیم دخالت می‌‌کنند، خاطرنشان کرد: یکی از راه‌های اینکه اختلاف نظر میان جناح‌‌ها به وجود نیاید، همین مراجعه به آرای عمومی است. 

این عضو دولت تدبیر و امید با اشاره به اهمیت مشارکت ذینفعان در اجرای پروژه‌‌‌های محلی ابراز داشت: زمانی که در یک منطقه یا محله مشکلی وجود دارد و ارکان اداری نمی‌توانند در مورد آن تصمیم‌‌گیری کنند و آن مسئله، ابعاد مختلف زندگی مردم را درگیر کرده است، چه اشکالی دارد که از تصمیم مردم و مشارکت آنان کمک بگیریم؟ اگر آگاهی‌‌‌رسانی جدی در مورد یک پروژه و تصمیم محلی انجام شود، طبیعی است که مخاطبان با آن موضوع و متولیان آن همراه می‌شوند.

جنیدی افزود: این کار هم امنیت تصمیم را بالا می‌برد و هم در مسیر اجرا تسهیلات ایجاد می‌‌کند. علاوه بر اینها درجه موفقیت پروژه را نیز بالا می‌برد. 

وی با بیان اینکه نگرانی‌های ناظر بر همه‌‌‌پرسی‌‌‌های محلی در دو سطح قابل تقسیم‌‌بندی است، عنوان کرد: حدود اختیارات شوراها مشخص است و در صورتی که پیشنهادات متعدد باشند، شوراها بر آنها نظارت دارند و مشکلی پیش نخواهد آمد. ضمناً اگر در اجرا نیز مشکلی پیش آید، نظارت از سوی مراجع بعدی در لایحه پیش‌بینی شده است.

معاون حقوقی رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه تنوع موجود در کشور زیاد است، یادآور شد: مشارکت مردم می‌تواند به وحدت ملی و استحکام بیشتر کشور کمک کند. لایحه پرسمان محلی باید شامل چند اصل اعم از قانون اساسی، وحدت ملی، تمامیت ارضی و تابعیت از حکومت مرکزی باشد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید