تلاش لبنان برای حضور سوریه در نشست اقتصادی سران عرب

کدخبر: ۲۶۰۵۲۰
اقتصادنیوز: وزیر امور خارجه لبنان تاکید کرد که تصمیم دعوت از سوریه برای حضور در نشست اقتصادی سران عرب در بیروت به دست لبنان نیست اما برای حضور دمشق در این نشست تلاش خواهد کرد.

به‌ گزارش ‌اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، ‌روزنامه‌ فرامنطقه‌ای رای الیوم نوشت، جبران باسیل، وزیر امور خارجه لبنان در دیدار با بشاره پطرس الراعی، اسقف مسیحیان مارونی لبنان در بیروت، گفت: تصمیم دعوت از سوریه برای حضور در نشست اقتصادی سران عرب که ژانویه در بیروت برگزار می‌شود، به دست ما نیست اما می‌توانیم برای حضور دمشق در این نشست نهایت تلاشمان را بکنیم.

قرار است بیروت ۱۹ و ۲۰ ژانویه (۲۹ و ۳۰دی ماه) میزبان نشست اقتصادی سران اتحادیه عرب باشد. این نشست در حالی برگزار می‌شود که طی هفته‌های اخیر کشورهای عربی گام‌هایی برای بازگشت روابط‌شان با دمشق برداشته‌اند. از جمله این اقدامات سفر عمر البشیر، رئیس جمهوری سودان به سوریه و بازگشایی سفارت امارات و بحرین در دمشق بوده است.

جبران باسیل تاکید کرد: ما روابط‌مان را با سوریه قطع نکرده‌ایم و به نفع لبنان است که سوریه در اتحادیه عرب حضور داشته باشد. ما با تعلیق عضویت سوریه در اتحادیه عرب مخالفت کرده بودیم.

همچنین ماریو عون از نمایندگان پارلمان لبنان تاکید کرد که جریان آزاد ملی لبنان هرگز به تنهایی درباره دعوت از سوریه برای حضور در نشست اقتصادی سران عرب تصمیم نخواهد گرفت.

وی افزود: این مساله را می‌توان از طریق اتخاذ اقدامی از سوی اتحادیه عرب حل کرد یا اینکه بعد از تشکیل دولت لبنان این موضوع بررسی و تصمیم مناسب در این باره گرفته شود.

در همین راستا فارس سعید، دبیرکل گروه‌های عضو جریان ۱۴ مارس نسبت به دعوت از دمشق برای حضور در نشست اقتصادی بیروت هشدار داد.

وی در توییتر  نوشت: شما درباره اینکه از چه کسانی برای حضور در نشست دعوت می‌کنید آزاد هستید، اگر به صورت یک‌جانبه یا با هماهنگی اتحادیه عرب از دمشق برای حضور در نشست بیروت دعوت به عمل آید، ما در پایتخت علیه شما، اتحادیه عرب و علیه بشار اسد تظاهرات خواهیم کرد.

فراکسیون حزب الله در پارلمان لبنان خواهان دعوت از سوریه برای حضور در نشست سران اتحادیه عرب در بیروت شده است. جریان المستقبل به رهبری سعد حریری ، حزب سوسیال پیشرو لبنان به رهبری ولید جنبلاط و حزب "القوات اللبنانیة" (نیروهای لبنانی) به رهبری سمیر جعجع با بازگشت روابط با نظام سوریه مخالف هستند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید