نگاهی به پدیده‌های ایران در تاریخ جام ملتهای آسیا

کدخبر: ۲۶۰۶۶۱
​اقتصاد نیوز:جام ملتهای آسیا معمولا آوردگاه مناسبی برای ظهور پدیده‌های ایرانی بوده است.
نگاهی به پدیده‌های ایران در تاریخ جام ملتهای آسیا

به گزارش اقتصاد نیوز و به نقل از سایت نود، بازیکنان تیم ملی ایران امیدوارند که امارات سکوی پرتابی برای آنها باشد. در ادوار گذشته بارها جام ملتهای آسیا شاهد چهره شدن ستاره‌های جوان ایرانی بوده است. پدیده‌هایی که پس از جام ملتها سالها خوش درخشیدند.

1968- حسین کلانی

ایران در اولین حضورش در جام ملتهای آسیا در خانه جام قهرمانی را بالا برد. در تیمی با حضور بازیکنان شاخصی مثل حسن حبیبی، عزیز اصلی، اصغر شرفی، پرویز قلیچ خانی، مصطفی عرب، جعفر کاشانی، محراب شاهرخی و... یک جوان مو طلایی به خوبی چهره شد. حسین کلانی در آن دوره تنها 23 سال داشت و قبل از جام ملتها تنها دو بازی ملی انجام داده بود. کلانی به خوبی از فرصتی که در اختیارش قرار گرفت استفاده کرد و با زدن دو گل و حضور در فینال در قهرمانی ایران نقش داشت. او پس از آن بازیها به مهره‌‎ای ثابت در ترکیب ایران تبدیل شد و اوج درخشش هم جام ملتهای 1972 در تایلند بود.
1972- ناصر حجازی


ایران در تایلند در جدال با تیم های شرق آسیا موفق شد از عنوان قهرمانی خود دفاع کند. در کنار درخشش فوق‌العاده علی جباری و حسین کلانی دو ستاره ایران در میدان باید به ظهور یک دروازه‌بان آینده‌دار هم اشاره کرد. ناصر حجازی در آن زمان 23 سال داشت و قبل از سال 1972 تنها 7 بازی ملی انجام داده بود. هر چند قبل از جام ملتها هم حجازی یک دروازه‌بان مهم برای ایران بود اما قهرمانی در جام ملتهای 1972 نقطه عطفی در کارنامه ورزشی حجازی شد. او پس از آن قهرمانی بارها و بارها درون دروازه ایران قرار گرفت و تبدیل به یکی از اسطوره‌های فوتبال ایران شد. بازیهای درخشان حجازی در آن دوره باعث شد تا سایت جام ملتهای آسیا حجازی را به عنوان نامزد بهترین دروازه‌بان تاریخ رقابتها انتخاب کند که این عنوان را هم با آرای کاربران به دست آورد.
1976- حسن روشن
سومین قهرمانی ایران در تهران به دست آمد. حشمت مهاجرانی، سرمربی ایران در این جام از چند بازیکن جوان مانند حسن نظری، آندرانیک اسکندریان و... در ترکیب ایران استفاده کرد که یکی از آنها حسن روشن  21 ساله بود. بازیکنی که از آن به بعد به بازیکن فیکس تیم ملی تبدیل شد و موفق شد در المپیک 1976 و جام جهانی 1978 گل بزند. روشن در جام ملتهای 1976 دو گل زد که یکی از آنها گل مهمش در نیمه نهایی مقابل چین بود.
1980- بهتاش فریبا


تیم ملی پس از جام جهانی 1978 کمی پوست انداخت. بزرگانی مثل علی پروین کنار رفتند. ایران در جام ملتهای آسیا 1980 کویت به دنبال چهارمین قهرمانی بود، تا نیمه نهایی هم خوب پیش رفت تا شکست به کویت و آن شرایط عجیب پیش آمد. پدیده ایران در کویت کسی نبود به غیر از بهتاش فریبا. فریبا آن زمان 25 سال داشت و با زدن هفت گل، آقای گل رقابتها شد. البته شرایط برای فریبا و فوتبال ملی طوری پیش رفت که او در سالهای بعد فرصت درخشش دوباره پیدا نکرد.
1984- شاهرخ بیانی
جام ملتهای 1984 دومین ناکامی ایران در تاریخ جام ملتها بود. تیم خوب ایران البته چند ستاره درخشان در آن تورنمنت داشت که شاهرخ بیانی و ناصر محمدخانی سرآمد همه بودند. شاهرخ 24 ساله پدیده ایران در جام ملتها بود. او از همان سال وارد ترکیب اصلی تیم ملی شد و چندین سال بسیار موفق را پشت سر گذاشت. بیانی و محمدخانی در 1984 هر کدام سه گل زدند و آقای گل مشترک شدند.
1988- احمدرضا عابدزاده


پرویز دهداری تیم جوانی را به جام ملتهای 1988 فرستاد. استعفای بازیکنان باتجربه فضا را برای جولان جوانها بار کرده بود. جواد زرینچه، مجتبی محرمی، صمد مرفاوی، نادر محمدخانی، مرتضی کرمانی مقدم، مجید نامجو مطلق و ... همه در این مسابقات گل کردند اما گل سرسبد این تازه‌واردها کسی نبود به غیر از احمدرضا عابدزاده. او با درخشش در جام ملتها بیش از یک دهه شماره یک ایران شد و خود را به عنوان یکی از بهترینهای تاریخ معرفی کرد.
1992- رضا حسن‌زاده
تیم ملی ایران کارنامه ضعیفی در 1992 داشت. تیمی با ترکیب مسن بدون حتی یک بازیکن تعویضی با جنجال برای اولین بار در مرحله گروهی حذف شد. علی پروین اصلا از بازیکنان جوان استفاده نکرد و حتی تعویض هم نکرد! در بین این بازیکنان تنها بازیکنی که کمی تازه وارد بود رضا حسن‌زاده 28 ساله بود. حسن‌زاده را باید با ارفاق پدیده ایران در آن تورنمنت دانست. او پس از 1992 چند سالی بازیکن ثابت ایران در خط دفاعی شد.
1996- خداداد عزیزی
تیم 96 برخلاف تیم 92 تیم موفق و پر پدیده‌ای بود. نیما نکیسا، مهرداد میناوند، نعیم سعدوای و ... همه در این تورنمنت وارد ترکیب تیم ملی شدند اما پدیده شاخص آسیا در سال 1996 کسی نبود به غیر از خداداد عزیزی. خداداد که به صورت غافلگیرکننده‌ای وارد تیم ملی شده بود همه را حیرت زده کرد و با ارائه بازیهای عالی به عنوان بهترین بازیکن جام انتخاب شد.
2000- حامد کاویانپور
تیم 2000 تیم ناکامی بود و ستاره خاصی هم نداشت. در بین بازیکنان عمدتا مسن یک بازیکن جوان به خوبی خودی نشان داد. حامد کاویانپور با 22 سال سن در خط میانی ایران بازیکن ثابتی بود و نمایش قابل قبولی در جام داشت. آن بازیها به حامد کمک کرد تا یکی دو سال بعد هم  در تیم ملی جا داشته باشد.
2004- حسین کعبی

در تیم موفق 2004 جوانان زیادی خوب ظاهر شدند، بازیکنانی مثل حسین کعبی، محمد نصرتی، محمد علوی، جلال کاملی و... این جام ملتها اما برای کعبی جوان یک تورنمنت ماندگار شد. محرومیت‌ها فرصت بازی بیشتری در اختیار کعبی قرار داد و او هم به خوبی از این فرصت استفاده کرد. زوج طلایی کعبی-مهدوی‌کیا در سمت راست بلای جان تمامی حریفان ایران شد.
2007- سیدجلال حسینی


جام ملتهای آسیای 2007 تثبیت جایگاه جلال حسینی در تیم ملی ایران را رقم زد. حسینی به خوبی از فرصت خداحافظی یحیی گل محمدی استفاده کرد و با درخشش در جام ملتهای 2007 مرد ثابت خط دفاع ایران شد و 11 سال این جایگاه را حفظ کرد.
2011- احسان حاج صفی


در تیم 2011 هم چند بازیکن به خوبی از فرصت جوان شدن تیم استفاده کردند، یکی از آنها احسان حاج‌صفی است. حاج صفی که هم اکنون سومین جام ملتهایش را تجربه می‌کند و تنها مرد بالای 100 بازی ملی ترکیب فعلی است از فرصت جام ملتها به خوبی استفاده کرد و دیگر به یک مرد باثبات در تیم ملی تبدیل شد.
2015- سردار آزمون


جام ملتهای 2015 برای بازیکنانی مثل سردار آزمون، وریا غفوری، وحید امیری، مرتضی پورعلی‌گنجی دروازه ورود به ترکیب اصلی تیم ملی بود. در این میان باید به درخشش آزمون جوان اشاره کرد. سردار در استرالیا دو گل مهم به قطر و عراق زد و توانست جای رضا قوچان‌نژاد را در تیم ملی بگیرد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید