شورای معماری مناطق باز هم دخل تهران را پر کردند

کدخبر: ۲۶۰۶۸۶
اقتصادنیوز :اختیارات درخواست شده به مناطق تهران برای افزایش درآمدهای پایتخت داده شده است و به گفته معاون هماهنگی و امور مناطق تاکنون ۸۵درصد درآمد های پیش بینی شده برای تهران محقق شده است.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اسکان نیوز، کمتر از یک ماه پیش بود که نشست ستاد عالی درآمد شهرداری تهران با موضوع درآمدهای شهرداری‌های مناطق تهران برگزارشد. در آن نشست معاون هماهنگی و امور مناطق شهرداری تهران سه ماه باقیمانده از سال جاری را برای تحقق درآمدهای مصوب شهر بسیار حساس و مهم خواند و درخواست کرد تفویض اختیار شهردار به مناطق به تحقق کسب درآمدهای مصوب شهرداری تهران کمک خواهد کرد.

یکی از اختیاراتی درخواست شده از سوی مناطق، بازگشت شورای معماری مناطق بود. شورایی که بر اساس پژوهش انجام شده درخصوص فساد در شهرداری نخستین گلوگاه فساد در شهرداری تهران است.

طی هفته‌های گذشته تحقق درآمد در شهرداری شتاب خوبی گرفته است و به نظر می‌آید این افزایش درآمد در نتیجه واگذاری اختیارات خواسته شده به مناطق است.  شاپور رستمی؛ معاون هماهنگی و امور مناطق شهرداری تهران  با ابراز رضایت از این‌که تمام اختیارات لازم به مناطق برای کسب درآمد داده شده است،  گفت: تا امروز ۸۵ درصد درآمدهایی که برای مناطق مشخص شده بود، محقق شده است و نسبت به سال گذشته ۹ تا ۱۰ درصد افزایش درآمد در مناطق را شاهد بوده‌ایم.

او درخصوص این‌که چه اختیاراتی به شهرداری‌های مناطق برای کسب درآمد بیشتر داده شده است؟ گفت: اختیاراتی در حوزه شهرسازی بود که قرار شد شهرداران مناطق، خود با نظارت ستاد تصمیم‌گیری‌های لازم را در خصوص آن انجام دهند. همچنین بخشی از درآمدها نیز به شیوه تشویقی کسب شود.

به نظر می‌آید شورای شهر تهران نیز چندان با این واگذاری اختیارات مخالف نیست. محمد سالاری، رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران درباره بازگشت اختیارات به مناطق شهرداری گفت:  اختیارات ستاد باید به مناطق، سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه شهرداری برون‌سپاری شود مشروط بر اینکه همه تصمیمات در مناطق باید مبتنی بر قوانین باشد.

او با اشاره به تعیین تکلیف اختیارات مناطق شهرداری از جمله شوراهای معماری مناطق گفت: با رویکرد افزایش اختیارات شهرداری مناطق و برخی سازمان‌ها و شرکت‌هایی که مهم هستند، موافقم و اعتقاد دارم یکی از دلایل نارضایتی مردم از مدیریت شهری فعلی و بلاتکلیفی مردم به دلیل پیچیدگی فرایند تصمیم‌گیری از سوی شهرداری مرکز و مناطق شهرداری است.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران با بیان این‌که رویکرد تصمیم‌گیری در ستاد مرکزی شهرداری بر رویکرد تصمیم‌گیری در مناطق غالب شده است، گفت: این در حالی است که در دنیای امروز پیوست‌های مطالعات جدی در دنیا و ایران نشان می‌دهد که باید برون‌سپاری اختیارات ستادها و تمرکززدایی در اختیارات سرلوحه کارها قرار بگیرد.

وی ادامه داد: متاسفانه از اواخر دوره مدیریت آقای قالیباف تاکنون رویکرد افزایش تمرکزگرایی و کاهش اختیارات مناطق، نواحی، سازمان‌ها و شرکت‌ها بوده است. اکنون با این مشکل مواجه هستیم و آنچه درباره افزایش اختیارات مناطق نگران‌کننده است این است که به عنوان مثال شوراهای معماری در مناطق، فراتر از مقررات و قوانین معماری و شهرسازی و سایر مقررات بالادستی تصمیم می‌گیرند.

سالاری ادامه داد: هم‌اکنون در مناطق شهرداری، تصمیم‌گیری درباره موضوع شوراهای معماری در مناطق مغایر با مقررات معماری و شهرسازی صورت می‌گیرد. معتقدم اختیارات ستاد باید به مناطق، سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه شهرداری برون‌سپاری شود مشروط بر اینکه همه تصمیمات در آنجا مبتنی بر قوانین باشد و اگر جایی قوانین دارای اشکال است، قوانین باید اصلاح شود.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران گفت: البته نباید فراموش کرد که اگر اختیارات مناطق گرفته شود و به مرکز داده شود، اتفاقات بهتری می‌افتد و فساد کمتر می‌شود بلکه فرایندهای تصمیم‌گیری و حلقه‌های تصمیم‌گیری بیشتر می‌شوند و هر چه بیشتر شود، میزان فساد و رانت هم بیشتر می‌شود و در نهایت بلاتکلیفی مردم و نارضایتی آنها نیز افزایش می‌یابد.

در زمان محمدعلی نجفی طی بخشنامه مهمی که به دومین بخشنامه ضد فساد معروف شد فرایند گذشته در این شوراها را متوقف کرد که سبب کاهش درآمد زایی در سال ۹۶ شد.  بر اساس این بخشنامه این شوراها باید  هر نوع گواهی را در سامانه الکترونیکی تحت رصد معاونت شهرسازی ثبت و به امضای شهرداران مناطق می رسانند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید