تاکید ­ترامپ بر ساخت دیوار مرزی مکزیک و مقاومت حزب رقیب

کدخبر: ۲۶۰۶۹۵
اقتصادنیوز : یک روز پس از انتخاب نانسی پلوسی به عنوان رئیس مجلس نمایندگان آمریکا و بالا گرفتن بحث ها درباره ساخت دیوار مرزی میان این کشور و مکزیک، دونالد ترامپ روز شنبه در حساب کاربری توئیتر خود بر لزوم ادامه ساخت این دیوار تاکید کرد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از  انتخاب ،دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در توئیتر خود نوشت: 'ما به شدت به حفاظت از مرزهایمان با مکزیک اداماه می دهیم اما به هر صورت نیاز به دیوار مرزی گسترده ای داریم. 

وی گفت : ما ساخت این دیوار را ادامه خواهیم داد. در سال گذشته میلادی، 1.7 میلیون پوند مواد مخدر در این مرز توسط نیروهای مرزی توقیف شده است. 

ترامپ ادامه داد: علاوه بر آن 17 هزار نفر با سوابق کیفری بازداشت شده اند و شش هزار نفر از اعضای گروههای جانی و خرابکار از جمله گروه ام اس – 13 دستگیر شده اند. ما اکنون در مرز مکزیک با مشکل قاچاق انسان روبرو هستیم.'

یکصد و شانزدهمین کنگره آمریکا در حالی آغاز به کار کرده است که از دوهفته پیش (22 دسامبر2018 ) بخش‌هایی از دولت آمریکا بر سر عدم توافق کنگره و دولت برای بودجه ساخت دیوار مرزی با مکزیک تعطیل شده‌اند.

دموکرات‌ها در مجلس نمایندگان طرح‌های خود را برای از سرگیری فعالیت ادارات دولتی آماده می‌کنند اما ترامپ آنها را متهم کرد که با نگاه به انتخابات ریاست‌جمهوری سال 2020 مشغول سیاست‌بازی هستند. 

ترامپ روز پنجشنبه با رهبران کنگره آمریکا در اتاق بحران کاخ سفید ملاقات و تلاش کرد موضع خود را برای ساخت دیوار مرزی در چارچوب امنیت ملی کشور ارائه کند اما این جلسه نیز چون ملاقات‌های پیشین دوطرف بی‌نتیجه ماند. 

دموکرات‌ها در این مدت تلاش کرده‌اند با تصویب طرح‌هایی مانع از ادامه تعطیلی دولت شوند.یکی از طرح‌های آنان، تصویب لایحه‌ای برای بودجه وزارت امنیت میهن از جمله 1.3 میلیارد دلار جهت امنیت مرزها بود. این رقم از بودجه‌ پنج میلیارد دلاری‌ای که ترامپ برای احداث دیوار مرزی تقاضا کرده بسیار کمتر است. 

بخش دیگری از طرح دموکرات‌ها اختصاص بودجه به وزارت کشور، کشاورزی، مسکن و توسعه شهری و سایر ادارات دولتی است که بخش‌هایی از فعالیت آنها متوقف شده است. 

نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در واکنش به اصرار ترامپ بر ساخت دیوار مرزی با مکزیک گفت: او (ترامپ) به هیچ‌وجه نمی‌تواند ما را به تصویب بودجه دیوار قانع کند. این موضوع می‌تواند بارها تکرار شود ولی پاسخ ما همیشه منفی خواهد بود.» دموکرات‌های کنگره آمریکا تنها در شرایطی حاضرند با تامین بودجه درخواستی ترامپ همراهی کنند که قانون داکا از سوی ترامپ بازگردانده شود. 

قانون داکا در زمان ریاست‌جمهوری باراک اوباما برای حمایت از کسانی تصویب شد که در کودکی توسط والدین مهاجرشان به صورت غیرقانونی به ایالات متحده آورده شده‌اند، اما ترامپ سال گذشته آن را لغو کرد. 

این نخستین درگیری ترامپ با دموکرات‌ها در آغازین روز فعالیت دوره جدیدکنگره آمریکاست. این درگیری و زورآزمایی دوطرفه برای دو سال دیگر ادامه خواهد داشت. 

در یک سوی میدان دموکرات‌ها که چشم به انتخابات ریاست‌جمهوری 2020 دارند، به دنبال به زیرکشیدن ترامپ هستند و از سوی دیگر ترامپ به دنبال تداوم قدرت تا 2024 است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید