از سوی سخنگوی دستگاه قضا مطرح شد؛

فاز جدید در پرونده عراقچی/20 سال حبس برای زوج پزشک/واکنش به اظهارات اسماعیل بخشی

کدخبر: ۲۶۰۸۶۸
اقتصادنیوز؛ غلامحسین محسنی اژه ای روز یکشنبه در صد و سی و پنجمین نشست خبری خود به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.
فاز جدید در پرونده عراقچی/20 سال حبس برای زوج پزشک/واکنش به اظهارات اسماعیل بخشی

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا؛ سخنگوی قوه قضاییه با اعلام تعداد زیادی از متهمان مالی که حکم آنان قطعی شده است، گفت: زوج پزشکی در اصفهان بابت اخلال در نظام اقتصادی هر کدام به ٢٠ سال حبس محکوم شده اند.

محسنی اژه‌ای افزود: در فاصله زمانی نشست قبلی تا کنون تعداد کسانی که بابت اتهام مالی محاکمه شده اند و حکم آنان قطعی شده است به این شرح هستند: حمیدرضا جان قربان فرزند علمدار پزشک از اصفهان عنوان اتهامی اخلال در نظام افتصادی به ٢٠ سال حبس و ١٢٠٠ میلیارد تومان جزای نقدی، آزاده سجادیه فرزند یحیی پزشک همسر متهم قبلی ٢٠ سال حبس. شاپور هیبتی سردفتر به جرم استفاده از سند مجهول ١٠ سال و جرم جعل سند رسمی به ٤ سال حبس محکوم شد.

وی ادامه داد: امیر سجادیان به جرم جعل سند رسمی به ٣ سال و به جرم فروش به مال غیر به ٧ سال حبس محکوم شد. محمدجواد خسروی به همین اتهامات به ١٠ سال حبس، محمدکاظم احمدزاده فرزند محمدجعفر به جرم جعل سند ٣ سال و فروش مال غیر به ٧ سال حبس محکوم شده اند که همه آنها از شیراز هستند.

گزارش خلافی درباره میزان حقوق مدیران دولت نداریم

محسنی اژه ای درباره پرونده حقوق های نجومی گفت: برخی اجازه داشتند حقوق بالا بگیرند که این افراد مجرم شناخته نشدند و از آنان خواستند وجوه را برگرداند.

وی ادامه داد: دیوان محاسبات اگر اشتباه نکنم ٢٣ میلیارد تومان را برگرداند اما افرادی که پاداش زیادی گرفته بودند عنوان اتهامی برایشان باز بود مثلا با صورت سازی از شرکت دولتی زیان ده وانمود کردند این شرکت سودده است و پاداش برداشتند که این افراد به دادگاه رفتند. در این زمینه آمار دقیق ندارم چون برخی، جرایم دیگریبه جز اخذ حقوق بالا داشتند.

معاون اول قوه قضاییه گفت: افرادی که زیر بار نرفتتد تحت تعقیب قرار گرفتند. بخشنامه ای مصوب شد که تا سقف ١٠ میلیون تومان مدیران و تا سقف ٢٠ میلیون تومان برای مقامات در نظر گرفته شود و تا کنون بازرسی کل کشور گزارش خلافی نسبت به این بخشنامه دولت نداشته است.

صفحه ای در شبکه های اجتماعی ندارم

محسنی اژه ای با بیان اینکه هیچ کانال یا صفحه ای در شبکه های اجتماعی ندارم گفت: اگر کانالی به نام بنده فعالیت می کند، جعلی است.

پرونده فعالان محیط زیست تعیین وقت نشده است

سخنگوی قوه قضاییه درباره پرونده بازداشتی های محیط زیست اظهار داشت: پرونده به دادگاه رفته اما هنوز تعیین وقت نشده است. وکیل باید پرونده را بخواند تا تعیین وقت شود و رئیس دادگاه شعبه ١٥ تا دیروز گفت که هنوز وکیلی نیامده تا پرونده ها را بخواند.

وی ادامه داد: در برخی پروندها که موجب سلب حیات شود گرفتن وکیل الزامی است و اگر خودشان بگویند وکیل نمی خواهند و خود دفاع می کنند، باید وکیل معاضدتی گرفت. به دادگاه پیغام دادم سریعتر دادگاه تشکیل شود. هشت متهم دارد که اتهام بعضی از آنان، افساد فس الارض است.

پرونده فریدون مختومه نشده است

محسنی اژه ای راجع به پرونده حسین فریدون گفت: وضعیت این پرونده هنوز تغییر خاصی نکرده و در مرحله دادسرا است.

وی در پاسخ به این پرسش که گفته شده پرونده مختومه و ایشان تبرئه شده است، گفت: نه اصلا چنین چیزی نیست.

بابک زنجانی صادق نیست

محسنی اژه ای درباره آخرین پیگیری های اموال بابک زنجانی گفت: در زمینه اقدامات طرح دعوا در خارج از کشور نسبت به بعضی طرف حسابشان، این طرح دعوا نواقص داشت که کامل شد و وکیل برای انجام این ادعا گرفته شده است.

وی ادامه داد: مشکل ایشان این است که بخشی از اموال او در خارج است که به نام خودش هم نیست و باید در محاکم قضایی پیگیری شود.

محسنی اژه ای در پاسخ به پرسش ایرنا که آیا بازگشت بیت المال او را از چوبه دار نجات می دهد یا نه، گفت: در رأی دیوان عالی مطلبی از ارفاق قانونی آمده است اما نگفته چگونه.

وی افزود: نظر من این است که وقتی تعیین شود که تا این وقت این کار انجام شود. تا کنون هیات هایی به چهار کشور رفته است و من در جلسه اخیر نرفتم چون معتقدم بابک زنجانی صادق نیست؛ لذا توصیه ام این است وقت تعیین کنید این آخرین فرصت شماست و تا این زمان یا پرداخت می کنید یا نمی کنید.

پرونده ای به نام توتال در دادسرا مطرح نشده است

معاون اول قوه قضاییه درباره این موضوع که توتال در خارج از کشور محکوم شده است و چرا در داخل پیگیری نمی شود، گفت: اینکه این شرکت در خارج از کشور محکوم شده است یا نه اطلاعی ندارم اگر چنین باشد دادستان وارد می شود.

وی افزود: هنوز به این اتهام در دادسرا مطرح و رسیدگی نشده است.

پرونده عیسی شریفی به کیفرخواست نرسیده است

محسنی اژه ای درباره پرونده عیسی شریفی معاون شهردار سابق گفت: پرونده عیسی شریقی هنوز در مرحله مقدماتی است از بیان جزئیات معذورم چرن هنوز به دادگاه نرفته و کیفرخواست صادر نشده است.

اطلاعی از پرونده شیخ استخاره ندارم

خبرنگاری پرسید مجید جعفری تبار معروف به شیخ استخاره که حکم اعدامش صادر شده بود آیا اعدام شده است و آیا این امر صحت دارد یا نه که اژه ای چنین پاسخ داد: این پرونده چون در دادگاه روحانیت است مطلقا اطلاع ندارم.

ادعای اسماعیل بخشی و پیگیری قوه قضاییه

سخنگوی قوه قضاییه در واکنش به ادعای اسماعیل بخشی مبنی بر شکنجه او گفت: از دیگران شنیدم و خودم هم دیدم نامه ای به وزیر اطلاعات داد که باید این وزارتخانه پاسخ دهد و خودشان پیگیری کنند.

وی ادامه داد: طبق روال وزارت اطلاعات پیگیری می کند و اگر خود این فرد به قوه قضاییه مراجعه کند صد درصد رسیدگی می شود اما اینکه مدعی العموم ورود می کند یا نه خبر ندارم.

فاز جدیدی در پرونده عراقچی باز شده است

معاون اول قوه قضاییه در پاسخ به پرسش خبرنگاری مبنی بر اینکه چرا رسیدگی به پرونده عراقچی آنقدر طول کشیده است، گفت: از یک طرف دوست داریم هر پرونده ای سریعتر به نتیجه برسد اما کار کارشناسی برخی پرونده ها زمان می برد.

اژه‌ای افزود: یادتان باشد که برخی پرونده ها نیاز به کار کارشناسی دارد و جالب است بدانید که همین چند روز گذشته یک گزارش جدید از یکی از مراکز رسمی به دست ما رسیده بود. مبلغی که در این گزارش آمده بود مبلغ متفاوتی بود. ما هم می‌خواهیم که پرونده خیلی زود به نتیجه برسد اما نیازمند این هستیم که تحقیقات کاملی انجام دهیم.

وی ادامه داد: گزارش جدیدی دیروز برای آقای عراقچی و همدستان دیگرش که بازداشت هستند، آمده است و اگر این گزارش درست باشد فاز جدیدی از پرونده باز می شود. تلاش و خواسته مان این است که هر پرونده ای سریعتر به نتیجه برسد.

محسنی اژه ای اظهار داشت: دادگاه هنوز مشغول مطالعه این پرونده است و اگر گزارش اخیر صحت داشته باشد، پرونده وارد فاز جدیدی می شود.

سخنگوی دستگاه قضا افزود: بانک مرکزی یک بار گفت ۱۵۹ میلیون دلار اسکناس و ۵۹ میلیون یورو به سالار آقاخان داده ایم اما سالار آقاخان می‌گفت من کلا ً ۲۱ میلیون یورو گرفته ام، یا مثلاً اینها می گفتند ۱۵۰ میلیارد تومان مازاد گرفته ایم و به خزانه واریز کرده ایم،  ولی بعد از آن آمدند و‌ گفتند ۱۳۹ میلیارد بوده است.

وی ادامه داد: این را هم بدانید برخی از این متهمان غیر از مسائل ارزی مسائل دیگری هم دارند. هنوز دادگاهی شروع نشده اما مشغول مطالعه هستند. اگر این گزارش اخیر هم صحت داشته باشد که اصلا باید تحقیقات مفصل تری شود. این پرونده ۹ متهم دارد البته سیف در این میان ۹ نفر نیست.

واکنش اژه ای نسبت به تهدید انگلیس در پرونده زاغری

اژه ای در واکنش به تهدیدات انگلیس در رابطه با پرونده نازنین زاغری و آزادی این متهم گفت: غلط کردند که تهدید کردند. اینها افراد مفسدی هستند که در طول تاریخ جنایت کردند و حق چنین دخالت هایی را ندارند.

پرونده تخلفات انتخاباتی

محسنی اژه ای درباره پرونده تخلفات انتخاباتی سال گذشته گفت: بعضی از استانداران و کارکنان وزارت کشور در این پرونده در دادگاه بدوی محکوم شده اند اما اینکه حکم شان قطعی شده است یا نه خبر ندارم.

بررسی حادثه اتوبوس واحد علوم و تحقیقات در کمیته 7 نفره

محسنی اژه ای در پاسخ به این پرسش ایرنا مبنی بر اینکه با توجه به نظر قاطع پزشکی قانونی که علت تصادف سکته قلبی راننده نبوده است، قوه قضاییه تاکنون چه اقداماتی برای پیگیری پرونده حادثه اتوبوس واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد انجام داده است، گفت: تاسف و تاثر خود را از این حادثه اعلام کنم و حقیقتا به همه بازماندگان عرض تسلیت دارم.

وی افزود: این موضوع از دو جهت حائز اهمیت است؛ یکی اینکه حادثه ای واقع و منجر به مرگ ١٠ نفر از دانشجویان شده است و نکته دیگر اینکه این امر در محیط دانشگاهی و علمی اتفاق افتاد و جای تاثر دارد.

سخنگوی قوه قضاییه تصریح کرد: از روز اول همه دستگاه های ذیربط از دانشگاه گرفته تا مجلس، دولت و قوه قضاییه دنبال موضوع بودند. اما بحث قابل توجه، کارشناسی است و حتما باید کارشناس نظر دهد.

وی افزود: اوایل شایع شد راننده سکته قلبی کرده است و این را قاضی نمی تواند تشخیص دهد و حتما پزشک باید تشخیص دهد و همانطور که شما گفتید پزشکی قانونی رسما اعلام کرد که علت حادثه، سکته قلبی راننده نبوده است.

محسنی اژه ای ادامه داد: از جنبه های فنی خود ماشین، شرکتی که ماشین را به کار گرفته و محلی که دانشگاه ساخته شده همه باید کارشناسی شود؛ هیات کارشناسی نظر خود را اعلام کرده و پس از آن به هیات هفت نفره ارجاع داده شده است.

به گفته وی، دادستان کل کشور بعد از حضور در دانشگاه، جلسه ای هم با افراد مرتبط با این قضیه گذاشت که با تمام توان این کار دارد انجام می شود و همانطور که قول دادند با بررسی کارشناسی اگر کسی مقصر شناخته شد، حتما پیگیری می شود.

محسنی اژه ای در پاسخ به این پرسش که آیا کسی هم بازداشت است، گفت که نمی دانم و نپرسیدم.

7 نفر از شرکت فولاد اهواز بازداشت بودند

اژه ای درباره آخرین وضعیت بازداشتی های فولاد اهواز و هفت تپه گفت: هفت نفر از کارگران فولاد اهواز بازداشت بودند اما اینکه این افراد با قید وثیقه آزاد شده اند یا نه، نمی دانم اما کارگران شرکت هفت تپه همه آزاد شدند.

قطعا من رئیس بعدی قوه قضاییه نیستم

خبرنگاری پرسید با توجه به اینکه آقای رئیسی گفته رئیس قوه نمی شود آیا شما رئیس بعدی قوه می شوید، که اژه ای پاسخ داد نه من نیستم.

خبرنگار دوباره پرسید پس چه کسی رئیس بعدی دستگاه قضایی خواهد شد که اژه ای ادامه داد: چیزی که قطعی است این است که بنده رئیس قوه نیستم.

او در پاسخ به این پرسش که آیا نمی دانید چه کسی قرار است رئیس قوه قضاییه شود، گفت: به هر تقدیر می گویم هر وقت رهبری اعلام کنند همه ما مطلع می شویم.

سخنگوی قوه قضاییه در ارتباط با اخباری که در فضای مجازی منتشر می شود، گفت: گاهی اخبار دروغی علیه نظام و مردم در این شبکه ها منتشر می شود؛ از این رو، قوه قضاییه تلاش می کند این شبکه را به نوعی ساماندهی کند تا از این جرائم جلوگیری کند. 

وی افزود: البته این کار فنی است و عمدتا باید شورای فضای مجازی و وزارت ارتباطات شبکه های مجازی را کنترل و سیاست های خود را اجرا کنند اما قوه قضاییه هم در زمان هایی ناگزیر شده است صفحه یا کانالی را توقیف کند که البته اینها موردی است. 

محسنی اژه ای در خصوص حمایت قوه قضاییه از قانون وکالت و نحوه پذیرش وکیل گفت: حدود 9 سال پیش در دولت دهم لایحه جامع وکالت را پیشنهاد کردیم که در دولت ماند و این مساله را پیگیری کردیم و حتی در دولت یازدهم هم برای تصویب به مجلس نرفت. 

وی افزود: قوه قضاییه اعتقاد دارد که باید یک قانون جامع درباره وکالت داشته باشیم تا هم مردم به سهولت به وکیل دسترسی داشته باشند و هم بهای زیادی را برای وکیل پرداخت نکنند. 

معاون اول قوه قضاییه تاکید کرد: البته بر نحوه توزیع پرونده ها نیز انتقاد دارم، چرا که برخی وکلا برای پذیرش برخی پرونده ها مبالغ کلانی را دریافت می کنند و به برخی دیگر نیز پرونده ای ارجاع نمی شود. 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید