الجزیره:

اسرای یمنی در زندان اماراتی لب‌های خود را دوختند+عکس

کدخبر: ۲۶۱۱۲۳
اقتصادنیوز؛ شبکه خبری قطری «الجزیره» از اوضاع وخامت بار زندان های امارات در عدن واقع در جنوب یمن گزارش داد که شماری از اسرای یمنی که بدون محاکمه در زندان های امارات در جنوب یمن به سر می برند در اقدامی اعتراضی لب های خود را به یکدیگر دوخته اند.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا؛ تصاویر منتشر شده زندانیان در شبکه های اجتماعی حاکیست زندانیان یمنی در زندان اماراتی 'بئر احمد' در استان جنوبی 'عدن' با دوختن لب های خود دست به اعتصاب غذا زده اند.

زندانیان تابلوهایی را در دست داشتند که بر روی آن نوشته شده بودکه در صورت محقق نشدن خواسته هایشان اعتصاب غذای خود را تا سر حد مرگ ادامه خواهند داد.

اسرای یمنی

براساس این گزارش مسئولان اماراتی این زندان ها بیشتر این افراد را بدون محاکمه و اتهام بازداشت کرده اند.این بازداشت شدگان خواستار آزادی و برگزاری جلسه محاکمه علنی هستند.

چندی پیش نیز پیامی از زندانیان یمنی منتشر شد که بیش از 18 نفر بر اثر ضعف ناشی از اعتصاب غذا به کما رفته بودند، بازداشت شدگان دادستانی یمن را مسئول جان این افراد دانستند.

از سوی دیگر کمیته رسیدگی به امور بازداشتی ها و ناپدیدشدگان یمنی، مسوولان استان عدن و ائتلاف سعودی-اماراتی را مسوول جنایت و شکنجه ها علیه این زندانیان می دانند.

مردم شهر 'منصوره' عدن با برگزاری یک تظاهرات در منطقه 'کالتکس' خواستار آزادسازی فوری این زندانیان هستند.

شورای حقوق بشر و عدالت ژنو نیز امروز (دوشنبه) اعلام کرد که شکنجه و سوء استفاده جنسی به ابزاری هدفمند برای امارات تبدیل شده که علیه زندانیان یمنی بکار می گیرد.

پیشتر نیز رسانه های خبری گزارش هایی از شرایط وخیم زندان های مخفی امارات در عدن که اسرای جنگی یمن را در آن حبس کرده است منتشر کردند.

'مهدی المشاط' رییس شورای عالی سیاسی یمن در دیدار با 'مارتین گریفتس' نماینده سازمان ملل در امور یمن با اشاره به پایبند نبودن ائتلاف سعودی به مفاد توافق صلح سوئد تاکید کرد که در زمینه حقوق بشر پیشرفتی در یمن حاصل نشده است.

گریفیتس روز شنبه برای پیگیری و گفت وگو درباره اجرای توافق صلح سوئد وارد صنعا شد. 

در همین راستا «عبدالقادر مرتضی»رئیس کمیته امور اسرا در هیات مذاکره کننده صنعا از سازمان ملل خواست طرفی را که برای اجرای توافق تبادل اسرا کارشنکی می کند تحت فشار گذارد .

وی در گفت و گو با نماینده سازمان ملل تاکید کرد که ائتلاف عربی به سرکردگی عربستان به بند توافق تبادل اسرا در مذاکرات استکهلم پایبند نیست.

کارنامه امارات در موضوع ادراه زندان ها بسیار سیاه است، زندان های سری این کشور در داخل نیز اوضاع مناسبی ندارند.

امارات متحده عربی به عنوان اصلی‎ترین کشور همپیمان عربستان در جنگ علیه یمن، ۱۷ زندان سری را در جنوب این کشور ایجاد کرده است که در آن‌ به‌شدت زندانیان را شکنجه می‌کند‌. 

یک منبع امنیتی که نخواست نامش فاش شود،پیشتر گفت که در زندان «بئر احمد» شهر عدن بدترین نوع شکنجه علیه زندانیان صورت می گیرد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید