سوخو امیدوار به فروش هواپیمای مسافربری به ایران است

کدخبر: ۲۶۱۱۶۳
اقتصادنیوز:یک مقام در دفتر مطبوعاتی شرکت هواپیماسازی سوخو روسیه اعلام کرد که این شرکت هنوز از آمریکا پاسخی برای فروش هواپیماهای مسافربری سوخو سوپرجت-10 به ایران دریافت نکرده است.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از انتخاب، این مقام که نامی از وی در خبر برده نشده است، افزود: آمریکایی ها هیچ پیامی (نه مثبت و نه منفی) به درخواست سوخو برای تعیین تکلیف در خصوص این قرارداد نداده اند.

 بیش از 20 درصد قطعات و تجهیزات هواپیماهای مسافربری سوپرجت-100 آمریکایی محسوب می شود از این رو سوخو موظف است برای اینکه مورد تحریم آمریکا قرار نگیرد پیش از فروش این هواپیما، مجوز فروش آن را از وزارت خزانه داری ایالات متحده دریافت کند.

سوخو تنها در صورتی می تواند یک هواپیما به ایران بفروشد که کمتر از 10 درصد قطعات درون آن متعلق به آمریکا باشد مساله ای که به نظر نمی رسد حالا حالاها تحقق یابد.

دوماه پیش مدیرعامل سوخو در نشست خبری به صراحت گفت که بدون اجازه آمریکا نمی توانیم این مدل هواپیما را به ایران بفروشیم.

مقصود اسعدی سامانی دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی کمتر از یک ماه پیش بار دیگر مساله مذاکره با سوخو برای خرید هواپیمای مسافربری را به میان کشید و خاطرنشان کرد: آمریکا با فروش هواپیماهای مسافربری سوخو به ایران مخالفت کرده است.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی تصریح کرد: جایگزینی قطعات غیرآمریکایی در هواپیمای سوپرجت-100 زمان زیادی می برد.

پورتال خبری صهیونیستی iHLS نیز با توجه به جریان افتادن دوباره اخبار تکراری در خصوص قرارداد فروش سوخو به ایران دیروز در خبری مدعی شد که وزارت دارایی آمریکا بار دیگر از فروش هواپیماهای سوخو سوپرجت-100 به ایران جلوگیری کرده است حال آنکه سوخو می گوید هنوز هیچ جوابی دریافت نکرده است.

بسیاری معتقدند با توجه به کنار کشیدن بوئینگ و ایرباس برای همکاری با ایران از بیم تحریم های آمریکا، بعید به نظر می رسد که ایالات متحده که به دشمنی علنی با ملت ایران روی آورده پاسخ مثبتی به درخواست سوخو برای فروش هواپیمای مسافربری به ایران بدهد.

گفتنی است، مسئولان هواپیمایی ایران و سوخو بهار امسال یادداشت تفاهمی را برای فروش 40 فروند هواپیمای پیشرفته مسافربری سوخو سوپرجت 100 امضا کردند اما چند روز بعد دونالد ترامپ اعلام کرد که کشورش از توافق هسته ای با ایران خارج خواهد شد و تحریم ها علیه ایران را بازخواهد گرداند.

هواپیماهای مورد نظر ایران قرار بود تا سال 2022 به دو شرکت ایرانی تحویل شود.

سوپرجت های 100 سوخو هم اکنون محصول همکاری مجموعه ای از صنایع هواپیمایی غرب و شرق است و تمامی سازندگان قطعات اصلی آن مانند موتور، سامانه های فرود، الکترونیکی و دیگر قطعات کمپانی های معروف آمریکایی و اروپایی هستند. 

براساس مشخصات اعلام شده، این هواپیما هیچ تفاوتی با دیگر هواپیماهای ساخته شده در غرب ندارد و با توجه به تعداد صندلی ها، قدرت موتور و همچنین فرکانس های مختلف می تواند در فرودگاه های کشورهای مختلف از جمله ایران با وضعیت جغرافیایی متفاوت تا سقف شش پرواز در روز داشته باشد.

روسیه هشت سال پیش بهره برداری از این نوع هواپیما را آغاز کرد و شرکت سوخو نیز تاکنون سفارش ساخت 197 فروند را دریافت کرده که بیش از 50 فروند آن در اختیار شرکت های هوایی روسی و کشورهایی مانند اندونزی و ارمنستان قرار گرفته است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید