پیش بینی موسسه سلطنتی انگلیس درباره تحولات سیاسی 2019

کدخبر: ۲۶۱۱۸۲
اقتصادنیوز:مؤسسه سلطنتی روابط بین‌الملل موصوف به «چتم هاووس» در صدمین سالگرد توافق نامه پاریس (1919) در گزارشی تحلیلی وضعیت جهانی را رو به تنش و آشفتگی بیشتر دانست.
پیش بینی موسسه سلطنتی انگلیس درباره تحولات سیاسی 2019

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا؛ مؤسسه چتم هاووس، بر اساس توافق نامه پاریس (1919) مقرر بود نظم بین المللی بر اساس نهادها و رژیم های بین المللی پی ریزی شود، اما فروکش قدرت هژمونیک ایالات متحده در دوره زمامداری ترامپ و دیگر موارد تسریع کننده، جهان را بسوی بی ثباتی بیشتر می کشاند. 
به زعم مارگارت مک میلان مفسر سیاسی برجسته چتم هاووس و نویسنده گزارش، ظهور پوپولیسم، تنش رو به افزایش میان قدرت های بزرگ، عقب نشینی از جهانی شدن، ظهور احزاب سیاسی پوپولیست، افزاش جنبش های ملی گرا، تروریسم و افراط گرایی، نشان دهنده آن ست که نظم بین المللی مورد نظر نه تنها پس از صد سال محقق نشده است، بلکه رو به وخامت بیشتر است. 
گزارش اندیشکده چتم هاووس نقش رهبران سیاسی در چنین وضعیتی را حائز اهمیت دانسته و پیش بینی می کند که با افزایش رقابت های میان دولتی، احتمال جنگ های بزرگ تر دور از ذهن نیست.
کنفرانس صلح پاریس در ژانویهٔ 1919 پس از خاتمه جنگ جهانی اول برگزار شد تا از تکرار جنگ ها و آشوب های بیشتر در عرصه نظام بین الملل ممانعت به عمل آورد. همچنین چتم هاوس که در ابتدا عنوان «مؤسسه سلطنتی امور بین‌الملل» را داشت در پنجم ژوئیه سال 1920 میلادی در لندن تأسیس شد و مقر آن در لندن قرار دارد.
این در حالی است که پاپ فرانسیس رهبر مذهبی کاتولیک ها نیز روز دوشنبه در دیدار با 180 سفیر اکرودیته شده در واتیکان به مناسبت آغاز سال نو میلادی، به آینده ای پرمخاطره اشاره کرد و افزود که چند جانبه گرایی در خطر واقعی قرار گرفته و منافع شمار اندکی به ضرر خیلی ها رشد می کند و خاطرات آنچه در آستانه جنگ جهانی اول رخ داد نیز در حال فراموشی است.
وی یادآورشد: زمانی که جامعه ملل بیهوده تلاش کرد تا روابط متقابل را از منطق سرکوب و حذف کند. شکستی که سپس منجر به جنگ شد. 
پاپ به دفعات نسبت به آنچه 'جنگ جهانی سوم قطعه قطعه' خوانده بود، هشدار داد. 
رهبر مذهبی کاتولیک هاگفت: اراده خوب و حسن نیت مخاطبان، آمادگی برای گفت و گویی عادلانه و صادقانه و اراده پذیرش مصالحه های اجتناب ناپذیر که از دیدار میان طرفین بوجود می آید، مقدمه اجتناب ناپذیر برای موفقیت دیپلماسی چند جانبه گرا است و در جاییکه حتی یکی از این عناصر وجود نداشته باشد، راه حل های یکجانبه گرا و ستم قوی تر نسبت به ضعیف تر بوجود می آید. 
پاپ افزود: مهم است که اکنون اراده برای گفت وگویی آرام و سازنده میان دولت ها وجود داشته باشد، با اینکه روشن است که جامعه بین المللی و سیستم چندجانبه گرا در حال پیمودن لحظه ای دشوار می باشد و تمایلات ملی گرایانه کار سازمان های بین المللی را به خطر می اندازد. 
وی تاکید کرد: بخشی از این مشکلات بخاطر ناتوانی سیستم چندجانبه گرا برای عرضه کردن راه حل های موثر برای شرایط مختلفی که از مدت ها بدون حل مانده است و بخشی نیز نتیجه تحولات سیاست های ملی است که همواره محبوبیت های فوری و فرقه ای دارد.
پاپ سپس به مسابقه تسلیحاتی اشاره کرد و افزود: متاسفانه بازار اسلحه نه تنها متوقف نشده است بلکه همواره میل به مسلح شدن میان افراد و کشورها بیشتر شده است. امید به خلع سلاح هسته ای که در دهه های گذشته به صورت گسترده ای وجود داشت و تا حدی نیز دنبال شد، اکنون جای خود را به تحقیقات برای سلاح های جدید، مدرن و مخرب داده است.
نگرانی موسسه چتم هاووس درباره وضعیت رو به تنش و آشفتگی جهان در حالی منتشر می شود که فرماندهی راهبردی آمریکا که نظارت بر زرادخانه هسته ای این کشور را برعهده دارد، همزمان با شب سال نو میلادی که معمولا همه آرزوی صلح و آرامش برای جهان دارند، در پیام توئیتری عجیب آمادگی خود را برای بمباران هرجایی که لازم باشد، اعلام کرد.
به گزارش 11 دیماه تارنمای واشنگتن اگزمینر، دراین توئیت با اشاره به سنتی که به موجب آن توپ کریستالی بزرگی که به مناسبت آغاز سال نوی میلادی ازیکی ازبرج های میدان تایمز (تایمز اسکوئر) لندن به پایین رها می شود، آمده است: «در صورت نیاز، آماده ایم چیز بسیار بسیار بزرگتری بیندازیم.» 
در توئیت مذکور از مخاطبان خواسته شده بود تا ویدئوی ضمیمه شده را «تا پایان» ببینند. در این ویدئو، انفجارهای حاصل از بمب هایی که جنگنده های B-2 در پایگاه نیروی هوایی وایتمن در ایالت میسوری می افکندند، به نمایش درآمده بود. 
واشنگتن اگزمینر خاطرنشان کرد: استفاده از هشتگ شعار این فرماندهی مبنی بر این که «صلح کار ماست» در انتهای توئیتی این چنینی باعث شد تا بسیاری از کاربران هدف از انتشار توئیت و ویدئوی مذکور را زیر سوال ببرند. 
به نوشته این تارنما، بزرگترین کلاهک هسته ای آمریکا در زمان حاضر بمب هسته ای B83 است که حدود 2 هزار و چهارصد پوند وزن و18 اینچ قطر دارد. توپی که در تایمز اسکوئر به مناسبت سال نو به پایین انداخته می شود، کمتر از 12 هزار پوند وزن و بیش از 12 فوت قطر دارد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید