هشداردرباره خطر جنگ جهانی سوم!

کدخبر: ۲۶۱۱۸۳
اقتصادنیوز:پاپ فرانسیس رهبر مذهبی کاتولیک ها با تاکید بر اینکه چند جانبه گرایی در جهان در بحران است گفت که خطر وقوع جنگ جهانی، جامعه بشری را تهدید می کند.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، پاپ امروز در دیدار با 180 سفیر اکرودیته شده در واتیکان به مناسبت آغاز سال نو میلادی، به آینده ای پرمخاطره اشاره کرد و افزود که چند جانبه گرایی در خطر واقعی قرار گرفته و منافع شمار اندکی به ضرر خیلی ها رشد می کند و خاطرات آنچه در آستانه جنگ جهانی اول رخ داد نیز در حال فراموشی است.

وی یادآورشد:زمانی که جامعه ملل بیهوده تلاش کرد تا روابط متقابل را از منطق سرکوب و حذف کند. شکستی که سپس منجر به جنگ شد. 

پاپ به دفعات نسبت به آنچه 'جنگ جهانی سوم قطعه قطعه' خوانده بود، هشدار داد. 

رهبر مذهبی کاتولیک هاگفت: اراده خوب و حسن نیت مخاطبان، آمادگی برای گفت و گویی عادلانه و صادقانه و اراده پذیرش مصالحه های اجتناب ناپذیر که از دیدار میان طرفین بوجود می آید، مقدمه اجتناب ناپذیر برای موفقیت دیپلماسی چند جانبه گرا است و در جاییکه حتی یکی از این عناصر وجود نداشته باشد، راه حل های یکجانبه گرا و ستم قوی تر نسبت به ضعیف تر بوجود می آید. 

پاپ افزود: مهم است که اکنون اراده برای گفت وگویی آرام و سازنده میان دولت ها وجود داشته باشد، با اینکه روشن است که جامعه بین المللی و سیستم چندجانبه گرا در حال پیمودن لحظه ای دشوار می باشد و تمایلات ملی گرایانه کار سازمان های بین المللی را به خطر می اندازد. 

وی تاکید کرد: بخشی از این مشکلات بخاطر ناتوانی سیستم چندجانبه گرا برای عرضه کردن راه حل های موثر برای شرایط مختلفی که از مدت ها بدون حل مانده است و بخشی نیز نتیجه تحولات سیاست های ملی است که همواره محبوبیت های فوری و فرقه ای دارد.

پاپ سپس به مسابقه تسلیحاتی اشاره کرد و افزود: متاسفانه بازار اسلحه نه تنها متوقف نشده است بلکه همواره میل به مسلح شدن میان افراد و کشورها بیشتر شده است. امید به خلع سلاح هسته ای که در دهه های گذشته به صورت گسترده ای وجود داشت و تا حدی نیز دنبال شد، اکنون جای خود را به تحقیقات برای سلاح های جدید، مدرن و مخرب داده است. 

رهبر مذهبی کاتولیک ها در جمع سفرای خارجی در واتیکان همچنین به موضوع پناهجویان اشاره کرد و یادآور نتیجه مایوس کننده 'پیمان جهانی' ماه گذشته در مراکش شد، پیمانی که خیلی از دولت ها از جمله ایتالیا آن را امضا نکردند. 

پاپ خواستار تدابیری برای ادغام پناهجویان در کشورهای مورد پذیرش شد و گفت: باید اقدامی کرد تا این افراد مجبور به ترک خانواده و کشورشان نشوند و یا بتوانند با امنیت و با احترام کامل به کرامت و حقوق بشر به وطن خود بازگردند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • گزارش «اقتصادنیوز» از بازار سرمایه

      اقتصادنیوز:‌ شاخص کل در آخرین روز کاری هفته به رقم ۲ میلیون و ۲۶۱ هزار و ۳۸۶ واحد رسید و نسبت به آخرین روز معاملاتی…

    کارگزاری مفید