لیبرالِ عملگرا علیه پوپولیسم راست و چپ؛

یارِ غارِ اوباما به مبارزه با ترامپ می‌رود

کدخبر: ۲۶۱۱۹۱
اقتصادنیوز: «جو بایدن» معاون رئیس‌جمهور پیشین آمریکا برای ورود به رقابت انتخابات ریاست‌جمهوری آینده آماده می‌شود و گفته‌است که در میان دموکرات‌ها کسی غیر از خودش توانایی شکست دادن دونالد ترامپ را ندارد. اما بایدن پیش از رقابت با ترامپ باید بر الیزابت وارن چپگرا و دیگر نامزدهای احتمالی حزب دموکرات در رقابت درون‌حزبی، چیره شود.
یارِ غارِ اوباما به مبارزه با ترامپ می‌رود

به گزارش اقتصادنیوز؛ جو بایدن، معاون سابق رئیس‌جمهوری آمریکا گفته که در آخرین مراحل تصمیم‌گیری درخصوص ورود به رقابت‌های انتخابات سال ۲۰۲۰ است. به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، دموکرات‌ها درحال سبک و سنگین کردن نامزدهای خود هستند، چراکه به‌دنبال تعیین نامزدی هستند که توانایی شکست دونالد ترامپ را داشته باشد. دموکرات‌ها به‌دنبال ارزیابی گزینه‌های دو طیف مختلف این حزب هستند: طیف میانه‌روها و کسانی که سابقه حضور در واشنگتن را داشته‌اند و طیف دیگر نیروهای تازه‌نفس و بیشتر لیبرال که در طیف چپ‌ حزب قرار دارند.

با این حال بسیاری از دموکرات‌ها و همچنین کمک‌کنندگان مالی به حزب تمایل دارند که جو بایدن نامزد این حزب برای رقابت‌های ریاست‌جمهوری شود. استدلال این افراد این است که بایدن توانایی شکست دونالد ترامپ را دارد. این درحالی است که در حزب دموکرات اخیرا طرفداران بخش پیشرو حزب قد علم کرده‌اند و اختلافات در این حزب روبه افزایش است. اگر بایدن خبر نامزدی خود را زود اعلام کند، باید پلی بین دو طیف مختلف این حزب بزند تا از شکاف بیشتر جلوگیری کند و این سوال مطرح است که آیا یک سفید پوست در دهه ۷۰ زندگی‌اش توانایی چنین کاری دارد و همچنین افراد پیشرو این حزب به نامزدی این فرد میانه‌رو رای می‌دهند یا نه؟

سناتور دموکرات، تام کارپر، از دله‌ور می‌گوید: «او از بهترین شانس برای شکست دادن و تسلیم کردن ترامپ برخوردار است.» وی می‌افزاید: «اگر قرار باشد به او از صفر تا ۱۰ نمره بدهیم او برای ما نمره ۱۲ است.» این درحالی است که هنوز افرادی در حزب وجود دارند که مایل هستند زنان یا آمریکایی‌های آفریقایی‌تبار نامزد نهایی حزب برای انتخابات سال ۲۰۲۰ شوند. پیش‌تر جو بایدن معاون رئیس‌جمهور پیشین آمریکا به دوستان نزدیکش اعلام کرده، وی فکر نمی‌کند فرد دیگری از دموکرات‌ها بتواند دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا را شکست دهد.

در طول هفته‌های گذشته معاون رئیس‌جمهور پیشین آمریکا با حامیان و متحدانش تماس‌هایی برقرار کرده است. وی در گفت‌وگو با یکی از مقامات دموکرات اعلام کرده است: من خوشحال می‌شوم که این کار را نکنم اما کس دیگری را نمی‌بینم که بتواند در انتخابات ریاست‌جمهوری به پیروزی برسد. اگر بایدن این بار نیز کاندیدا شود این سومین تلاش وی برای حضور در کاخ سفید خواهد بود. براساس نتایج نظرسنجی‌های انجام شده میزان حمایت از وی در انتخابات ۲۰۲۰ بالا است. او همچنین در مراسمی در مونتانا اعلام کرد که فکر می‌کند شایسته‌ترین فرد برای رئیس‌جمهور شدن است. درحال‌حاضر الیزابت وارن اولین کسی است که کارزار انتخاباتی خود را آغاز کرده است. انتظار می‌رود دموکرات‌های دیگری نیز در چند ماه آینده برای انتخابات کاندیدا شوند.

در این شرایط پیش‌بینی می‌شود که برخی از دموکرات‌ها که خواهان حضور یک زن در انتخابات هستند و در سال ۲۰۱۶ نیز از هیلاری کلینتون برای نامزدی انتخابات حمایت کردند، ممکن است به بایدن رای ندهند. اما بایدن از یک امتیاز ویژه بهره می‌برد و آن اینکه او توانایی جلب رای یقه‌آبی‌ها را دارد و همین موضوع ممکن است دموکرات‌ها را به سمت بایدن هل دهد. از سوی دیگر بایدن در بین اقشار باسواد حومه‌نشین نیز از مقبولیت بالایی برخوردار است. 

نامزدی بایدن موجب شده است حزب شاهد یک تقسیم دیگر باشد: کسانی که خواهان یک نامزد لیبرال هستند و افرادی که دیدگاهی عملگرایانه دارند و بی‌توجه به ایدئولوژی از بایدن حمایت می کنند.  برخی از دموکرات‌ها نسبت به یک نامزد میانه‌رو بدبین هستند و می‌گویند این افراد عمدتا از چپ‌ها هستند و وی را در زمره خاندان بیل کلینتون ارزیابی می‌کنند. برخی دیگر اما می‌گویند که بایدن در دهه ۹۰ با حمایت از قانون جرم و جنایت توانست به‌عنوان فردی وحدت‌آفرین، طیف‌های سیاسی حزب دموکرات را به‌هم نزدیک کند. این در شرایطی است که عده‌ای از دموکرات‌ها می‌گویند شاخه پوپولیست‌های دموکرات توانستند در انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره رای قابل‌توجهی به‌دست آورند. 

ولید شهید، یکی از فعالان چپ این حزب می‌گوید: «میانه‌رویی بایدن در انتخابات ۲۰۲۰ سمی است و موجب شکست دموکرات‌ها در انتخابات خواهد شد.»

جو بایدن که در نظرسنجی‌های اولیه سراسری و همچنین در آیووا، در صدر رقابت درون گروهی دموکرات‌ها قرار داشته، اما هنوز به‌طور رسمی نامزدی خود را اعلام نکرده است. دموکرات‌ها می‌گویند تا زمانی که بایدن نامزدی خود را آشکارا اعلام نکند، نمی‌توان بر حسب حدس و گمان داستان نامزدی انتخابات را پیش برد. مضاف بر اینکه وی پیش‌تر نیز بر سر نامزدی در انتخابات ریاست‌جمهوری دوبار بدقولی کرده است. بایدن تاکنون نظرش را به حلقه نزدیک به خود اعلام کرده و این افراد برآیند گفت‌وگوها را مثبت خوانده‌اند. 

بایدن به یکی از مقامات ارشد حزب دموکرات گفته است که مشاورانش به وی گفته‌اند که باید هرچه سریع‌تر نامزدی خود را برای انتخابات مقدماتی اعلام کند. بایدن به‌شدت از سوی کمک‌کنندگان مالی تحت‌فشار است و آنها می‌گویند که وی باید هرچه سریع‌تر تصمیم خود را اعلام کند. معاون سابق رئیس‌جمهوری آمریکا در سال ۲۰۱۵ نظر خود را نسبت به نامزدی در انتخابات اعلام کرد و فضا برای هیلاری کلینتون باز شد. 

بایدن امسال بخشی از تعطیلات خود را در جزایر ویرجین گذراند و در این مدت با پیامک و تلفن با اعضای حزب در ارتباط بود. او همچنین در واشنگتن با مقامات رسمی دموکرات‌ها نیز جلسه‌ای در این خصوص داشت. او در یکی از تلفن‌هایش با اعتمابه‌نفس گفته بود: «اگر شما مرا متقاعد کنید، کسی وجود دارد که ترامپ را می‌تواند شکست دهد، من خوشحال خواهم شد که وارد این رقابت‌ها نشوم.» 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید