ترکیه: برای عملیات در شمال سوریه از کسی اجازه نمی‌گیریم

کدخبر: ۲۶۱۳۶۶
اقتصادنیوز؛ ابراهیم کالین، سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه اظهارات مشاور امنیت ملی آمریکا در مورد عملیات احتمالی ترکیه در شمال سوریه را محکوم کرد و گفت که آنکارا برای انجام این عملیات از کسی اجازه نمی‌گیرد.
ترکیه: برای عملیات در شمال سوریه از کسی اجازه نمی‌گیریم

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس؛ «ابراهیم کالین» سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه در مورد خروج نیروهای نظامی آمریکا از شمال سوریه گفت که این خروج می‌تواند که خلأهایی در این منطقه ایجاد کند.

به گزارش شبکه «تی.آر.تی» ترکیه، کالین در این مورد هشدار داد و گفت: «نباید اجازه داد خروج آمریکا از شمال سوریه منجر به ایجاد خلأ در این منطقه شود و گروهک‌های تروریستی این خلأها را پر کنند».

کالین که بعد از دیدار با «جان بولتون»، مشاور امنیت ملی آمریکا طی نشست خبری سخنرانی می‌کرد، در مورد وضعیت شهر منبج سوریه که از ماه‌ها پیش، ترکیه و آمریکا گشت مشترک در این شهر ایجاد کرده‌اند، نیز گفت: «در خصوص اهمیت عدم تأخیر نقشه راه منبج بیش از پیش به همتایان آمریکایی خود تأکید کرده‌ایم».

او در مورد اظهارات بولتون که اخیرا در فلسطین اشغالی گفته بود «در صورت ورود ترکیه به شمال سوریه، کردها قتل‌عام خواهند شد» تصریح کرد: «این گونه حرف‌ها در راستای تبلیغات و پروپاگاندای گروهک "پ.ک.ک" بوده است. ما این گونه سخنان را محکوم می‌کنیم و کشوری مانند ایالات متحده آمریکا باید به این گونه تبلیغات‌ها گوش نکند».

سخنگوی اردوغان همچنین گفت که آمریکایی‌ها در مورد بازه زمانی خروج آن‌ها از شمال سوریه به ما گفتند که این اقدام، طی ۶۰ تا ۱۰۰ روز صورت خواهد گرفت ولی الآن می‌گویند ما به ۱۲۰ روز نیاز داریم. از نظر ما این عدد، تأخیر زیادی نیست.

ابراهیم کالین در مورد احتمال کمک گرفتن ترکیه از سایر کشور از جمله آمریکا برای انجام عملیات در شمال سوریه نیز گفت که آنکارا در عملیات‌های قبلی از کسی کمک نگرفت. او تأکید کرد: «ما برای انجام این عملیات با همه در این مورد هماهنگی می‌کنیم ولی از کسی اجازه نمی‌گیریم».

اخیرا برخی رسانه‌های غربی و ترکیه گفته‌اند که احتمال دارد ترکیه برای انجام عملیات علیه شبه نظامیان کرد سوری که آنکارا آن‌ها را در لیست سیاه تروریستی خود قرار داده، از آمریکا درخواست کمک کند.

کالین هر گونه توافق آنکارا با واشنگتن در مورد ایجاد منطقه پرواز ممنوع در شمال سوریه را رد کرد و گفت که در دیدار با جان بولتون هیچ گونه صبحتی در این باره رد و بدل نشد ولی ائتلاف بین‌المللی آمریکا طی خروج نیروهای این کشور از شمال سوریه، بر آسمان این منطقه کنترل خواهد داشت.

او با بیان اینکه خروج آمریکا از سوریه هرگز شاهد کندی یا تأخیر نخواهد بود، اظهار داشت که آنچه برای ترکیه حائز اهمیت است این است که پایگاه‌های آمریکایی تخلیه شده و تسلیحات اعطایی به «گروهک‌های تروریستی» پس گرفته شود.

دولت آمریکا از زمان تشکیل ائتلاف بین‌المللی ضد داعش به رهبری این کشور در سال ۲۰۱۴ از شبه نظامیان کرد سوری موسوم به «نیروهای دموکراتیک سوریه» و  «یگان‌ها مدافع خلق» حمایت تسلیحاتی می‌کند. ترکیه این شبه نظامیان را وابسته به پ.ک.ک و تروریستی می‌داند.

سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه در مورد احتمال دیدار «دونالد ترامپ» و «اردوغان»، رؤسای جمهوری آمریکا و ترکیه نیز گفت که در این ارتباط برنامه‌ای از پیش اعلام شده وجود ندارد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۲۹ اسفند

      اقتصادنیوز: «نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را…

    کارگزاری مفید