«ایران، ابرقدرت منطقه» تیتر روزنامه فرانسوی

کدخبر: ۲۶۱۳۸۰
اقتصادنیوز؛ روزنامه «لوموند افریک» روز سه‌شنبه در مقاله ای با عنوان «ایران، ابر قدرت منطقه»، نوشت: ایران با درایت و هوشمندی موفق شده است به قدرتی در منطقه تبدیل شود.
«ایران، ابرقدرت منطقه» تیتر روزنامه فرانسوی

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا؛ در گزارش این روزنامه آمده‌است: پس از بیروت که در آن حزب الله هم پیمان نظامی و ایدئولوژیک تهران حضور بسیار فعال و چشمگیری دارد، بغداد نیز اکنون به نوعی در دایره نفوذ ایران است.

از بغداد و بیروت که بگذریم، تهران در دمشق نیز فعالیت بسیار گسترده ای دارد و ایران و سوریه همکاری های اطلاعاتی و امنیتی زیادی با یکدیگر دارند.

دایره نفوذ ایران در پایتخت چهار کشور عربی دیده می شود.

هم اکنون نفوذ ایران تا مرزهای جنوبی عربستان سعودی نیز پیشروی کرده است و با حمایت از حوثی ها که اقلیت قبیله ای شیعیان و مخالفان حاکمیت رسمی صنعا هستند، توانسته است در یمن نفوذ زیادی پیدا کند و عملا به یکی از کشورهای تصمیم گیرنده در منطقه خاورمیانه تبدیل شده است. 

همچنین اختلاف آمریکا و اروپا بر سر رویارویی با ایران و نحوه برخورد آنها با توافق هسته ای سال 2015، قدرت چانه زنی ایران را افزایش داده است.

بر همین اساس، چندی پیش نیز پایگاه اینترنتی اندیشکده فرانسوی 'تلو' (telos) در گزارشی با عنوان ' روابط ایران و اروپا چالشی عمیق برای دولت ترامپ' نوشت: واشنگتن و اروپا در بسیاری از پرونده های جهانی به بن بست رسیده اند. 

یکی از مهمترین این پرونده ها، موضوع هسته ای ایران است که آمریکا بطور یکجانبه از آن خارج شد. اکنون به گونه ای می توان گفت که تا حدودی اتحادیه اروپا با مخالفت های پی در پی با این تصمیم آمریکا، مدیریت پرونده هسته ای ایران را در دست گرفته است و این موفقیتی بزرگ برای اروپا محسوب می شد. 

سیاست دونالد ترامپ درباره ایران مبنی بر تغییر حکومت در این کشور، به نوعی اروپا را مقابل واشنگتن قرار داده چرا که اختلاف نظرها میان آمریکا و اروپا در این باره بسیار زیاد است. 

اما آنچه که این روزها اروپا از آن رنج می برد، نداشتن استقلال سیاسی برابر آمریکا است.فقدان استقلال اقتصادی، نخبگان اتحادیه اروپا و دولت های موافق حفظ توافق هسته ای با ایران را وادر کرده است تا گفتمان دیپلماتیکی در پیش بگیرند که از واقعیات اقتصادی تبادلات تجاری میان ایران و اروپا دور است. 

اروپایی ها بر این باورند که باید ساز و کار مبادلات تجاری و اقتصادی با ایران را حفظ کنند. در واقع باید گفت که برابر این تصمیم ترامپ، اروپا در کلام همان موضع روسیه و چین را درباره توافق 2015 با ایران دارد. 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید