سخنرانی شب گذشته ترامپ چه تفاوتی با نطق‌های پیشین او داشت؟

کدخبر: ۲۶۱۴۶۵
اقتصادنیوز: رئیس‌جمهور آمریکا شب گذشته به منظور توجیه تصمیمش در خصوص ساخت دیوار مرزی مکزیک سخنرانی کرد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان  به نقل از پایگاه خبری هیل،  دونالد ترامپ ، رئیس جمهور آمریکا  در حالی اولین سخنرانی خود از دفتر بیضی کاخ سفید در سال 2019 را ایراد کرد که بن‌بست بوجود آمده در مذاکرات او با دموکرات‌ها بر سر بودجه ساخت دیوار مرزی، دولت فدرال را وارد سومین هفته از تعطیلی خود کرده است. با این حال چند نکته مهم از سخنرانی شب گذشته ترامپ قابل بررسی است.

عقب‌نشینی کاخ سفید
آنچه از سخنرانی شب گذشته ترامپ به نظر می‌رسید این است که کاخ سفید در حالت عقب‌نشینی است و دموکرات‌ها فشار جدی برای سازش با رئیس جمهور احساس نمی‌کنند. ترامپ دیشب درباره اینکه این وضعیت را تغییر دهد، سخنی بر زبان نیاورد. بلکه ترامپ بار دیگر استدلال‌هایی را که اخیرا در توئیتر و کنفرانس‌های خبری بیان کرده بود، مطرح کرد. رئیس جمهور آمریکا اوضاع در مرزهای جنوبی این کشور را بحرانی توصیف کرد و گفت دموکرات‌ها نگرانی در خصوص امنیت مرزی ندارند. او باز هم ادعاهای متضاد را در این سخنرانی مطرح کرد. از جمله اینکه با خواست دموکرات ها برای ساخت دیوار فولادی به جای دیوار بتنی موافق است. این در حالیست که تاکنون هیچ نماینده دموکراتی چنین موضوعی را مطرح نکرده است.

حالت فوق‌العاده ملی اعلام نشد
ترامپ، ستاره تلویزیونی سابق آمریکا به خوبی می‌داند که چگونه در بیان موضوعی تعلل کند. ترامپ پیش از سخنرانی شب گذشته بارها از اعلام حالت فوق العاده در آمریکا صحبت کرده بود. انجام این کار عمیقا بحث برانگیز بود و می توانست زمینه‌ای را برای تامین بودجه ساخت دیوار مرزی از طریق کنگره ایجاد کند. احتمال  اعلام حالت فوق‌العاده ملی  در سخنرانی دیشب از سوی نزدیکان ترامپ از جمله مایک پنس، معاون او مطرح شده بود. با این حال ترامپ دیشب حتی به احتمال اعلام حالت فوق‌العاده نیز اشاره‌ای نکرد.

دموکرات‌ها کاری را که نیاز داشتند، انجام دادند
نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا و چاک شومر، رهبر اقلیت سنا نیز سخنرانی‌های کوتاه تلویزیونی داشتند. شومر در اظهارات خود ترامپ را متهم کرد که او بیشتر از آنکه خواهان اتحاد باشد به دنبال تفرقه است. دموکرات ها مطمئن هستند در این جدال دست بالا را در اختیار دارند. حتی نظرسنجی‌های اخیر در خصوص تعطیلی دولت نیز به نفع دموکرات ها بوده و بیش از نیمی از مردم آمریکا ترامپ را در این باره مقصر می‌دانند.

تکرار حرف‌های قبلی
دونالد ترامپ باز هم در سخنرانی خود به میزان بالای جرائم مهاجران غیرقانونی در آمریکا اشاره کرد. رئیس جمهور آمریکا گفت سیاستمداران در اطراف خانه های خود دیوار می کشند نه به خاطر نفرت از افراد بیرون از دیوار بلکه به خاطر دوست داشتن کسانی که در درون خانه دارند.

ایجاد تردید برای شبکه‌های تلویزیونی آمریکا
وقتی ترامپ اعلام کرد قصد سخنرانی تلویزیونی دارد احتمالاتی مطرح شد که شاید شبکه های تلویزیونی اصلی این کشور از پوشش آن خودداری کنند. اینکه ترامپ هیچ خبر مهمی را در سخنرانی دیشب خود مطرح نکرد ممکن است مدیران اجرایی شبکه های تلویزیونی آمریکا را برای پوشش سخنرانی‌های بعدی او بیش از پیش به فکر وادارد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید