ترامپ نرفتن به داووس را گردن دمکرات ها انداخت

کدخبر: ۲۶۱۷۵۱
اقتصادنیوز : رئیس جمهوری آمریکا با اعلام لغو سفر خود به داووس، علت آن را کنار نیامدن دمکرات ها با طرح وی برای ساخت دیوار در مرز مکزیک عنوان کرد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در پیامی توئیتری اعلام کرد که در نشست جهانی اقتصادی داووس شرکت نمی کند.

وی علت لغو سفر خود به داووس را ناسازگاری دمکرات ها در مساله امنیت مرزی و امنیت ملی آمریکا عنوان کرد.

ترامپ در این پیام با بیان اینکه «سفر مهم خود به داووس در سوئیس برای شرکت در مجمع جهانی اقتصاد» را لغو می کند، از برگزار کنندگان این نشست عذرخواهی کرد.

با توجه به اینکه این نشست در 22 ژانویه (2 بهمن ماه) برگزار می شود و رسانه های آمریکایی پیشتر اعلام کرده بودند که در صورت تداوم تعطیلی دولت تا آن زمان، ترامپ به این نشست نمی رود، این پیام ترامپ می تواند تهدیدی از سوی وی باشد مبنی بر اینکه تعطیلی دولت آمریکا ممکن است مدت ها طول بکشد.

ترامپ پیشتر نیز اعلام کرده بود تا هر زمانی که تصویب بودجه مورد درخواست وی برای دیوار مرزی به طول انجامد، تعطیلی دولت را ادامه خواهد داد.

در پی اختلافات دولت و کنگره آمریکا بر سر بودجه ساخت دیواری در مرز این کشور با مکزیک، بخش هایی از دولت آمریکا از روز 20 دسامبر (28 آذر ماه) تعطیل شده است.

در نتیجه این تعطیلی حدود 800 هزار کارمند دولتی در آمریکا مجبور شده اند به مرخصی اجباری روند یا اینکه بدون حقوق به کار خود ادامه دهند.

دمکرات های کنگره آمریکا حاضر نیستند بودجه 5 میلیارد دلاری مورد درخواست ترامپ برای دیوار مرزی را در برنامه بودجه بگنجانند، و از سوی دیگر نیز ترامپ حاضر نیست 1.3 میلیارد دلاری را که دمکرات ها حاضر به دادن آن هستند، بپذیرد.

دموکرات ها که در انتخابات ماه نوامبر اکثریت مجلس نمایندگان را به دست آوردند، روز سوم ژانویه (پنجشنبه 13 دی) در اولین جلسه خود دو طرح را برای بازگشایی دولت تایید کردند.

بر اساس یکی از این بسته ها، 1.3 میلیارد دلار به امنیت و ساخت دیوار مرزی اختصاص می یابد که این امکان را فراهم می کند تا وزارت امنیت داخلی به عنوان متولی امنیت مرز تا هشتم فوریه (19 بهمن) بازگشایی شود.

طبق بسته دوم که شامل چند لایحه است دموکرات ها گفته اند بودجه سایر نهادها تا سی ام سپتامبر (پایان سال مالی 2019) به طور کامل تامین خواهد شد.

رئیس جمهوری آمریکا اعلام کرده است که به هیچ وجه از بودجه 5 میلیارد دلاری برای دیوار مرزی کوتاه نمی آید و دولت ممکن است تا ماه ها تعطیل بماند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید